• Solstjärna96

    Inget foster på VUL 8+3

    Hej Jag har mycket oro och vill veta om någon har varit i samma situation.
    jag har tidigare haft 1 utomkvedshavandeskap samt två MA. jag har testat positivt igen och min senaste mens var 17/3. Enligt beräkningar är jag i v 8+3 men vet dock inte när jag hade ÄL men brukar ha regelbunden mens med ca 33 dagars menscykel och hade idag 5/8 VUL. De kunde inte se något foster alls men där fanns en liten hinnsäck men inget foster eller hjärtslag kunde hon se men det kändes som att hon konstaterade det väldigt snabbt efter ca 1 min. Nu har jag fått en tid om 12 dagar och jag är mycket orolig för ytterligare ett till missfall. förövrigt Har jag inte haft några blödningar vilket jag haft mina tidigare graviditeter. jag tog dessutom ett nytt test igår och jag fick ett tydligt streck efter några sekunder. Läkaren sa att det kan va så att man har räknat fel på veckan eller att fostret slutat utveckla sig i tidigt skede och därav inga hjärtslag eller foster syntes på VUL.

  • Svar på tråden Inget foster på VUL 8+3
  • Anonym4848

    Har nu fått MA bekräftat till slut. Hoppas det går bra för dig, uppdatera gärna när du varit där nästa vecka! Hjärta

  • IamGabs

    Nej fy så trist! 💔 Beklagar! Så himla jobbigt. Men nu till det positiva: då blir det snus och vin ikväll hoppas jag! Ta hand om dig nu. Jag uppdaterar på måndag 💞. 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-14 19:32:51 följande:

    Nej fy så trist! 💔 Beklagar! Så himla jobbigt. Men nu till det positiva: då blir det snus och vin ikväll hoppas jag! Ta hand om dig nu. Jag uppdaterar på måndag 💞. 


    Tack ❤️
    Haha snus blev det direkt när jag kom hem imorse, och ett glas vin till middagen blev det också 🥰 lustigt nog drog allt igång här under eftermiddagen, så skytteltrafik till toaletten men det är väl bra om kroppen kan lösa det själv. Har skrapning bokad den 24e annars.

    Håller alla tummar för dig! 🙏
  • IamGabs

    Jadu, detta ul var lika oklart som de tidigare. Hinnsäcken (?) har vuxit som väntat men ?det är väääldigt svårt att få in en bild?. Något ligger liksom och skuggar så man inte kan se hela området. Själva fostret ligger och trycker där bakom, men ser inte ut att ha vuxit utifrån vad man kan se. Remitterad vidare till kvinnokliniken men jag räknar ju med att det är kört. Vid det här laget (10+2) borde man ju absolut kunna se mer. 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-17 17:46:45 följande:

    Jadu, detta ul var lika oklart som de tidigare. Hinnsäcken (?) har vuxit som väntat men ?det är väääldigt svårt att få in en bild?. Något ligger liksom och skuggar så man inte kan se hela området. Själva fostret ligger och trycker där bakom, men ser inte ut att ha vuxit utifrån vad man kan se. Remitterad vidare till kvinnokliniken men jag räknar ju med att det är kört. Vid det här laget (10+2) borde man ju absolut kunna se mer. 


    Men då! Låter ju tyvärr väldigt likt mitt..läkaren var egentligen inte helt övertygad om MA för mig i fredags först heller, men sen la han upp bilder från alla mina tre VUL bredvid varandra och först då höll han med om att det inte var en normal graviditet. Man förstår ju att de verkligen inte vill ta någon slags chansning när det är en önskad graviditet. Håller fortfarande tummarna för dig, ett litet hopp verkar de ju ha kvar ändå? Hjärta
  • IamGabs

    Hon nämnde att Kvinnokliniken kommer kunna hjälpa mig med ordentligt med medicin för att avbryta och att de har bättre ul- teknik, så jag tror inte att de har så mycket hopp utan mer vill vara helt säkra innan man tar nästa steg. 


    Hua! Jobbigast är det att jag varit gravid med ordentligt med besvär i två månader, utan blödning. Det hade känts mer naturligt med en blödning tidigare i graviditeten än att gå till vecka 11 utan egentliga tecken på att något är fel. Men det är som det är. 


    Hur mår du i allt nu? Hur känns det och hur tänker du framåt? 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-17 21:23:04 följande:

    Hon nämnde att Kvinnokliniken kommer kunna hjälpa mig med ordentligt med medicin för att avbryta och att de har bättre ul- teknik, så jag tror inte att de har så mycket hopp utan mer vill vara helt säkra innan man tar nästa steg. 


