• KarinSahlin

    Vill starta förening i Malmö som är pyssel/välmående inriktad

    Hejsan,

    Först och främst vill jag säga att om det här går emot reglerna så ta ner detta. Jag kunde inte komma åt forumreglerna och är osäker.

    Jag såg dock ett inlägg här för ett tag sen från en som ville sticka tillsammans med andra och kanske gå med i en förening i Malmö. Jag håller på att starta en ideell förening som ska vara ett ställe man kan träffas på, på dagtid och sitta o snacka och ta med sitt pyssel. Jag har (slitigt i 5 månader, phew..!) gjort en hemsida och kallat projektet hjärterum (www.hjärterum.nu) Tanken är att medlemmarna (jag inkluderat) skulle bygga upp föreningen och kunna skapa mycket skoj ihop. :)

    Det här är verkligen en hjärteprojekt för mig och min dröm som jag tror  många skulle må bra av. 

  • Svar på tråden Vill starta förening i Malmö som är pyssel/välmående inriktad
  • Hyllemor

    Jag har startat en del föreningar i mitt liv och varit medlem i väldigt många olika typer av föreningar och tycker att ditt koncept är bra, men som du har lagt upp det hela nu, så verkar du mer vara i startgroparna av ett företag än en förening.

    Skapa istället en ideell förening med en interimstyrelse på 3 personer (om du är ensam så vänta med att skapa en interimstyrelse tills ni är tre personer). När ni har byggt upp en medlemsbas så kan ni hålla årsmöte och där tillsammans besluta eventuella medlemsavgifter. Om alla tycker att det är rimligt att betala 49 kr/månaden så kan ni göra det då men tänk på att engagemang i föreningar ofta går upp och ned i livet där man i perioder är mer engagerad och i andra perioder mindre engagerad och det måste finnas förutsättningar för detta. Genom att låsa sig vid en månadsavgift riskerar du att tappa många medlemmar. Ska man verkligen betala en medlemsavgift för den månaden man inte deltar?

    Tänk också på att det går att söka bidrag för ideella föreningar eller varför inte skapa en studiecirkel, så får ni betalt per antalet deltagande personer och antalet timmar och dessa pengar kan ni sedan använda i verksamheten. Erfarenhetsmässigt är det bättre att ta en termins- eller årsavgift än en månadsavgift, sedan kan man ha aktiviteter som tillför extra kostnader utöver medlemsavgiften för de som är intresserade av det. 

    Det går alltid att omvandla en ideell förening till en ekonomisk förening längre fram, om det anses vara nödvändigt, men att göra det innan man ens har en medlemsbas ser jag inget syfte med.

    Lägg ut föreningens stadgar på hemsidan, så att folk vet vad de ger sig in i.

    Några synpunkter: Trivselregeln "Se efter sin hygien" kan skapa onödig konflikt. Vem bestämmer vad "se efter sin hygien" innebär? Hur prövar styrelsen detta? Hur ofta måste man duscha för att få vara med på träffarna och måste man redovisa det för styrelsen? Haha, nej, du förstår att det blir knepigt. Det är bättre att kort och gott skriva: "På grund av allergier så undviker vi parfym och starka dofter" eller liknande.

    I en förening är alla välkomna under förutsättning att man följer stadgarna. Det innebär att det alltid - ja, faktiskt alltid - kommer att delta personer som man inte klickar med av olika anledningar. Se till att ta höjd för detta i stadgarna. Är föreningen till för "alla" som gillar att pyssla dagtid och behöver träffa folk? Eller vill du bara att folk med gemensamma åsikter ska träffas?

    I en scoutförening eller fotbollsklubb gör det ingenting om Kalle röstar på västerpartiet och Olle på sverigedemokraterna, eftersom de förhoppningsvis är upptagna med att följa scouternas program eller sparka på en boll under träffarna, så de kanske inte ens vet om vad den andra tycker och tänker utanför gruppen. I en lokal där Kalle sitter och fikar medan han syr på en palestinasjal och Kalle sitter vid datorn och skriver ett medborgarförslag om tiggeriförbud, så kan det bli knepigt med de olika åsikterna när de sedan träffas i drejhörnan och pratar om vad de nyss har gjort. Eller så blir det inte knepigt alls, utan snarare berikande, eftersom de båda är där för att de vill ha någonting att göra på dagarna, så kanske kan de lägga undan åsikterna och prata om hur man drejar den snyggaste krukan, men det kan också bli helt tvärt om.

