• Anonym (EL)

Partner vill inte jag delar bild på son med min mammas dotter

Så du ska aldrig kunna ta bilder på båda dina barn samtidigt och dela med vänner och bekanta? Du har ju faktiskt lika mycket att säga till om som din fru. 

Ge exet en chans och en bild. Om hon gör något ni inte gillar med bilden så får hon inga fler. 

• Anonym (EL)
    Hermis123 skrev 2024-05-05 20:18:24 följande:

Alltså jag tänker lite pp det du skrev att du har varit tvungen att ändra kommunikation med ditt ex om er Dotter pga av din nya!  Det är av största vikt att två föräldrar har bra kommunikation pga av sitt barn för att din dotter ska må bra.  Dina nya visar många röda flaggor och en sak som är stor risk nu när ni har fått ett gemensamt barn och hennes marknadsandelar ökar från flickvän till ditt andra barns mamma, att hon börjar stöta ut din dotter eller särbehandlar henne! Så var man nog att sätta stopp för hennes beteende nu, inte bara om
    bilden men också i din kommunikation Med ditt ex.  Av allt man har läst om hur bonusmammor beter sig så är dessa symptom steg nummer ett som mannen ger efter som går över till hans förstfödda barn inte ills
    hon bara har sin egen lilla familj och är nöjd!! 

Ja, det är lite märkligt att den nya inte vill att dotterns mamma ska känna sig inkluderad trots att den nya självmant har skaffat barn med någon som redan har en relation med barn bakom sig. Det går liksom inte att trolla bort. Hur den nya än vrider och vänder på saken så kommer dottern alltid att vara hennes barns syster och därmed är exet inkluderat på ett litet hörn. 

Det är obegripligt hur många som väljer att bilda styvfamiljer och ändå inte vill ha en styvfamilj. Låter lika smart som att springa in i en vägg i mina öron. 
  • Anonym (EL)
    Anonym skrev 2024-05-06 09:57:36 följande:

Hej ts
    Sluta strid för ditt ex önskemål
    Koncentrera dig på ditt barns behov och önskemål
    Så länge din nya känner att du för in ditt ex önskemål i er familj kommer hon ha behov av att sätta gränser. Din nya vill inte ha in henne i familjen

Barnen behöver känna närhet och tillhörighet. Nu är det yngre barnet bara en bebis än så länge, men det är dessa två syskon som kommer gå genom livet tillsammans när föräldrarna har försvunnit. 

Jag tänker att det korta förhållandet där allt verkar ha gått fort (de hade ju bara varit ett par i ett år, gravida i 9 månader av den tiden och nu småbarnsföräldrar) gör att nya kvinnan är lite osäker. Det kan dock inte gå ut över relationen med exet och systern. 

Hur kommer man in i en familj genom ett foto? 
  • Anonym (EL)
    Anonym skrev 2024-05-06 11:21:50 följande:
    Jag tror inte att någon innerst inne vill ha en styvfamilj. Men är man kär så är man och finns det då ungar med i bilden så har man två val.
    Acceptera eller gå vidare.

Att aktivt välja styvfamilj tror jag är mycket ovanligt, om det ens förekommer.
    Det lätt att tänka att man inte har gjort några val i livet, att allt bara blev som det blev. Men även att göra passiva val är att göra ett val. 

Då får man gilla läget. Exet och flickan kommer finnas där för evigt och det är enklast att acceptera läget som du säger. 
Svar på tråden Partner vill inte jag delar bild på son med min mammas dotter