Hej Hyllemor!
Wow, vilket svar! Jag har inte svarat förrän nu dels för att jag trodde ingen skulle skriva och dels för att jag fått både ris och ros för detta förslag på nätet och vissa har känts som magsparkar. Eftersom det är mitt hjärtebarn har jag fått vara lite aktsam.
Jag uppskattar verkligen all tid och energi du lagt på detta. Du har många poänger och det stämmer faktiskt att detta från början var tänkt som ett företag, jag gick starta eget utbildning (plus är utb företagsekonom) och ville göra något jag drömt om. Dock ansåg de och nyföretagarcentrum att idén var bra och beundransvärd men att det lät mer som ideell förening. Så jag har försökt att ställa om men samtidigt tänkt att detta ska vara något som jag kan livnära mig på, på sikt och inte 5 st i en källare som stickar, även om det också skulle varit trevligt. Det är också för att jag inte vill att detta ska bli (som jag tycker samhället i stort har som problem idag) kortsiktigt och få läggas ned pga att det inte går runt eller finns tillräckligt med drivkraft.
Ja dedär med pengar är ju knepigt. Jag tänker att ex friskis och svettis är ju en ideell organisation och de har inte svårt att ta betalt. Jag ser det egentligen inte som omöjligt att det skulle vara "gratis" eller en standard medlemsavgift årligen men jag är rädd för att falla i facket som en till förening som söker pengar och inte får och sen var den idén över. Jag tycker inte 99kr/månad (som jag tänkt att börja med efter 10 gratistillfällen) är några jättesummor. Dock är det inte en ekonomisk förening bara för att man tar en medlemsavgift, utan det skulle ändå räkna som ideell förening. Vad jag förstår.
Men jag är ny i föreningsvärlden och jag vet inte hur man ska göra för att får det bra, hållbart, trivsamt, tryggt och utvecklande. Jag har mest lagt upp en plan jag tänkte såg någorlunda hållbar ut och körde på den.
Men du tror mer på att starta gratis och när det blir tillräckligt många så kan man börja fundera på att ta betalt?
Terminsavgifter tänker jag avskräcker många då det kommer upp i stora summor och då har inte många arbetslösa råd. 99kr/mån eller 250 i månaden kan många klara av medan 1800 för en termin så låser man ute väldigt många, tyvärr. Men jag tycker studiecirkel låter intressant. Dock vill jag ju skapa ett ställe som ska vara tillgängligt dagtid, i iaf 5 timmer eller så. Så att det skapas en trygghet och en bas dit man kan landa. Jag vet inte om studiecirklar tillåter att man är där 5-8 timmar per dag?
Jag förstår vad du menar med stadgarna ...det verkar inte helt lätt. Jag vill mest att det ska vara en trygg miljö och att inte Lisa som inte har duschat på 4 veckor sitter där. Eller Per som dränkt sig i parfym så att man får huvudvärk eller svårt att andas. Jag vill mest att det ska vara en trevlig, trygg och trivsam plats så att det finns möjlighet till att stärkas och växa.
Jag har jobbar som bildlärare i högstadiet förut och kunde se hur en person kunde sabba både stämning och trygghet och hur viktigt det är att bibehålla en trygg miljö och vad som kan gro av den. Jag har också sett var som händer när "vem som helst" kommer in i miljöer och det dels inte reds ut om det blir konflikter men också när de inte haft tydliga grundregler. Det kan fallera fort och jag anser att "hel och ren" inte är några konstigheter. På samma sätt som man inte går till ett fik och luktar sopor.
Jag vill att det ska finnas olika åsikter och såklart kan det bli krockar men att detta ställe är till för öppensinnande människor som inser att man Kan leva på olika sätt. Förhoppningsvis blir det inte så ofta så dramatiska skillnader som du nämnde hoppas jag :D men jag fattar ju att sitter man och pratar dagligen kommer det dyka upp skillnader. Det ska finnas med i stadgarna att kan man inte lösa konflikten och det uppstår osämja gång på gång, kommer de bli avstängda. För mig är det jätteviktigt som sagt att skapa en trivsam miljö då jag tror att trygghet och stabilitet är något som många saknar, speciellt arbetslösa, sjukskrivna etc.
Men ska jag byta ut trivselregler mot stadgar kanske? och skriva om dem?
Jag uppskattar verkligen ditt engagemang och du får gärna ge mer feedback. :)