Anonym (Maktlös) skrev 2024-05-12 13:34:57 följande:
Jo jag har visst försökt att ordna upp ekonomin genom att ta samlingslån och få lägre månadskostnad och nej jag tar inte nya lån det har jag inte sagt. Men räntorna höjs det vet ju ni som själva som har lån. Vilket resulterar i högre månadskostnader så att jag är ekonomisk oansvarig stämmer till viss del men har verkligen gjort allt jag kan. Min sambo har inte betalat till mina döttrar det har jag gjort och jag fattar att jag inte ska det men lätt att säga. Men jag förstår tydligt vad ni säger och pga det ska jag flytta ut så min sambo ska få slippa mig. Jag är ingen hemsk person som ni vill få det till har bara haft det svårt som ensamstående mamma och visst jag har tagit många fel beslut i mitt liv men när man tror att allt ska lösa sig så kommer något annat emellan. Trodde dock att det skulle vara mer snälla röster här inne, vill man säga något behöver man inte göra det otrevligt. Men jag lyssnar ändå och kommer att flytta.
Av allt som skrivs är det just "jag ska flytta ut så min sambo ska få slippa mig" som fastnar. Det låter som en offerkofta där du tycker synd om dig själv.
Det viktiga är hur du skall ta ansvar för ekonomin framöver. Låna inte mer av sambon. Visa honom hur du tänkt betala till honom.
Jag tror inte du är en hemsk person. Jag tror också att du agerat utifrån det du sett som bäst för tillfället, men du behöver tänka på ett nytt sätt nu.
Sätt dig ner med sambon och försök diskutera igenom situationen tillsammans.
Kom inte med ursäkter. Skyll inte på omständigheterna, utan utgå ifrån där ni är nu.
Erkänn att det blivit fel, och att du försökt agera efter din förmåga men att du behöver hans hjälp att reda upp detta. Lyssna till honom och försök ta in de saker han skulle vilja se förändras. Lägg upp en plan tillsammans.