• Anonym (Mx)

Min sambo betalar allt

Anonym (Maktlös) skrev 2024-05-12 12:56:35 följande:

Vilka trevliga medmänniskor det finns här inne, Jag skrev att jag försökt göra allt för att lösa min ekonomi men kommer det något emellan så skiter allt sig och man får börja om från början. Skulle jag inte hjälpt mina döttrar utan låtit de bli hemlösa? Jag är inte världens bästa men har verkligen gjort allt i min makt för att ordna upp saker och ting. Mår dåligt för att min sambo blivit drabbad. Ska jag bli utkastad för det?

Är folket här inne otrevliga för att dom kritiserar ditt sätt att hantera pengar? Du skyller på omständigheterna och tar inte ett vuxenansvar.

Det är vad dom flesta här inne verkar vilja förmedla till dig. 
  • Anonym (Mx)

Att berätta för någon som inte ta ansvar för sin ekonomi att den inte tar ansvar för sin ekonomi betyder bara just det.

Det betyder inte att man tycker att den personen är dålig i övrigt eller ond på något sätt.

• Anonym (Mx)

Att känna sig maktlös är en försvarsmekanism. Starkt förknippad med att hitta ursäkter och anledningar till att situationen är som den är. Problemet är att om man anser sig maktlös(vilket man sällan är) så leder det ofta till att man blir handlingsförlamad och passiv.

Det man borde göra är att ta ansvar, göra en plan som steg för steg tar personen från där man är till där man önskar att befinna sig. Det är konstruktivt.

Svar på tråden Min sambo betalar allt