• pappaförlycka

Partner vill inte jag delar bild på son med min mammas dotter

Hej,

Jag har en dotter sen 5 år tillbaka. Nu har jag en son med en annan kvinna som jag bor ihop med. Vi har varit tillsammans sen ungefär ett år, så saker har gått väldigt snabbt. 

Min partner har tyckt det varit jobbigt att jag behöver ha regelbunden kontakt med min dotters mamma. Hon har accepterat det men jag har behövt ändra min kommunikation gentemot min dotters mamma för att min partner ska bli mer bekväm. Saker har varit svåra. Vi har kämpat mycket med tillit och annat.

Nu när vår son är här, så har min dotters mamma efterfrågat en bild på sin dotter med hennes lillebror. Kan förstå nyfikenheten och jag tycker det inte är något fel att skicka en sådan bild. Känns sunt och det känns som det hade varit bra för min dotter.

Min partner säger dock nej till detta. Hon vill inte att min dotters mamma ska känna sig inkluderad i detta och hon är rädd att en bild kommer leda till annat. Hon fasar också vad min dotters mamma hade gjort med denna bilden.

Detta har skapat många bråk och irritationer. Jag är emot att bygga upp väggar och det känns som jag behöver gömma min son. Känns som en öppenhet är sund. Behöver inte låta min dotters mamma styra bara för en bild.

Min partner har såklart sina anledningar att känna som hon gör och jag vill respektera henne. Men detta känns fel.

Är jag fel ute? Finns det andra därute som stött på liknande problem?

• Svar på tråden Partner vill inte jag delar bild på son med min mammas dotter
  • Anonym (Quinna)
    Anonym (Sara) skrev 2024-05-06 11:46:20 följande:

Ingen mer än jag som reagerar på rubriken?  // Cool

Jo jag undrade vad det var för annorlunda situation jag skulle mötas av i tråden
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Men alltså, VARFÖR skaffar man barn med en partner som redan har barn om man inte kan hantera det???

Jag blir så less när jag läser sånt här. Nyförlöst och hormoner my ass. Man har fortfarande ett ansvar för hur man beter sig, och man kan inte ställa orimliga krav. Sluta dadda med henne. Hon VALDE att få barn med en man som redan är pappa, efter bara ett år dessutom. Nu får hon leva med det valet.

Självklart är TS ex inte en del av hans nya familj, däremot är 5-åringen det. Barnen är syskon. Pappan måste kunna samarbeta med båda mammorna. Här måste du stå på dig TS, samt stå upp för BÅDA dina barn. 

Förlåt, men hur tänkte du själv? Ansvaret ligger inte bara på din nya. Var det smart att bilda ny familj så fort, eller var graviditeten inte planerad? Ville både du och din nya behålla barnet, eller var det hennes beslut?

Anonym skrev 2024-05-06 11:21:50 följande:
    Jag tror inte att någon innerst inne vill ha en styvfamilj. Men är man kär så är man och finns det då ungar med i bilden så har man två val.
    Acceptera eller gå vidare.

Att aktivt välja styvfamilj tror jag är mycket ovanligt, om det ens förekommer.
    Fast man kan ju acceptera det och inte se det som ett problem, eller acceptera det motvilligt. Det är en väldig skillnad på dessa inställningar.

Ser man ex och tidigare barn som något som mest är i vägen, som man egentligen önskar inte fanns, kommer det aldrig att fungera. Hur kär man än är. Man kan inte bara gå på känslor, man får tänka lite förnuftigt också.
  • Räkan77

Tror du måste vara väldigt tydlig med att du kommer fortsätta ha god kontakt med båda dina barn mammor.

Varför har din nya sambo tillitsproblem? Råkade du vara otrogen mot henne med ditt ex? I så fall kan jag förstå henne. Men annars så får honhelt enkelt tigga i sig att du är tvåbarnsfar.

Om du känner att det inte funkar så kan du be om hjälp på BVC. 

