• Liniss

Killen ”tar” min graviditet

Ts, du verkar anse att kvinnor som gör abort dödar barn. Det var inte snällt sagt. Ganska kontroversiellt att tycka så i Sverige. Tänk på att det kan finnas kvinnor som gör abort som blir jätteledsna av att läsa det du skriver, eller unga kvinnor som är väldigt lättpåverkade och mår dåligt av att läsa sånt. 

• Liniss
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 13:55:22 följande:
    Det är inte alls kontroversiellt. Vi har åsiktsfrihet i Sverige, än så länge i alla fall. 

Jo, det är det. Vet du vad som menas med att ha en kontroversiell åsikt? Det verkar inte så. 

Jag har inte sagt att vi inte har åsiktsfrihet i Sverige. 

• Liniss
    Anonym (Låter sådär) skrev 2024-05-11 13:55:03 följande:
    Om du läser tråden, tycker du att TS verkar ha koll? Jag skulle inte ta hennes ord alltför seriöst.
    Jag tänker lite likadant som du. 
  • Liniss
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 14:00:44 följande:
    Det beror väl på i vilka kretsar man rör sig? Du verkar förutsätta att det är vänsterliberala feminister som bestämmer vad som är OK åsiker och vad som är kontroversiella åsikter. Så är det inte. Det finns många abortmotståndare i Sverige, även om de som innehar vissa tjänster och befattningar skräms till tystnad - fast de stöder Pro Life-rörelsen med anonyma penningbidrag. Det är inte klokt att det ska vara så. Ibland tror man att man bor i det gamla Sovjet.
    Ingen har sagt att det inte finns abortmotståndare i Sverige men de flesta är inte abortmotståndare i Sverige. Abort är accepterat på ett helt annat sätt i Sverige än vad det är vissa andra länder som till exempel USA eller andra länder som är starkt religiösa.

Men om man läser mellan raderna så verkar det som att du kanske stödjer det resonemanget, att abort är detsamma som att döda barn? Tycker du att det är okej att skriva ut det på internet så att unga, lättpåverkade kvinnor kan ta åt sig och må ännu mer dåligt än vad de redan gör? Eller andra kvinnor som också har gjort abort, för den delen. Känns det extra bra när man får vara lite extra elak och strö ännu mer salt i andras sår? 
  • Liniss
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 14:14:21 följande:
    Men käre värld. Om man vill försöka förhindra att någon gör fel oavsett vad det gäller, så kan man ju inte tiga för att inte såra dem som redan har gjort det felet. Om det hade varit så skulle vi inte ha kommit någonstans sedan medeltiden: 

"Vi kan inte förjbuda dödsstraff, för då kan de domare som har utdömt dödsstraff hittills och de bödlar som har verkställt det må dåligt. Därför måste dödsstraffet vara kvar i all framtid."
    Ok, så du jämför dödsstraff och abort. Du tycker att det är fel att göra abort, lagen tycker inte det. Varför ska du eller staten bestämma vad andra ska göra med sin kropp? 
  • Liniss
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 14:20:18 följande:
    Vi måste avsluta den här debatten nu, för den hör inte hemma i känsliga rummet. Annars får vi snart varningar. 
    Jahaja!
Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet