Inlägg från: Anonym (Kram) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kram)

Killen ”tar” min graviditet

Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 13:48:01 följande:

Nu sitter jag i bilen utanför en kyrka mitt i ingenstans. Jag har i stort sätt bara kläderna jag har på mig med mig och min mobil och medicinerna mot bihåleinflammationen. Vad fan ska jag ta mig till? Har ingen jag kan tänka mig ta kontakt med och fråga om jag får vara där. Det absolut enda skulle vara en väldigt gammal väl som jag inte haft kontakt med på länge, men han bor en bra bit härifrån. Hade känts färjävligt att ta upp kontakten med honom bara för att fråga om jag får störa honom och hans familj med den här skiten. 

en sån här enorm hopplöshet och skam har jag aldrig känt. Så ber jag om råd och hjälp på familjeliv :p

För det första vill jag bara säga: Allt löser sig! Jag lovar! Ta bara en dag i taget och stå ut med de dåliga dagarna.

Behåll barnet! Du vill ha det och kommer fixa det.

Nu den mest akuta situationen, boende för natten/helgen. Finns en del alternativ:

Ring socialjouren. De kanske kan hjälpa dig med boende över natten?

Du är utanför kyrkan, se om prästen eller någon diakon är där. De kanske kan hjälpa.

Om du står ut, åk hem. Du bor också i lägenheten och har rätt att vara där även om det är slut mellan er. Du måste ju bo någonstans medan du löser annat boende.

Var bor din mamma?

Och ring vännen. Det värsta som kan hända är att han säger nej.

Ring runt till alla hyresvärdar du kan hitta! Var ärlig om din siutation. Det skadar ju inte, även om det kanske inte hjälper. Detta för boende på sikt.

• Anonym (Kram)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 13:58:45 följande:

Har ärligt talat ingen aning. nu är prio på att komma underfund med vart jag ska ta vägen just idag. 

kan man adoptera bort spädbarn i Sverige? Vet att de låter sjukt men själv aborten för mig känns jobbigare än att eventuellt ?ge? det till någon annan så att det i alla fall får leva. önskar att jag hade en närmre relation med min storasyster och har varit ofrivilligt barnlös Hela livet, fantiserar om att det hade funnits som alternativ att ge det till henne. Då hade jag dessutom fått träffa barnet ibland?

Ts det finns MASSOR av hjälp av samhället så att du kan behålla ditt barn!

Det enda du behöver är någonstans att bo och det är inte omöjligt. När du väl bor så fixar du det!
    Du kommer ha FP, barnbidrag och underhållsstöd plus säkert bostadsbidrag. Blir det problem med inkomst senare finns försörjningsstöd medan du ordnar något. Du kan söka jobb eller studera när barnet börjar förskola sen.
    Allt ordnar sig! 

Hur ser relationen ut med din syster, om du skulle ringa henne, skulle hon hjälpa dig?

• Anonym (Kram)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 14:15:49 följande:

jag har pratat med kommunen så sent som idag och tydligt förklarat att jag inte har någonstans att ta vägen, de vill ändå att jag ska försöka med någon vän.

Känner att jag inte kan åka hem till huset eftersom att hans barn är där nu och kommer vara en vecka framöver. Vill inte utsätta dom för det. 

min mamma bor ganska nära men vi har ingen nära relation, dessutom har hon stort släktkalas hemma hos sig och det är inte en miljö jag kan tänka mig just nu.

ang lägenhet har jag redan en bostadsrätt som är uthyrd för tillfället. Men att ta tag och rådda i det där nu känns overkligt tungt. Har så jävla ont i ansiktet så nu har det börjat blöda ur näsan. 

Ok jag förstår att det känns tungt. Men du måste bo någonstans i natt/helgen för att kunna lösa allt.

Du vill behålla barnet så nu får du ta fram den styrka du har.

Har du råd att ta in på motell? Det finns ju en hel del som inte kostar så mycket. Bara för några nätter till att börja med och landa.

Hur länge är bostadsrätten uthyrd? Vad står det i kontraktet om att bryta det? Ring dem som hyr så snart som möjligt och ge heads up att du kommer vara tvungen att flytta tillbaka. Har de 3 månaders uppsägning eller 1 månad?

Förstår att relationen till din mamma och syster inte är bra, men du kanske behöver sätta det lite åt sidan nu och ändå kolla om de kan hjälpa dig med sovplats, tills du får din egen lägenhet tillbaka. Ikväll motell, imorgon bo hos din mamma?
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 14:22:07 följande:

Det är fint att se det så ljust och positivt. Men just nu när alla parametrar i mitt liv är utom min kontroll är det kolsvart för mig. Jag blev sjukskriven för utmattning i julas och ser det faktiskt omöjligt att gå tillbaka till mitt fasta, relativt välbetalda jobb, och kanske inte ens den branschen som jag har utbildning inom. 

vi har knappt någon relation. Hon bor långt bort. Och sorgligt nog känner jag att jag skäms alldeles för mycket för att berätta det här för henne. De få ord vi har hunnit byta om mitt förhållande har varit att hon tycker att allt gick för snabbt, vilket hon har rätt i! Att han dessutom har små barn som nu också är indragna i detta gör så ont i mig att jag inte vill visa mig för folk. När jag gick in i denna relation tänkte jag att ni fan får det inte ta slut, just på grund av barnen. Som redan farit illa av mammas och pappas separation.

men jag tror nog ändå hon hade hjälpt mig om jag ringt, men för mig själv känns den lösningen enormt långt borta. 

Jag förstår dig ts! Det gör jag! Men du har ju trots allt fattat ett beslut att behålla ditt barn så hur nattsvart allt än känns så måste du bara ta tag i saker, hur jobbigt det än känns. För saker är ju jobbiga att ta tag i, men när man väl gjort det så inser man ofta att det trots allt inte var så svårt och inte blev så illa som man tänkt sig.

So what att din syster hade rätt om förhållandet? Alla människor gör fel och misstag ibland. Man får resa sig ändå. Erkänna för sig själv att det inte blev så bra, lära sig av det och göra andra val i framtiden.

Du ska bli mamma så nu får du plocka fram den styrkan du har i dig och be folk om hjälp. Hur långt borta det än känns. Du har allt att vinna och inget att förlora. Kanske några förmanande ord men det överlever du.
  • Anonym (Kram)

Ts är sjukskriven NU men barnet föds ju om 8 månader, det är ganska lång tid att kunna ordna upp saker. 

• Anonym (Kram)
    Anonym (Låter sådär) skrev 2024-05-11 11:48:12 följande:
    Det låter ju fantastiskt att börja livet med 5 olika bidrag+sjukskrivning för psykisk ohälsa. Inget boende och i princip inga sociala kontakter. 

Föräldrapenning och barnbidrag får ALLA föräldrar.

Underhåll får man om den andre föräldern vägrar vara i barnets liv och det är pappan som betalar.

bostadsbidrag får man om man har låg inkomst.

Så allt det är väl inga som helst konstigheter när man är föräldraledig? Vet du NÅGON förälder som inte fått fp och barnbidrag??

Sedan är försörjningsstöd något som är livlina, inget måste. Ts har ju ett välbetalt jobb i grunden och en bostadsrätt kom det fram.
    Så varför skulle hon INTE klara sig när hon väl är på fötter igen? Hon har även massa sparpengar skrev hon

Välbetalt jobb + bostadsrätt + sparpengar. 

Att hon mår psykiskt dåligt just nu är inget som definierar framtiden, det verkar ju snarare vara omständigheterna. Får hon hjälp kommer hon må bra. Om ingen med psykisk eller fysisk sjukdom fick skaffa barn skulle det inte födas några barn.

• Anonym (Kram)
    Anonym (Karin) skrev 2024-05-11 13:40:46 följande:

Ts har en bostadsrätt vad jag förstår som är uthyrd. Om hon har ett arbete eller inte framgår faktiskt inte, bara att honär sjukskriven pga psyskisk ohälsa. Något väldigt många blir nån gång i livet.

Hon har skrivit att hon är sjukskriven från ett välbetalt jobb.

Visserligen inget som hon vill gå tillbaka till men har hon jobberfarenhet så är det kanske inte jättesvårt att hitta ett nytt som passar henne bättre.
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 14:22:07 följande:

Jag blev sjukskriven för utmattning i julas och ser det faktiskt omöjligt att gå tillbaka till mitt fasta, relativt välbetalda jobb, och kanske inte ens den branschen som jag har utbildning inom. 

här skriver ts om sitt jobb. Även om man inte kan gå tillbaka till det eller ett liknande så finns det ju andra jobb.

Huvudsaken är ju att ha ett i grunden med erfarenheter, referenser osv. Det är ju ganska naturligt att byta jobb någon gång i livet, och det är aldrig för sent att utbilda sig till något annat heller.
  • Anonym (Kram)
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 13:58:10 följande:
    Jag tänker även, att det är bättre att klara av barnafödandet nu när det redan är på gång s.a.s., än att först fixa nytt jobb och sedan nästan genast gå in till chefen och säga "jag är med barn så nu måste ni fixa en vikarie".