• Anonym (S)

Men herregud vad larvigt! Du kommer få problem med din nya om du inte gör något drastiskt. Varför ändra på kommunikationen till ditt ex? Vad skadar det att visa en bild. Vist min pojkvän han gillar inte mitt ex men skulle aldrig ändra på mig på mitt sätt att kommunisera. Mitt ex har vart våldsam under separationen och även en gång vart våldsam mot min nya. Jag respekterar att dom två aldrig kommer kunna prata på en vänskapligt sätt. Min nya tycker ibland att jag är för snäll mot mitt ex för att han inte förtjänar det. Men jag förklarar för min nya att jag kan inte vara otrevlig mot mitt ex för det går emot hur jag är som person. Min nya accepterar det nu. Men varför ska man ändra på sig och bli någon man inte är för sin nya kräver det? 

Kom igen en bild, vad ska ditt ex kunna göra för skada med den? Min äldsta dotter har bilder på min och pojkvännens minsta barn i sin surfplatta. Helt ärligt om hon visar den bilden för sin pappa vad ska hända? Han kanske tittar på den och sen går vidare i sitt liv, vår lilla grabb betyder ju inget för honom ändå. Exet kommer ju inte kunna kidnappa vår son från förskola eller så heller eftersom att ingen annan får hämta honom utan vår tillåtelse. 

Skärp dig! Gör som du vill och din nya får acceptera att du är den du är. Dessutom om du tofflar för din nya får du problem för folk i din omgivning är inte korkad. Det kommer bara göra att andra kommer bygga upp ett hat mot din nya om du alltid gör som hon säger. Jag har sett släktingar totalförändras efter dom träffat nya. Man känner sina släktingar, gamla vänner, ex, kollegor osv... Så om någon drastiskt förändras efter de träffat någon så förstår man att den nya sätter krav på en. Är det så ni vill framstå som? Vill ni att hon ska framstå som en bestämmande bitch och du framstå som en toffel? 

Det kommer bara bli värre om du ger vika för hennes vilja sen. 

Jag hade haft förståelse om TS problem var en engångsföreteelse. Om nyblivna mamman bara hade fått en knäpp, kanske av trötthet och hormoner. Kanske förlossningsdepression. Vilket fick henne att överreagera. Det är en annan sak, men då handlar det ju mer om att ge det lite tid samt hjälpa henne på fötter igen. Kanske behöver hon professionell hjälp?

Men på TS låter det som att detta är ett återkommande problem. Som att det har funnits hela tiden under deras ganska korta relation. TS nya verkar inte kunna hantera att han har ett ex och ett barn sen tidigare, men har ändå valt att skaffa barn med honom. I stället för att ta ansvar för det valet, försöker hon begränsa kontakten samt bråkar om det. TS viker sig för hennes krav. Inte sunt alls, men bra att han reagerar.

• Anonym (LP)

Du är en vuxen man, din partner är en väldigt omogen kvinna! Man kan faktiskt bry sig om sitt ex utan att vilja ha tillbaka hen som partner (om inte annat så för sina barns skull!). Dags att sätta ner foten jag hade aldrig accepterat att min nuvarande partner hade synpunkter på detta. Dock är det superviktigt att din nya partner känner sig trygg att din gamla kärleksrelation är 100% avslutad...

• pappaförlycka

Uppskattar era svar och er hjälp. Detta var mer än jag hade förväntat mig. 

Graviditeten var inte planerad. Vi blev inledningsvis mycket kära i varandra och jag såg massvis med goda sidor i henne. Det blev bekymmersamt när hon blev gravid då jag kände att det gick för fort. Detta var något jag uttryckte, men jag märkte snabbt att det inte var ett alternativ för henne att inte behålla barnet. Så jag började stötta det istället. När jag berättade för mitt ex om graviditeten så kom en stark reaktion. Det var också här det på riktigt började bli jobbigt med min nuvarande då hon la sig i väldigt mycket hur detta skulle framföras till henne. Jag gillade det inte, och från detta så började våra bråk. Jag kände att min nuvarande var kontrollerade och hon litade inte på att jag följde ?gränserna? som hon satt upp hur jag skulle kommunicera med mitt ex. Fanns ingen tillit. Det var dränerande och jobbigt.

