Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Gammal mamma, känner mig så skyldig

Hur gammal är barnens pappa då? Det är ju inte bara mammans ålder som spelar roll.

Vi fick våra barn när jag var 36 och maken 33. Jag var alltså bara lite yngre än du. Vi har aldrig känt oss gamla. Idag är det ju vanligt att få barn senare.

Våra barn har en pigg farmor och en hyfsat pigg farfar och mormor. Barnens gammelmormor blev 100 år, så henne hann de också lära känna. De var 9 år när hon dog. De är 11 nu. Man kan aldrig veta på förhand hur det blir, det finns barn med ganska unga morföräldrar och farföräldrar, som ändå förlorar dem tidigt. 

Jag tycker att du tänker fel samt oroar dig i onödan. 

Mrs Moneybags skrev 2024-05-05 13:52:24 följande:

Ingen tycker att en man som är 35 är gammal när han blir pappa. Eller en kvinna som får sitt sista barn då. Du var 38. Det är inte särskilt stor skillnad. 

Släpp de där tankarna. Dina barn får max tio år mindre med dig än andra barn får med sina mammor. Det är en droppe i havet. 

Jag var 40 när jag fick min son. Folk tycker jag var gammal, men säger inte ett pip om att mina bröder fick barn vid 38 och 39. Det är nämligen helt normalt?Ändå är det vi kvinnor som lever längre och blir friskare av att få barn sent. 

Det där begriper inte jag heller. Varför skulle det vara värre att ha en äldre mamma än en äldre pappa? Varför anses en 40-årig nybliven mamma vara gammal, men inte en 40-årig nybliven pappa? Vad är skillnaden? 

Extra konstigt är det, som du skriver, eftersom kvinnor ofta är friskare längre och lever något längre än män. 

helyllet skrev 2024-05-05 16:31:52 följande:

Det finns fördelar och nackdelar med allt.

Jag fick mina två första barn när jag var 20 och 23 och mina föräldrar fick också mig i samma ålder så de blev morföräldrar i 40-årsåldern. Dvs mitt i karriären och efter att ha fått 4 barn varav bara jag var vuxen var de inte jättesugna på småbarn.

Sen fick jag en sladdis närmare 40. Nu är de däremot väldigt intresserade!

Precis. En mormor eller farfar i 50-årsåldern kommer troligtvis att leva längre, samt vara piggare och friskare, än en mormor eller farfar i 70-årsåldern. Men de senare har ofta mer tid för barnbarn. Är pensionärer, inte längre mitt uppe i sina egna yrkesliv.

Som du skriver, det finns fördelar med att vara ung förälder och det finns fördelar med att vara äldre förälder. 
    En bekant fick sina första barn när hon var 23 och 26, samt en sladdis när hon var 37. Hon säger samma sak. Hennes föräldrar var yngre och piggare med de äldre barnbarnen, men hade mer tid för sladdisen.

Svar på tråden Gammal mamma, känner mig så skyldig