De kommer garanterat att fråga en barnlös kvinna i den åldern också, redan på anställningsintervjun, om hon tänker skaffa barn. För de vet ju att det måste hända snart i så fall. Och då måste hon sitta där och ljuga att hon absolut inte har några sådana planer.

Ts kanske är sjukskriven fram till förlossning eller går tillbaka till jobbet innan? Finns inget som säger att hon måste söka nytt jobb nu, det kan hon göra efter föräldraledigheten.

Sedan får inte arbetsgivare ställa sådana frågor vid intervjun eller diskriminera heller. Och de flesta anställer ju hellre rätt person som är borta 1 år och sedan jobbar 20 år, än anställer näst bästa som inte är borta. 

Nästan alla får ju jobb i barnafödande ålder. Både kvinnor och män. Vore ju konstigt om ingen i 18-40 årsåldern skulle få jobb bara för att de är i åldern när många skaffar barn. 

Om arbetsgivana vägrade anställa personer som kan skaffa barn någon gång under arbetsåren, skulle de inte kunna anställa någon kvinna mellan 15-45 och män skulle aldrig få jobb då de kan få barn tills de dör. 

• Anonym (Kram)
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 14:33:21 följande:
    Fast nu råkar jag veta att arbetsgivare helst väljer bort kvinnor med hög risk att skaffa barn de närmaste åren, för att det blir oerhört dyrt och besvärligt. Det handlar ju inte "bara" om att fixa en mammaledighetsvikarie (som är olika svårt beroende på hur kvalificerat arbetet är såklart), utan även om att gravida är mindre produktiva och noggranna ("jag fokuserar någon annanstans just nu"), att småbarnsmammor vabbar mycket, inte kan arbeta över, inte kan åka på tjänsteresor, ständigt är trötta, ofta skyller på barnen när de kommer för sent ("ett barn kan man inte stressa") o.s.v.. 

Det krävs nog någon mycket ovanlig och speciell kompetens hos den sökande, för att motverka allt det ovanstående... Och speciellt på sådana tjänster är det svårt att ersätta personen när den är mammaledig, vabbar...
    Vilka är dessa kvinnor? Alla kvinnor jag känner har jobb. Inklusive de i barnafödande ålder.

Du vet att en kvinna kan skaffa barn mellan 15-45? Är alla dessa kvinnor arbetslösa menar du, med tanke på att arbetsgivarna inte vill anställa dem?

Många män tar dessutom föräldraledigt och vabbar idag. Män kan få barn mellan 15-100 typ. Så arbetsgivarna är rädda för att anställa dem?

Men du menar att jättemånga kvinnor i barnafödande ålder springer runt arbetslösa alltså? Intressant. Statistik på detta?
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Låter sådär) skrev 2024-05-11 16:52:41 följande:

Klart det spelar roll om kvinnan söker en anställning och är i begrepp att skaffa barn. Att tro något annat är naivt.

Hur vet arbetsgivaren att någon tänker skaffa barn? Läser de tankar?
    Kvinnor och män kan vara klara med barn, inte vilja ha barn, vilja ha en sladdis, vilja ha tätt osv, vissa får första vid 18 och vissa får första över 40, HUR ska arbetsgivaren veta?

Och med tanke på att de flesta kvinnor i barnafödande ålder HAR JOBB så stämmer inte detta.

Arbetsgivaren kan ju säga nej till den 30-åriga nygifta kvinnan trots att hon var toppkandidat för att välja den 40-åriga mannen som redan har 3 stora barn, bara för att kvinnan sedan inte alls skaffar några barn medan mannen skaffar tre sladdisar i rask takt och är både föräldraledig och vabbar konstant.

En BRA arbetsgivare som letar efter sin toppkandidat bryr sig inte om det blir eventuella barn, de vet ju att rätt person kommer tillbaka efter fl. 

Igen: hur många kvinnor känner du som är arbetslösa? Jag känner faktiskt ingen sådär på rak arm. Och jag känner MÅNGA kvinnor, och vet MÅNGA kvinnor som fått jobb både före och efter barn, med stora barn, med små barn osv. 

• Anonym (Kram)
    Anonym (Omg) skrev 2024-05-11 17:28:31 följande:

Nu kommer ju TS ha en sjukskrivning för utmatthet med sig, samt eventuellt vara gravid så det syns när hon söker nytt arbete. 

Vem har sagt att hon ska söka nytt arbete under graviditeten? Hon har ju ett jobb, antingen går hon tillbaka dit eller så är hon sjukskriven tills förlossningen.
Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet