• Anonym (Aura)

Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?

Är 45 år och försöker bli gravid på naturlig väg. IVF är ej aktuellt. 

Tänkte kolla här om det finns fler som försöker bli gravida i denna ålder. 

• Svar på tråden Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?
  • Anonym (absolut)
    Anonym (47) skrev 2024-05-06 11:59:15 följande:
    Vi är vid god vigör, forskning har visat på samband mellan välmående och högre genomsnittsålder vid barnafödande. Min väninna och hennes make åkte till Kenya och adopterade ett barn vid mogen ålder. helst ville hon testa på att vara gravid men det blev inte så av vissa skäl. Vi alla som bor i välbärgade områden har hög snittålder när det kommer till alstrande av barn. Tänk dig att växa upp i någon förort exempelvis, då lever man inte länge. där har alla kort medellivslängd. 
    Vilken forskning ör det du syftar på då? Och vilka åldrar refererar den till. Knappast ålder där man börjar gå in i klimakteriet i alla fall.

Att stjäla barn från andra länger är inte det minsta bättre bara för att man är för  gammal för att föda egna barn. Desto sämre för det barnet, både stulen från sitt eget land och växa upp med åldringar.

Jag bor också i ett välbärgat område, men skulle aldrig komma på tanken att vänta till 47 års ålder innan barn. 
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (Taklampa) skrev 2024-05-06 04:16:16 följande:

Hm ... Men i den åldern är ju barnbarn på gång. Jag tycker att man är för gammal, och risken är större för ex. Mb Down. Ett ansikte som börjar bli rynkigt med en stor mage? Det känns bara så fel.

Barnbarn vid 45? Eh, va? 

Jag var 40 när yngsta kom, det kändes äldre men inte uråldrigt. 

Hur ser du på pappor som får barn vid 45?
  • Anonym (absolut)
    Anonym (Va haha) skrev 2024-05-06 13:34:20 följande:
    Barnbarn vid 45? Eh, va? 

Exakt på samma sätt. Gamla gubbar, gamla när barnen kommer, gamla under barnens uppväxt, riktigt gamla när barnen börjar bli vuxna. Urgamla om de ens hinner uppleva barnbarn.
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-06 14:08:27 följande:
    Exakt på samma sätt. Gamla gubbar, gamla när barnen kommer, gamla under barnens uppväxt, riktigt gamla när barnen börjar bli vuxna. Urgamla om de ens hinner uppleva barnbarn.
    45 är fortfarande inte gammalt för en människa att vara. Man är inte rynkig, går med rollator och har inkontinensbekymmer.

Du låter lite som många barn resonerar, att man är stor som 20-åring och jättegammal när man är över 35.
  • Anonym (absolut)
    Anonym (Va haha) skrev 2024-05-06 14:11:43 följande:
    45 är fortfarande inte gammalt för en människa att vara. Man är inte rynkig, går med rollator och har inkontinensbekymmer.

Du låter lite som många barn resonerar, att man är stor som 20-åring och jättegammal när man är över 35.
    Eh jo, det är gammalt för att bli förälder till en bebis. När barnet är 20 år så är föräldern 65 år. Klart det är skillnad mot att ha en förälder som är 25-30 år när barnet föds. 
  • Anonym (Steph)
    Anonym (Va haha) skrev 2024-05-06 13:34:20 följande:
    Barnbarn vid 45? Eh, va? 

Ja det hör inte direkt till vanligheterna att bli mormor vid 45. Alla var vi ju inte tonårsföräldrar eller så. 

Det är såpass vanligt att få barn vid 40 att det knappast skulle få folk att höja på ögonbrynen om någon var 45 och hade en baby. 

Folk älskar att lägga sig i saker som de inte har med att göra. Får TS barn som 45-åring säger jag bara GRATTIS. {#emotions_dlg.flower}

Har förövrigt en kollega som fick barn vid 46, helt oplanerat. 
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-06 14:16:57 följande:
    Eh jo, det är gammalt för att bli förälder till en bebis. När barnet är 20 år så är föräldern 65 år. Klart det är skillnad mot att ha en förälder som är 25-30 år när barnet föds. 
    Läs vad jag skriver.

Det är inte gammalt för en människa, vilket de som svarar i tråden försöker få det till genom att insinuera hur man är som 45-åring.

Det är skillnad, men det finns för och nackdelar med allt. Den äldre föräldern kan ju ha skapat en större ekonomisk trygghet än den yngre. Den kan vara klar med festande vilket en ung mamma kanske inte är utan upplever att hon får försaka mer. 

En 20-åring med en 60-65-årig förälder behöver inte lida heller vilket du verkar tro. En människa kring 60-70 kan vara pigg. Riktigt pigg. 

Det är klart det är annorlunda med de två scenarierna. Men det är det ju om du ska jämföra en uppväxt med en ensamstående mot ett par, med en amerikansk familj mot en svensk mot en colombiansk mot en kinesisk. Att utmåla en typ som allmänt kass är otroligt idiotiskt.
  • Anonym (absolut)
    Anonym (Va haha) skrev 2024-05-06 15:16:55 följande:
    Läs vad jag skriver.

Det är inte gammalt för en människa, vilket de som svarar i tråden försöker få det till genom att insinuera hur man är som 45-åring.

Det är skillnad, men det finns för och nackdelar med allt. Den äldre föräldern kan ju ha skapat en större ekonomisk trygghet än den yngre. Den kan vara klar med festande vilket en ung mamma kanske inte är utan upplever att hon får försaka mer. 

En 20-åring med en 60-65-årig förälder behöver inte lida heller vilket du verkar tro. En människa kring 60-70 kan vara pigg. Riktigt pigg. 

Det är klart det är annorlunda med de två scenarierna. Men det är det ju om du ska jämföra en uppväxt med en ensamstående mot ett par, med en amerikansk familj mot en svensk mot en colombiansk mot en kinesisk. Att utmåla en typ som allmänt kass är otroligt idiotiskt.
    Jag läser vad du skriver. Men det betyder inte att jag måste hålla med dig. Du får ha din åsikt, och jag har min.

Och jag tycker att det är för gammalt att få barn vid 45-50 års ålder. Både för föräldern, men ffa för barnet. Och då har jag inte ens räknat med de ökade riskerna för fosterskador som kommer med föräldrarnas ålder.
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-06 15:37:19 följande:
    Jag läser vad du skriver. Men det betyder inte att jag måste hålla med dig. Du får ha din åsikt, och jag har min.

Och jag tycker att det är för gammalt att få barn vid 45-50 års ålder. Både för föräldern, men ffa för barnet. Och då har jag inte ens räknat med de ökade riskerna för fosterskador som kommer med föräldrarnas ålder.
    Absolut. 
    Riskerna ökar dock inte till höga nivåer vad jag vill dra mig till minnes. En låg risk, även om den ökar, måste inte vara stor.
  • elmadumle

Herregud, jag som tyckte jag var gammal när vårt fjärde barn kom, en mycket väl planerad sladdis när jag var 33 och mannen 35;) 
    Att försöka få barn på naturlig väg vid 45 års ålder är nog inte så vanligt och enkelt heller för den delen. Risken är stor att det inte blir något barn. 

Svar på tråden Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?