Anonym (Uh) skrev 2024-05-11 12:29:59 följande:
Din före detta partner har naturligtvis all rätt att säga vad han tycker om detta, även fast det är upp till dig att bestämma hur det blir. När jag gjorde abort så var det viktigt för mig att bibehålla en god kommunikation med min partner och lyssna in hans åsikter, även fast jag är fullt medveten om att det är min kropp och därmed jag som bestämmer.
Utifrån det som framgår här så låter det inte som att du har de rätta förutsättningarna för att sätta ett barn till världen. Något perfekt tillfälle kommer aldrig men man kan ha bättre eller sämre förutsättningar. Det viktiga är att tänka på vad det kommande barnet skulle få för slags liv. Personligen skulle jag inte vilja sätta ett barn till världen om jag inte hade rätt förutsättningar. Jag skulle inte sätta ett barn till världen om jag inte kunde ge barnet ett tillräckligt bra liv. Det skulle kännas fel mot barnet. Sedan har jag inget intresse av att vara en ensamstående mamma. Jag vill ha en riktig familj.
Din partner har redan gjort slut så du kommer att vara ensamstående om du behåller. Räkna med det. Jag tycker att du bör beakta aspekter som psykisk ohälsa, ekonomi och att vara ensamstående med allt vad det innebär. Det låter ju verkligen inte optimalt för dig att skaffa barn just nu. Sedan får du vara beredd på att han kan komma att vilja ha barnet. Han kan komma att vilja ha delad vårdnad och ha barnet på halvtid och då kommer du vara tvungen att samarbeta med honom i minst 18 år framöver.
Tycker inte att det känns schysst eller moget att sitta och skriva skit om en person som inte kan försvara sig. Ser att både du (ts) och andra sitter och spyr galla över mannen. Han är inte här, han kan inte försvara sig. Det finns alltid två sidor av ett mynt. Ni var inte tillsammans särskilt länge och ni hade redan hunnit börja bråka. Bägaren rann väl över för hans del, därav gjorde han slut. Är du verkligen 33 år, ts? Med tanke på hur du skriver och hur du uttrycker dig så blir jag fundersam. Jag menar, jag är yngre än dig (23, snart 24) men reagerar ändå.
Detta behöver inte alls vara din sista chans vad gäller barn. Du är inte gammal än och du kan testa din fertilitet.
Sedan tycker jag att det är dålig stil att sitta och skriva att en abort innebär att man dödar ett barn. Jag själv har gjort två aborter. Ts, jag har full förståelse för att du befinner dig i en jobbig sits, men det befriar dig inte från ansvar och bara för att du har det jobbigt så är det ingen ursäkt för att bete sig som skit mot andra. Du får faktiskt tänka på att det kan finnas folk som läser denna tråd som nyligen har gjort en abort eller som funderar på att göra en abort. Då mår man knappast bättre av att läsa hur du uttrycker dig. En abort är inte detsamma som att döda ett barn, eftersom det inte har blivit ett barn än.
Du lägger in väldigt mycket egna åsikter som om de är precis vad andra också borde tycka.
Vad är "ett tillräckligt bra liv" för ett barn?
Vad anser du om de som blir ensamstående efter sitt barnet fötts pga separation?
Väldigt många väljer att bli ensamstående föräldrar. Tycker du att de är lite sämre?
Detta är ett diskussionsforum där man får lov att ta upp problem, och då givetvis sin egen syn på saken. TS har inte spytt galla över mannen på ett opassande sätt. Han har just slängt ut henne ur deras hem efter att hon blivit gravid vid oskyddat samlag.
Lätt att vara 23 och sitta och säga att "du kommer ha hunnit skaffa en riktig familj att få barn i inom de närmsta åren".
Du är 23 och har hunnit göra två aborter. Det finns nog en hel del som kan ha åsikter även om detta.
Huruvida en abort innebär att man dödar ett barn eller inte borde du veta är allmänt diskuterat. Du tycker inte det. Många tycker det. Om TS är av åsikten att hon bär på ett blivande barn behöver du inte försöka förminska detta. Om du inte tycker så behöver du inte må dåligt över dina aborter för att TS tycker annorlunda.