Inlägg från: Anonym (Hej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hej)

Fler föräldrar som skuldbeläggs av barn pga låg inkomst?

Har två barn, det äldre har aldrig betett sig som vår yngsta gör. Vet inte vad det kommer sig men en teori är att dottern enbart umgås med rikemansfolk Och äldsta med samma"arbetarklass"

hon började rida tidigt och alla vänner hon har kommer från stallet. Hon red på Sveriges dyraste mer eller mindre. Det är inte bara vanlig överklass. Föräldrarna tjänar typ flera 100.000 per månad. Flera utlandsresor per år, kan shoppa vad som vill etc. 

jag brukar säga att allt handlar inte om pengar, man kan värdesätta andra saker som att hon har en pappa som ställer upp till 1000% jämfört med hennes kompisars pappor Som bara arbetar jämt. 

men bara den här morgonen har hon gapat och skrikit hur dåligt hon mår för att vi är så fattiga. Vi har liksom lagt tusentals kronor på hennes ridning i 10 års tid nu varje månad. vi har bestämt oss för att gifta oss och hennes reaktion var "hur ska vi som är så fattiga ha råd med det?"  Fastän vi sagt att vi tar det enkelt. 

hon har fått typ allt hon bett om hela tiden, skulle snarare säga att vi skämt bort henne. vi har rest mycket. Alltid haft senaste mobilen, får dom kläder hon vill ha (fast hon för köpa en del begagnat och det med all rätta anser jag, man behöver inte ara köpa nytt även om man har råd)

Hon har absolut inte haft en fattig barndom eller lever fattigt. Men visst, vi får väl ut lite mer än 40.000 ihop, det är ju extremt fattigt jämfört med hennes vänner. vi bor i en liten lägenhet och dom bor i stora lyxhus. lite som "vinterviken" filmen. 

hon alltid höra från folk vilken fin person hon är, hon jobbar i stallet och har mkt ansvarsuppgifter som inte hennes kompisar får. Hon har bra betyg och har alltid vart omtyckt av folk.

dock är detta saker hon spyr ur sig när hon är arg men jag tror ändå att det ligger och gror i henne. 

jag har börjat må dåligt över hennes skuldbeläggande, hon anser att vi borde utbildat oss och skaffat bättre jobb. Jag trivs med mitt arbete som uska och försöker få henne att förstå det. Allt handlar inte bara om att tjäna bra. Jag har t.ex. adhd och har svårt att studera, att gå på högskola är inte för alla. Alla har rätt att göra sina val. Hon får väl utbilda sig och bli rik Då. 

Anser ni att man måste gör allt för att utbilda sig och bli rik för att ha rätten att skaffa barn? Hon maler om detta jämt och ständigt så jag håller på att bli knäpp. 

• Svar på tråden Fler föräldrar som skuldbeläggs av barn pga låg inkomst?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Andas!) skrev 2024-05-09 13:13:27 följande:

Gissar att hon är tonåring? De hittar alltid något att klaga på, gärna det som känns jobbigast för föräldrarna.
    Det har inte med er att göra, utan åldern. Sluta förklara dig och säg "jag har förstått att du tycker det, men nu är det så det är".
    Det hade lika gärna kunnat vara att ni är för unga/gamla, har för få/många andra barn, klär er fel, bor i fel sorts bostad på fel ställe, äter fel typ av mat, aldrig varit i Thailand etc etc. 

Någon gång när hon har vuxit till sig så inser och uppskattar hon troligen att ni prioriterade ridning och andra dyrare saker åt henne, _trots_ att ni inte hade lika bra ekonomi som vännerna. 

Ja precis hon är 15. Tack det kändes bra att läsa 💖
  • Anonym (Hej)
    Anonym (H) skrev 2024-05-09 18:11:38 följande:

Det borde finnas andra stall man kan rida på. Barn jämför sig med varandra.

Ja nu är hon medryttare och vi betalar mkt mindre. Däremot krävs det att pappan skjutsar 3 dar i veckan och det är flera mil och tid han lägger på det. jag har inget körkort och kör ej. 

jag vet när dom åker att dom pratar och hon verkar förstå allt. Men så kommer det ändå ut hur hon känner när hon är arg. 

• Anonym (Hej)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-05-09 19:40:02 följande:

Börja prata budget och hushållsekonomi med henne och visa henne hur stor del som går till ridningen.

Berätta sen att era yrkesval är inte upp till henne att kritisera, men du ser fram emot att hon ska plugga massor och skaffa bra utbildning och högavlönat jobb. 

Berätta även att om du hade väntat med att skaffa barn och utbildat dig mer först och gjort karriär så du tjänade mer, hade just hon aldrig funnits. Om du skaffat barn senare hade du nu haft ett annat barn. 

Jag tjänar bra och vi lever bra, men ändå så dagdrömde sonen ibland som trettonåring om att tänk om vi haft ett jättehus med pool, eget fotbollsfält och egen tennisbana. Han var naturligtvis inte arg på mig för att vi inte hade det, men lyxen lockade. Typiskt tonåring. Jag har länge pratat lite om pengar med honom, så han är tacksam och uppskattar vad han får. 

