Min sambo betalar allt
Som jag ser det har ni er båda två att skylla, tyvärr. Du har redan fattat ett beslut vilket är att flytta.
Det jag menar med att ni har er båda två att skylla är att du först då du enbart reagerat känslomässigt och bara velat hjälpa dina barn. Han också tyvärr låtit sig bli indragen, nerdragen i den här syltan. Ingen av er har haft de gränser ni borde haft, förlåt, men så är det, ni hade inte varit där ni hamnade annars.
Det här började först och främst med dina två vuxna döttrar. Jag tror i botten har det här med att göra med att ni inte vetat om vilka rättigheter döttrarna har. Sedan kan jag tycka det varit själviskt av döttrarna att gå till dig på det här sättet då de borde ha förstått att de sabbar för dig, att det blir ansträngt för er relation både ekonomiskt och känslomässigt.
Ekonomi är en av de saker som kan splittra ett par, att man inte har samsyn kring det. Väldigt synd att det skulle kosta ert förhållande pga detta, men det är en tråkig konsekvens av det.
Du är tyvärr inte den första jag har stött på som har hjälpt sina vuxna barn på det här sättet genom att ta lån, smällarna, för dem och sedan har de vuxna barnen inte råd att betala tillbaka, eller säger sig inte ha det, och lämnar alltså deras förälder med vad som egentligen är deras skuld.
Det finns en mening med att banker nekar lån till vissa i den situation de är i men det betyder inte att de är chanslösa, då får de gå till Socialen och så tar man det därifrån. Det skulle ha varit det alternativet ni skulle ha tittat på främst. Sen låna aldrig ut till någon som du vet om inte själv kan få ett lån, det finns en anledning till det.
Du är som sagt inte den första jag hört om som får relationer förstörda på det här viset, det är hemskt, men så är det, något som händer i familjer och par-relationer där man korsar hejvilt affärer och privata relationer. Ibland är det okej att säga nej. Ibland måste man säga nej. Både för den som frågars skull och sin egen och i det här fallet även fler inblandade, blir annars en mycket beklaglig dominoeffekt.
Hoppas det löser sig för er alla.