Mitt ex ställde sig lite på tvären under sommaren förra året och jag märkte att det skrämde min nuvarande. Vi var nära att gå skilda vägar redan här men vi gjorde vad vi kunde för att få det att fungera. Jag kände här att jag gav till vika mer än vad jag borde gjort, men jag hade en rädsla att bli separerad från min blivande son och ville inte att min gravida sambo skulle ta skada av allt (inte bra för bebis). Mitt ex agerande inte exemplariskt under denna tid, hon var känslostyrd och arg. Idag är situation annorlunda med mitt ex. Hon har träffat en ny och respekten finns från båda håll. Kommunikationen handlar enbart om vår dotter, vilket jag kan tycka är rimligt. Men ett telefonsamtal med mitt ex när min nuvarande är i rummet leder ofta till svartsjuka. Det kan vara att hon tycker att samtalet var för långt eller inte är tillräckligt neutralt. Detta håller jag inte med henne överhuvudtaget om. Jag kan inte göra det mycket mer neutralt och ett samtal på 2 min är inte för långt. Jag håller därför kommunikationen separat på arbetstid. Det fungerar bättre.

Vi har vid flera tillfällen gått till familjerådgivningen för att lösa detta. Min nuvarande är medveten om sin svartsjuka och har den insikten och försöker jobba på det. Jag ser en viss förbättring men svartsjukan är återkommande och det ställer ofta till problem. 1 år är inte mycket dock. Finns väl en viss chans det kan bli bättre. ?Bilden? har också varit en diskussion med familjerådgivaren. Jag känner att jag får medhåll, men rådgivaren gör sitt bästa för att se bådas sidor.

Jag är mycket mån om att min dotter ska känna sig inkluderad i allt detta med den nya familjen. Min nuvarande behandlar henne väl och är duktig på att inkludera henne. Min dotter gillar henne och är stormförtjust i sin lillebror. 

Problemet är att börjar känna mig kvävd i min nuvarande relation. Det känns som jag gått med på för mycket om vi tittar tillbaka. Det leder därför till att nya diskussioner där jag tycker hon är orimlig (som med exempelvis bilden), så vill jag inte längre ge mig. Har en känsla att jag behöver ta tillbaka mark. Kan tänka mig att jag blir svårare att kompromissa med av den anledningen. Men jag behöver en tillvaro som jag är tillfreds med, annars är det bättre att relationen tar slut. Jag tycker hon måste acceptera läget mer än vad hon gör, mitt ex kommer alltid finnas med på ett hörn. Tror mitt ex frågade efter en bild av ren nyfikenhet, men hon respekterade att jag där och då sa nej till henne. Min dotter har även hon bett mig skicka en bild på mina två barn till hennes mamma. Men det har jag inte gjort, och det känns inte bra.

(Ursäkta för rubriken, hahaha. Har inte hittat ett sätt att ändra den nu efter)

• Hermis123
    pappaförlycka skrev 2024-05-06 13:43:10 följande:

Uppskattar era svar och er hjälp. Detta var mer än jag hade förväntat mig. 

Graviditeten var inte planerad. Vi blev inledningsvis mycket kära i varandra och jag såg massvis med goda sidor i henne. Det blev bekymmersamt när hon blev gravid då jag kände att det gick för fort. Detta var något jag uttryckte, men jag märkte snabbt att det inte var ett alternativ för henne att inte behålla barnet. Så jag började stötta det istället. När jag berättade för mitt ex om graviditeten så kom en stark reaktion. Det var också här det på riktigt började bli jobbigt med min nuvarande då hon la sig i väldigt mycket hur detta skulle framföras till henne. Jag gillade det inte, och från detta så började våra bråk. Jag kände att min nuvarande var kontrollerade och hon litade inte på att jag följde ?gränserna? som hon satt upp hur jag skulle kommunicera med mitt ex. Fanns ingen tillit. Det var dränerande och jobbigt.

