• Anonym (abc)

Det känns som mattan rycks undan igen…

Anonym (ts) skrev 2024-05-09 18:49:27 följande:
    Det håller jag helt med om. Och jag har, som jag skrev ovan, under lång tid jobbat som expert vilket var tillräckligt där och då. Men jag inser, sen jag fick en chefsroll igen, att jag känner mig klar i expertrollen och hellre vill arbeta med strategiska frågor och de breda penseldragen. Jag tycker mycket om att ha personalansvar, det är väldigt tillfredsställande att lyckas lösa ut knutar och se hur andra utvecklas. Det är handlar inte om status eller titel utan arbetets innehåll.
    Jag känner igen mycket i det du skriver. Jag har också barn som kräver mycket (ena är hemmasittare) och min man har ett sådant arbete där man förväntas vara på plats oavsett vilket företag man arbetar på så jag har mycket fått anpassa mig till att mina arbeten väljs baserat på möjligheter till flexibilitet och att arbeta hemifrån. 

Men i det så har jag lyckats göra en bra karriär och skulle säga att jag jobbar mycket med det som du skriver intresserar dig och jag gör det utan att vara chef (för min del handlar det mycket om att jag inte klarar av att arbeta för länge med samma sak utan att bli uttråkad utan måste hoppa mellan utmaningarna, rätt säker att mitt barn ärvt sin adhd från mig). 

Jag arbetar som konsult med verksamhetsutveckling och förändringsledning. Det mesta sköter jag på distans och när jag åker in till jobbet så är jag oftast inte hemifrån mer än ca 5 timmar. 

Jag är också väldigt öppen mot alla jag arbetar med om att jag har mina utmaningar hemma och eftersom att jag levererar på hög nivå och är väldigt flexibel i mitt givande till andra så har jag hittills aldrig stött på någon som klagat över mitt behov av flexibilitet när allt rör ihop sig eller att jag så mycket det går undviker möten innan 10 på morgonen mm. 

Så mitt tips är att hitta rätt arbetsgivare där du kan arbeta med det du gillar utan att känna att du slits mellan hem och barn. På rätt företag så kanske du även kan vara chef med de förutsättningarna. 
Svar på tråden Det känns som mattan rycks undan igen…