    Med tanke på vilken inriktning du tänker dig din förening så utgår jag från att både Kalle och Olle är välkomna så länge de gillar att pyssla dagtid och vill träffa folk. Då är det extra tydligt att det står i stadgarna var gränsen går innan det blir tal om uteslutning ur gruppen. 

  • KarinSahlin

    Hej Hyllemor!

    Wow, vilket svar! Jag har inte svarat förrän nu dels för att jag trodde ingen skulle skriva och dels för att jag fått både ris och ros för detta förslag på nätet och vissa har känts som magsparkar. Eftersom det är mitt hjärtebarn har jag fått vara lite aktsam.

    Jag uppskattar verkligen all tid och energi du lagt på detta. Du har många poänger och det stämmer faktiskt att detta från början var tänkt som ett företag, jag gick starta eget utbildning (plus är utb företagsekonom) och ville göra något jag drömt om. Dock ansåg de och nyföretagarcentrum att idén var bra och beundransvärd men att det lät mer som ideell förening. Så jag har försökt att ställa om men samtidigt tänkt att detta ska vara något som jag kan livnära mig på, på sikt och inte 5 st i en källare som stickar, även om det också skulle varit trevligt. Det är också för att jag inte vill att detta ska bli (som jag tycker samhället i stort har som problem idag) kortsiktigt och få läggas ned pga att det inte går runt eller finns tillräckligt med drivkraft. 

    Ja dedär med pengar är ju knepigt. Jag tänker att ex friskis och svettis är ju en ideell organisation och de har inte svårt att ta betalt. Jag ser det egentligen inte som omöjligt att det skulle vara "gratis" eller en standard medlemsavgift årligen men jag är rädd för att falla i facket som en till förening som söker pengar och inte får och sen var den idén över. Jag tycker inte 99kr/månad (som jag tänkt att börja med efter 10 gratistillfällen) är några jättesummor. Dock är det inte en ekonomisk förening bara för att man tar en medlemsavgift, utan det skulle ändå räkna som ideell förening. Vad jag förstår.

    Men jag är ny i föreningsvärlden och jag vet inte hur man ska göra för att får det bra, hållbart, trivsamt, tryggt och utvecklande. Jag har mest lagt upp en plan jag tänkte såg någorlunda hållbar ut och körde på den. 

    Men du tror mer på att starta gratis och när det blir tillräckligt många så kan man börja fundera på att ta betalt? 

    Terminsavgifter tänker jag avskräcker många då det kommer upp i stora summor och då har inte många arbetslösa råd. 99kr/mån eller 250 i månaden kan många klara av medan 1800 för en termin så låser man ute väldigt många, tyvärr. Men jag tycker studiecirkel låter intressant. Dock vill jag ju skapa ett ställe som ska vara tillgängligt dagtid, i iaf 5 timmer eller så. Så att det skapas en trygghet och en bas dit man kan landa. Jag vet inte om studiecirklar tillåter att man är där 5-8 timmar per dag? 

    Jag förstår vad du menar med stadgarna ...det verkar inte helt lätt. Jag vill mest att det ska vara en trygg miljö och att inte Lisa som inte har duschat på 4 veckor sitter där. Eller Per som dränkt sig i parfym så att man får huvudvärk eller svårt att andas. Jag vill mest att det ska vara en trevlig, trygg och trivsam plats så att det finns möjlighet till att stärkas och växa.

    Jag har jobbar som bildlärare i högstadiet förut och kunde se hur en person kunde sabba både stämning och trygghet och hur viktigt det är att bibehålla en trygg miljö och vad som kan gro av den. Jag har också sett var som händer när "vem som helst" kommer in i miljöer och det dels inte reds ut om det blir konflikter men också när de inte haft tydliga grundregler. Det kan fallera fort och jag anser att "hel och ren" inte är några konstigheter. På samma sätt som man inte går till ett fik och luktar sopor. 