Mitt ex ställde sig lite på tvären under sommaren förra året och jag märkte att det skrämde min nuvarande. Vi var nära att gå skilda vägar redan här men vi gjorde vad vi kunde för att få det att fungera. Jag kände här att jag gav till vika mer än vad jag borde gjort, men jag hade en rädsla att bli separerad från min blivande son och ville inte att min gravida sambo skulle ta skada av allt (inte bra för bebis). Mitt ex agerande inte exemplariskt under denna tid, hon var känslostyrd och arg. Idag är situation annorlunda med mitt ex. Hon har träffat en ny och respekten finns från båda håll. Kommunikationen handlar enbart om vår dotter, vilket jag kan tycka är rimligt. Men ett telefonsamtal med mitt ex när min nuvarande är i rummet leder ofta till svartsjuka. Det kan vara att hon tycker att samtalet var för långt eller inte är tillräckligt neutralt. Detta håller jag inte med henne överhuvudtaget om. Jag kan inte göra det mycket mer neutralt och ett samtal på 2 min är inte för långt. Jag håller därför kommunikationen separat på arbetstid. Det fungerar bättre.

Vi har vid flera tillfällen gått till familjerådgivningen för att lösa detta. Min nuvarande är medveten om sin svartsjuka och har den insikten och försöker jobba på det. Jag ser en viss förbättring men svartsjukan är återkommande och det ställer ofta till problem. 1 år är inte mycket dock. Finns väl en viss chans det kan bli bättre. ?Bilden? har också varit en diskussion med familjerådgivaren. Jag känner att jag får medhåll, men rådgivaren gör sitt bästa för att se bådas sidor.

Jag är mycket mån om att min dotter ska känna sig inkluderad i allt detta med den nya familjen. Min nuvarande behandlar henne väl och är duktig på att inkludera henne. Min dotter gillar henne och är stormförtjust i sin lillebror. 

Problemet är att börjar känna mig kvävd i min nuvarande relation. Det känns som jag gått med på för mycket om vi tittar tillbaka. Det leder därför till att nya diskussioner där jag tycker hon är orimlig (som med exempelvis bilden), så vill jag inte längre ge mig. Har en känsla att jag behöver ta tillbaka mark. Kan tänka mig att jag blir svårare att kompromissa med av den anledningen. Men jag behöver en tillvaro som jag är tillfreds med, annars är det bättre att relationen tar slut. Jag tycker hon måste acceptera läget mer än vad hon gör, mitt ex kommer alltid finnas med på ett hörn. Tror mitt ex frågade efter en bild av ren nyfikenhet, men hon respekterade att jag där och då sa nej till henne. Min dotter har även hon bett mig skicka en bild på mina två barn till hennes mamma. Men det har jag inte gjort, och det känns inte bra.

(Ursäkta för rubriken, hahaha. Har inte hittat ett sätt att ändra den nu efter)

Men fattar inte du att det som hände i somras? Hon utnyttjade sin graviditet just för att du Ska ge vika. Hon vet att du kanske inte vill splittra ännu en till familj. Och när det gäller din dotter, hon Har inte vågat än, men om du nu låter henne så kommer hon börja stötta ut henne.  Hon kommer alltid trycka på att ni har en ny familj som
    ni inte ska splittra på bara för att få sin vilja igenom. 
    Sluta vara en toffla och ha bra kommunikation med ditt ex. Ni ska kunna ringa varandra och prata, gå på utvecklingssamtal tsm osv osv. 

• Anonym
    Anonym (EL) skrev 2024-05-06 11:28:02 följande:
    Det lätt att tänka att man inte har gjort några val i livet, att allt bara blev som det blev. Men även att göra passiva val är att göra ett val. 

Då får man gilla läget. Exet och flickan kommer finnas där för evigt och det är enklast att acceptera läget som du säger. 
    Påstod jag något annat eller?
    För den skulle är inte styvfamilj att föredra. Och att man inte vill han något närmare med exet att göra är inte konstigt.

Jag hade nog inte heller velat lämna foto på mitt barn till min partners ex.
    Ser  inte det som svartsjuka alls.
Svar på tråden Partner vill inte jag delar bild på son med min mammas dotter