    Hua! Jobbigast är det att jag varit gravid med ordentligt med besvär i två månader, utan blödning. Det hade känts mer naturligt med en blödning tidigare i graviditeten än att gå till vecka 11 utan egentliga tecken på att något är fel. Men det är som det är. 


    Hur mår du i allt nu? Hur känns det och hur tänker du framåt? 


    Ah jag förstår, och beklagar verkligen! Hjärta

    Också tufft att ha kämpat sig igenom de (enligt mig) tuffaste veckorna för att det sen inte ska bli något. Mitt förra MA hade jag inga blödningar heller till v 10-11 när det upptäcktes, så denna gång var ju lite "bättre" på det sättet, att jag fick misstankar tidigt.

    Jodå, det är väl okej under omständigheterna. Ska på undersökning på torsdag för att se om jag behöver skrapningen på måndag eller om det löst sig själv. Vill ju bara få detta färdigt så fort som möjligt så man kan försöka igen. Hoppas typ lite på skrapning då dottern blev till direkt efter skrapning sist, men vet ju att det verkligen inte behöver betyda nånting alls egentligen.
  • IamGabs

    Så skönt att ha någon som går igenom samma sak, även om det så klart hade varit att föredra om våra graviditeter fortlöpte och slutade som önskat. 


    Jag förstår helt den känslan. Nu vill man bara att det ska vara över! Håller tummarna för att det går smidigt för dig på torsdag. Har du haft mycket ont nu i dagarna? 


    Jag får komma in redan i eftermiddag. Fortsätter uppdatera om vad som händer då ☺️. 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-18 10:53:06 följande:

    Så skönt att ha någon som går igenom samma sak, även om det så klart hade varit att föredra om våra graviditeter fortlöpte och slutade som önskat. 


    Jag förstår helt den känslan. Nu vill man bara att det ska vara över! Håller tummarna för att det går smidigt för dig på torsdag. Har du haft mycket ont nu i dagarna? 


    Jag får komma in redan i eftermiddag. Fortsätter uppdatera om vad som händer då ☺️. 


    Jag håller med, man känner sig ju lätt ensam i sånt här annars!

    Verkligen, ska ni också försöka igen sen? 
    Tack snälla! Nä inte alls, fick tydlig mensvärk någon timme innan det drog igång i fredags. Jag fick ju panik då jag kände i hela kroppen att nu händer det, vi var nämligen ute på ärenden när värken började. Så stressade hem, släppte dottern i hallen och sprang på toa och där var jag fast sen. Kul själv hemma med en 2,5-åring.. men sen klingade värken av efter någon timme bara.

    Åh, väntar på uppdatering!
  • IamGabs

    Äntligen ett tydligt svar! Tyvärr inte det vi önskat men i nuläget känns det faktiskt bara skönt att veta. De fick en väldigt tydlig bild över bebis som slutat utvecklas i vecka 7. Fick ta första dosen tabletter på sjukhuset och är nu hemskickad med andra dosen som ska tas imorgon. Skitnervös över att det kommer göra ont men hoppas att jag slipper ha det riktigt smärtfyllt. Ändå skönt att veta när det kommer ske. Måste varit både en psykisk och fysisk påfrestning att få känningar där ute på stan och liksom förstå vad som pågår. Men skönt att det verkar gått fort! 


    Gällande att försöka igen känner jag mig faktiskt tveksam just nu. Kommer säkert landa i att vi gör det men jag vill ha en sommar utan mer illamående osv. Jag missade sista veckorna på jobbet innan semestern och vill typ bara leva vanligt nu ett tag. Tänker också att det kanske är meningen att vi bara ska ha en. Sonen börjar ju bli stor och det är ju lite av en chansning att börja om. Men givetvis också väldigt fint med en gemensam liten bebis! 


    Det var ett långt inlägg jag fick till 😂. Vore lite kul att följas åt framöver så om du vill får du gärna fortsätta uppdatera hur det går för er! 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-18 19:34:55 följande:

    Äntligen ett tydligt svar! Tyvärr inte det vi önskat men i nuläget känns det faktiskt bara skönt att veta. De fick en väldigt tydlig bild över bebis som slutat utvecklas i vecka 7. Fick ta första dosen tabletter på sjukhuset och är nu hemskickad med andra dosen som ska tas imorgon. Skitnervös över att det kommer göra ont men hoppas att jag slipper ha det riktigt smärtfyllt. Ändå skönt att veta när det kommer ske. Måste varit både en psykisk och fysisk påfrestning att få känningar där ute på stan och liksom förstå vad som pågår. Men skönt att det verkar gått fort! 


