• Anonym (Aura)

Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?

Är 45 år och försöker bli gravid på naturlig väg. IVF är ej aktuellt. 

Tänkte kolla här om det finns fler som försöker bli gravida i denna ålder. 

• Svar på tråden Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?
  • Anonym (Kör på!)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-07 13:34:59 följande:
    Vad menar du att det säger om mig att jag är negativ till att skaffa barn så sent att man hinner bli gammal innan barnet knappt gått ur skolan? Det jag däremot vet är hur det är att vara förälder, och vad man behöver orka genom de olika stadierna i barnets uppväxt. 
    Oavsett om man är ung eller gammal låter det så tråkigt att hacka ner på varandra. Varför inte acceptera att man är olika och respektera varandras levnadsbeslut? Om nu ts vill ha barn och det lyckas är det ju fantastiskt. Mina föräldrar var ganska unga när jag kom men inte lekte de med mig för det. 

Jag vet också hur det är att vara förälder och det är underbart och ibland tufft och jobbigt. Jag vet också vad "man" behöver orka och jag vet också hur mycket jag själv orkar. Bara för att jag har hunnit bli 46 betyder inte det att jag är dödfärdig nu. 😉
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Kör på!) skrev 2024-05-07 12:02:09 följande:

Ts; lycka till med att få barn. 👶
    Själv är jag 46 år och kan intyga att det går alldeles utmärkt att bli gravid på naturlig väg vid 45. Blev det i höstas. Pappan var min 25åriga älskare och även om vi gillar varandra hade vi inte tänkt att skaffa barn ihop så vi valde att avbryta graviditeten. 

Att bli gravid överhuvudtaget brukar inte vara det svåra, utan att få (det friska) barnet. Risken är skyhög för både missfall, missbildningar på fostret och diverse komplikationer.
    Bli gravid är en sak, få behålla en annan...
  • Anonym (Kör på!)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-07 15:33:25 följande:
    Att bli gravid överhuvudtaget brukar inte vara det svåra, utan att få (det friska) barnet. Risken är skyhög för både missfall, missbildningar på fostret och diverse komplikationer.
    Bli gravid är en sak, få behålla en annan...
    Ja, det vet jag också. För att komma dit behöver man bli gravid och det går inte alltid heller. 

Det går att bli förälder även i ts ålder. Men det finns verkligen inga garantier och chanserna är mindre i den åldern. Tyvärr. 
  • Anonym (Aura)
    Anonym (Taklampa) skrev 2024-05-06 10:46:06 följande:

Alla kommer att ta för givet att du är mormor eller farmor.

Inte då. Jag har redan två småbarn och får aldrig göra nåt sånt. Ser ung ut och pappan är mkt yngre också. Han är 34 och folk brukar tro att vi är lika gamla. 
  • Anonym (Aura)
    Anonym (Taklampa) skrev 2024-05-06 04:16:16 följande:

Hm ... Men i den åldern är ju barnbarn på gång. Jag tycker att man är för gammal, och risken är större för ex. Mb Down. Ett ansikte som börjar bli rynkigt med en stor mage? Det känns bara så fel.

Barnbarn! haha. Mina barn är 1,5 resp 3 år gamla och helt friska. Rynkig? Tala för dig själv, jag har bra gener. 
  • Anonym (Aura)
    Anonym (Karin) skrev 2024-05-06 12:19:57 följande:

Jag tror inte man egentligen vill ha barn om man väntat så länge. Man vet ju att det i princip är omöjligt om man kommit upp i den åldern. Ni har gjort andra val helt enkelt, det har varit viktigare för er att att prioritera andra saker. Vad är grejen? Jag förstår inte riktigt. Hade ni verkligen velat haft barn hade ni tagit tag i det senast för 10 år sedan. 

Jag har redan två barn på 1,5 resp 3 år. Så har inte väntat. Vi önskar oss bara en tredje, det är allt ❤️
  • Meddelande borttaget
  • Anonym
    Anonym (Aura) skrev 2024-05-07 18:47:37 följande:
    Barnbarn! haha. Mina barn är 1,5 resp 3 år gamla och helt friska. Rynkig? Tala för dig själv, jag har bra gener. 
    Två av mina väninnor var 36 respektive 38 när de blev mormor.
    Själv fick jag vänta tills jag var 53 när jag blev farmor.

Du är i mor- farförälderålder även om du vägrar att inse det.
  • Anonym (Ella)

Och vissa får första barnet när dom är 45 år..

• Anonym (Aura)
    elmadumle skrev 2024-05-06 20:10:02 följande:

Herregud, jag som tyckte jag var gammal när vårt fjärde barn kom, en mycket väl planerad sladdis när jag var 33 och mannen 35;) 
    Att försöka få barn på naturlig väg vid 45 års ålder är nog inte så vanligt och enkelt heller för den delen. Risken är stor att det inte blir något barn. 

Som jag skrivit innan är jag fertil. Jag fick barn för 1,5 år sedan och ytterligare ett för 3 år sedan. Jag hade två missfall månaderna efter varann nu när vi började försöka och kollade med gynläkare som sa att allting såg bra ut och att det säkert kommer att ta sig om vi fortsätter försöka. 

45 är bara en ålder, en siffra, har man skött sig hela livet med kost, hållit sig ifrån alkohol, aldrig rökt och motionerat så kan kroppen snarare vara som en 30-årings. Man får se på individer istället för på gruppnivå. 
Svar på tråden Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?