Precis! Detta förklarade jag för henne. Vi skaffade barn tidigt. Dels för att jag har sjukdomar som förvärras med tiden (ej ärftliga) och då fanns inte tid att plugga på högskola heller och hon hade ej funnits. Tack för att du tänker lite lika där💖

alla barn/tonåringar kanske drömmer om liknande då och då  

• Anonym (Hej)
    Anonym (Yconoma) skrev 2024-05-09 19:06:07 följande:

1. Jag hade visat henne hur familjens budget ser ut (det har jag gjort med mitt barn från 8 års ålder) och förklarat hur stor del som går till hennes hobby.

2. Jag hade sagt att det står henne fritt att kämpa för en hög lön eller en rik man i sitt liv, men att alla får göra sitt eget val. Alla kan inte bli piloter och hjärnkirurger men alla imponeras inte heller lika mycket av pengar och prylar, de kan leva bra liv ändå.

3. Jag hade utdelat en varning för hennes otacksamma gnäll och sen slutat betala för hennes ridlektioner om det upprepas, för det låter som er lilla fröken behöver trilla av sin höga häst en stund (pun intended).

Med det sagt så kände jag själv en stress och frustration över att pengar inte fanns under min uppväxt även om jag aldrig skulle belasta min hårt arbetande mamma med det. Fast då talar vi om att jag inte kunde få göra vissa aktiviteter alls, och inget som jag inte kunde ta mig till själv.

Det har tagit mig många år att dels acceptera att pengar inte är ett problem, och dels att släppa den ängsliga materialismen. Numera tycker jag att mycket av det bästa i livet är gratis, men det är förstås lätt att säga när man har pengar, och har fått ta igen det som skavde under uppväxten.

Jag tror att din dotter känner lite ångest, som att hon ligger back, eftersom hon ser vad vissa jämnåriga har i den miljön. Ett annat umgänge hade gett andra tankar och en dos verklighet vore nog nyttigt, att se att alla inte har det så.

Den här sidan kanske hade gett lite perspektiv?

www.givingwhatwecan.org/how-rich-am-i

Tack för dina tankar och att du delar med dig. Ska kika på länken 💖
  • Anonym (Hej)
    Hjelm skrev 2024-05-09 18:59:22 följande:

Jag är mest förundrad över hur en familj på fyra personer klarar sig på 40 000 i månaden i dag, OCH kan lägga flera tusen varje månad på ett av barnens fritidsaktiviteter.

Vi har låg hyra och har bara typ 15000 i räkningar. Inga lån🌸 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sara) skrev 2024-05-09 18:24:51 följande:

Ja litegrann av min tonåring som är utflyttad nu, hon kunde klaga ibland på saker hon inte fick. Hon har iförsej fått mycket trots att jag var ensamstående länge. De två yngre har inte klagat än , de är 8 och 2.. fast 8-åringen frågade en gång varför vi inte kan bo i hus, kände mig ganska misslyckad då och ledsen för att jag inte kan ge mina barn det.  Vi bor också i lägenhet. Jag pluggar just nu , jobbar extra också. Är i princip ensamstående nu också , särbo med pappan till yngsta men han har varit utan jobb ett tag nu,han har precis fått ett nytt.

Dottern som är 8 går i en skola där väldigt många bor i hus och radhus , tyckte det var bra först att skolan ligger i ett lite finare område men det känns inte så kul när nästan alla kompisarna bor så. Min äldsta gick i en skola där fler bodde i lägenhet så hade inte riktigt det problemet då. Har nästan funderat på om det skulle vara bättre med nån annan skola.

Har haft så att jag med mitt extrajobb ändå har ok med pengar med pengar till att göra saker och köpa presenter så och dottern går på en aktivitet som kostar ganska mycket men inte tillräckligt fast inkomst för att få lån till att köpa hus eller radhus eller större lägenhet. 

Ja då förstår du lite hur man känner. kände också så lite grann först att det var bra att hon gick i en ridskola med lite "finare folk" (fel uttryckt egentligen) 
    men att många av dessa tar skolan på allvar t.ex.  vilket Också vart sant. 

Väldigt  högpresterande
    vänner och hon har också påverkats av detta. Själv var jag väldigt strulig som tonåring och skolkade mkt. Hade jämlikar till vänner. 

känns som att mkt är på gott och ont. det blir kanske känsligt för vissa att vara den enda typ som bor i lägenhet när nästan alla bor i hus eller radhus. Sonen har aldrig brytt sig om detta som sagt. Och jag tror inte att dom som bor i hus bryr sig om detta alls, en kompis hon hade först var avundsjuk på dottern som bodde i lägenhet för att det var så mysigt. Hon bodde i ett stort hus och trivdes inte alls. 

synd att dom tappade kontakten 🤪

• Anonym (Hej)

Har läst alla svar och tackar så mkt. Visade tråden för sambon som kanske fick sig en tankeställare. 

hon sitter nog på lite höga hästar. Och visar inte mkt uppskattning alls. Om jag skulle skriva allt hon får och säger hade ni tappat hakan. 

Svar på tråden Fler föräldrar som skuldbeläggs av barn pga låg inkomst?