    Gällande att försöka igen känner jag mig faktiskt tveksam just nu. Kommer säkert landa i att vi gör det men jag vill ha en sommar utan mer illamående osv. Jag missade sista veckorna på jobbet innan semestern och vill typ bara leva vanligt nu ett tag. Tänker också att det kanske är meningen att vi bara ska ha en. Sonen börjar ju bli stor och det är ju lite av en chansning att börja om. Men givetvis också väldigt fint med en gemensam liten bebis! 


    Det var ett långt inlägg jag fick till 😂. Vore lite kul att följas åt framöver så om du vill får du gärna fortsätta uppdatera hur det går för er! 


    Åh beklagar igen, även om du väl egentligen redan visste som sagt. Och känner igen känslan att iallafall skönt att få ett tydligt svar! Jag tog ju såna tabletter min förra MA, det var inget vidare om jag ska vara ärlig (och slutade ju med skrapning ändå 2,5 månad senare..) men vet att det är väldigt individuellt och alla tycker inte att det var så farligt. Det värsta brukar ju vara över på några timmar iallafall. Mitt tips är att äta och dricka ordentligt innan, det gjorde inte jag och bidrog nog till att jag blev så påverkad.

    Jag fattar, du är ju yngre än mig också så har ju inte samma "stress" heller, hoppas du/ni får en härlig sommar och landar i hur ni vill fortsätta.

    Vi tog bort blöjan igår så vi har fått annat att fokusera på, det känns som att det är rätt bra ändå! 😅

    Ja men gärna! Vet inte om man kan skriva privatmeddelanden här? Annars får vi väl leta fram denna tråden om något nytt dyker upp? 🤗
  • IamGabs

    Åh fy! Jag får ladda upp med mat, snacks och smärtstillande. Minns du om du hade ett återbesök inbokat innan eller tog du kontakt med vården igen för skrapning? 


    Haha jag förstår. Bra med ett projekt som håller tankarna på annat! Skönt också att göra det sommartid 👏🏼👏🏼


    Jag tror att du ska kunna skicka ett direkt meddelande till mig iom att min profil inte är anonym. Det får du gärna göra så slipper vi skriva här ☺️

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-18 20:05:45 följande:

    Åh fy! Jag får ladda upp med mat, snacks och smärtstillande. Minns du om du hade ett återbesök inbokat innan eller tog du kontakt med vården igen för skrapning? 


    Haha jag förstår. Bra med ett projekt som håller tankarna på annat! Skönt också att göra det sommartid 👏🏼👏🏼


    Jag tror att du ska kunna skicka ett direkt meddelande till mig iom att min profil inte är anonym. Det får du gärna göra så slipper vi skriva här ☺️


    Skriver gärna privat men lyckas inte hitta hur?

    Ja gör det! Fick du med lite starkare smärtstillande av dem? Jag hade inget återbesök (det borde ingå, har hört många med liknande historia som mig), utan jag tog kontakt när båda mensarna (säger man så? Haha) efter höll på i 2-3 veckor. Då såg de rester kvar på VUL, fick då först nya tabletter men då hände det absolut ingenting, så då blev det skrapning. Därför var jag så angelägen att få skrapning direkt denna gång. Har du hört något om återbesök?

    Precis, skönt på sommaren men nackdelen är väl att man vill iväg och göra saker..Så vi åker faktiskt bort över midsommar ändå, hur nu det ska gå! 🙈
  • IamGabs

    Nej men vad knepigt, jag kan inte heller lista ut hur. Det finns ju en meddelandefunktion men man kommer liksom inte åt den? 


    Nej inget sådant inbokat. De sa att det mesta kommer ut nu och resten vid nästa mens. Men då ska jag vara lite uppmärksam och höra av mig om blödningarna drar ut på tiden. Stackars mitt låga järnvärde alltså 😂🙃

    Ja det klart. Heja heja! Pottan under armen ba! Haha jag minns så väl när sonen slutade med blöja. Han var något äldre men det gick förvånansvärt smidigt. Det här grejar ni! 

  • IamGabs

    Jo men nu så! Inne på meddelandefunktionen kan man skapa ett nytt meddelande och ange mottagarens användarnamn. Det funkade dock bara i liggande läge på min telefon. I stående läge ser man liksom inte den funktionen ☺️

Svar på tråden Inget foster på VUL 8+3