• Anonym (SWS)

Avslitet hår och kal fläck efter förskolan

Hejsan! 

Igår ringde förskolepersonalen till mig och berättade att något barn har dragit och slitit i min dotters hår så det har lossnat och blivit en kal fläck på hennes huvud. Jag fick fullständig panik och undrar hur ett barn kan göra något sånt och hur ont det måste ha gjort på min dotter. Och om hårbotten har blivit skadad och att det inte kommer växa något hår där? 

Har någon varit med om detta? 

• Svar på tråden Avslitet hår och kal fläck efter förskolan
  • Anonym (Ingvi)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 19:53:44 följande:
    Är det inte deras ansvar som förskolepersonal att skydda våra barn? Min dotter blev livrädd och gallskrek när det hände. 

Jo, men de är pedagoger, inte gudar. 

(jag är inte själv förskolepedagog, om du undrar)

• Anonym (Ingvi)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 19:54:38 följande:
    5*5 typ. 

Herregud! Jag förstår så klart att du är upprörd. Blir det inte ett blodigt sår om man drar av så mycket? 

För jag utgår från att du menar cm? 

• Anonym (SWS)
    Anonym (Ingvi) skrev 2024-05-09 20:04:00 följande:

Herregud! Jag förstår så klart att du är upprörd. Blir det inte ett blodigt sår om man drar av så mycket? 

För jag utgår från att du menar cm? 

Blev inget sår som tur är. Ja det är cm jag menar. Min dotter har så fint och tjockt hår och nu ser man en kal fläck. Tack för din förståelse. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Ingvi) skrev 2024-05-09 19:57:39 följande:

Jo, men de är pedagoger, inte gudar. 

(jag är inte själv förskolepedagog, om du undrar)

För mig har dom brustit i sitt omhändertagande om min dotter. 
  • Anonym (Ingvi)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 20:06:19 följande:
    Blev inget sår som tur är. Ja det är cm jag menar. Min dotter har så fint och tjockt hår och nu ser man en kal fläck. Tack för din förståelse. 
    Stackars liten. :( 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 20:06:19 följande:
    Om det inte ens blivit ett sår så kommer det definitivt inte bli permanenta skador. Det enda som hänt är att håret ryckts av. Gör självklart jätteont men hår växer ut igen.

Vill också påpeka att personalen inte kan garantera att det inte händer igen, även om de punktmarkerar barnet som gjorde det. Det måste du tyvärr ha förståelse för.
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-09 20:33:31 följande:
    Om det inte ens blivit ett sår så kommer det definitivt inte bli permanenta skador. Det enda som hänt är att håret ryckts av. Gör självklart jätteont men hår växer ut igen.

Vill också påpeka att personalen inte kan garantera att det inte händer igen, även om de punktmarkerar barnet som gjorde det. Det måste du tyvärr ha förståelse för.

Menar du att det är okej att ett barn drar av andras barn hår så dom får kala fläckar? Det är väl inget normalt beteende? 

Jag känner mig rädd att lämna henne där igen. 

• Anonym (Mje)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 20:45:33 följande:

Menar du att det är okej att ett barn drar av andras barn hår så dom får kala fläckar? Det är väl inget normalt beteende? 

En förskola kan inte övervaka alla barn 100% av tiden på sånt avstånd att noll risk att något kan ske finns. Därför ska de ju se till att inget riktigt farligt kan hända, men att kunna stoppa varje grej som är barn som bråkar går inte.

Barn slåss, bits, rivs och kastar saker. Det gäller ju att se till att stävja och jobba förebyggande och stoppa bråk som uppkommer så fort det går.
  • Anonym (Mamma)

Vilken tröttsam respons och riktigt dålig attityd. Tror du seriöst att det var vad jag skrev så får du öva på läsförståelse. 
  • Anonym (Ingvi)

Du kan aldrig skydda ditt barn från allt. Det är hemskt att det hände, men barn på förskolor ramlar och bryter armar och får hjärnskakning. De river sig och får pinnar i ögonen. Precis som hemma. Och det händer att de slåss, precis som när de leker hemma hos en kompis eller på lekplatsen. Personalen försöker så klart motverka att sånt händer, men ibland sker saker så snabbt att de inte hinner ingripa. Man kan stå precis bredvid och ändå inte hinna. 

Men som någon skrev, nu när det här har hänt kan nan begära att de har extra koll på barnet som drog. 

Vet du vad som utlöste det hela? Mitt barn fick ibland slag i förskolan men var inte guds bästa barn själv heller.. 

Svar på tråden Avslitet hår och kal fläck efter förskolan