Gammal mamma, känner mig så skyldig
Jag fick barn tidigt (första när jag var 18) men jag fick mitt tredje barn när jag var 34, nu är jag 36 och ett till om något eller några år är inte helt uteslutet.. Jag tror inte man ska tänka så, vi är gjorda för att skaffa barn så länge vi kan skaffa barn. Gamla föräldrar jag alltid funnits, bara att det kanske oftast inte var första barnet de fick sent förr i tiden. Det var inte så att kvinnor slutade föda barn när de fyllde 35.
Mitt yngsta barns farmor till exempel, hon är ganska ung (56). Hon fick sitt äldsta barn när hon var 23, han är 33 nu och pappa till min yngsta. Hennes yngsta är son (min sons farbror) är bara 19. Hon är världens bästa farmor men hon jobbar väldigt mycket. När hennes yngsta son som hon fick när hon var 36-37 får barn har hon kanske hunnit gå i pension och har mer tid med hans barn. Så det finns både fördelar och nackdelar med unga eller gamla mor- och farföräldrar.
Och så vet man ju aldrig hur länge nån lever .. tyvärr är det ju så. Generellt lever vi längre nu men jag kan dö imorgon och då får mina kommande barnbarn aldrig träffa mig.. så jag tror inte man ska tänka så. 38 är inte väldigt gammalt, det är många som får barn då. Det är lite skillnad med män som skaffar barn när de är 80.. då kan man kanske prata om att det inte är så snällt mot barnet.
Min yngsta som jag alltså fick när jag var 34 har förresten mormor, morfar, farmor och farfar plus pappas mormor , farfar (fast han bor i Gambia) och min farmor kvar :)
Och nej det hade inte varit samma barn om du hade fått dom tidigare så det är absolut ingen mening att plåga dig själv och tänka så. Hade du fått barn när du var 28 hade du inte haft de barnen du har. Jag kan tänka tvärtom , att jag önskar att jag hade fått mitt första barn senare , att jag hade hunnit plugga klart, resa och en massa annat men då tänker jag just att det hade inte varit hon då och jag hade ju aldrig velat vara utan henne.