    Jag vill att det ska finnas olika åsikter och såklart kan det bli krockar men att detta ställe är till för öppensinnande människor som inser att man Kan leva på olika sätt. Förhoppningsvis blir det inte så ofta så dramatiska skillnader som du nämnde hoppas jag :D men jag fattar ju att sitter man och pratar dagligen kommer det dyka upp skillnader. Det ska finnas med i stadgarna att kan man inte lösa konflikten och det uppstår osämja gång på gång, kommer de bli avstängda. För mig är det jätteviktigt som sagt att skapa en trivsam miljö då jag tror att trygghet och stabilitet är något som många saknar, speciellt arbetslösa, sjukskrivna etc.

    Men ska jag byta ut trivselregler mot stadgar kanske? och skriva om dem?


    Jag uppskattar verkligen ditt engagemang och du får gärna ge mer feedback. :)

  • Hyllemor
    KarinSahlin skrev 2024-07-19 22:51:36 följande:

    Så jag har försökt att ställa om men samtidigt tänkt att detta ska vara något som jag kan livnära mig på, på sikt och inte 5 st i en källare som stickar, även om det också skulle varit trevligt. Det är också för att jag inte vill att detta ska bli (som jag tycker samhället i stort har som problem idag) kortsiktigt och få läggas ned pga att det inte går runt eller finns tillräckligt med drivkraft. 


    Jag tror, helt ärligt, att det här inte är någonting som du kan livnära dig på i Sverige, om vi inte talar långsiktiga mål att så småningom skapa en ekonomisk förening som söker olika former av bidrag, har kontakter med arbetsförmedling, försäkringskassa och PRO. Din målgrupp är folk som inte har någonting att göra på dagarna, vilket i praktiken innebär att de har taskig ekonomi.

    Ja dedär med pengar är ju knepigt. Jag tänker att ex friskis och svettis är ju en ideell organisation och de har inte svårt att ta betalt. Jag ser det egentligen inte som omöjligt att det skulle vara "gratis" eller en standard medlemsavgift årligen men jag är rädd för att falla i facket som en till förening som söker pengar och inte får och sen var den idén över. Jag tycker inte 99kr/månad (som jag tänkt att börja med efter 10 gratistillfällen) är några jättesummor. Dock är det inte en ekonomisk förening bara för att man tar en medlemsavgift, utan det skulle ändå räkna som ideell förening. Vad jag förstår.


    Man kan söka bidrag på olika vis i Sverige. Om detta är något som DU vill försörja dig på så är det studiecirklar som är grejen. En studiecirkel kan (nästan) vem som helst skapa genom Sveriges olika studieförbund, men då kanske du mest får rika pensionärer i din kundkrets, som kanske bara är medlemmar en termin eller ett år. I en studiecirkel kan du i princip sätta din egen lön, men studieförbundet kräver alltifrån hållbara planer till inrapportering, så du blir ju inte "egenföretagare" på det, även om i princip hälften av alla som håller en studiecirkel privat är egenföretagare vid sidan om.

    Men du tror mer på att starta gratis och när det blir tillräckligt många så kan man börja fundera på att ta betalt? 


    Gratis är inte nödvändigt men låg avgift från början för att öka varje år, om ni är en förening som har en styrelse som anser att kostnaden ökar. Du måste alltid kunna försvara varför en kostnad ökar, oavsett om det är en förening eller ett företag. Annars slutar folk köpa produkterna (i det här fallet tjänsterna, eftersom det faktiskt är en tjänst du förmedlar och det är betydligt svårare att förmedla en tjänst än en produkt.)

    Terminsavgifter tänker jag avskräcker många då det kommer upp i stora summor och då har inte många arbetslösa råd. 99kr/mån eller 250 i månaden kan många klara av medan 1800 för en termin så låser man ute väldigt många, tyvärr. Men jag tycker studiecirkel låter intressant. Dock vill jag ju skapa ett ställe som ska vara tillgängligt dagtid, i iaf 5 timmer eller så. Så att det skapas en trygghet och en bas dit man kan landa. Jag vet inte om studiecirklar tillåter att man är där 5-8 timmar per dag? 


    För en arbetslös person så är 99 eller 250 kronor i månaden en väldigt stor skillnad i pengar. Jag skulle tro att en arbetslös person kanske mycket väl kan betala 99 kr per  månad om det ger någonting, men det är också väldigt lätt att hoppa av nästa månad och det måste man räkna med då. 250 kronor på en månad tror jag är svårt att få arbetslösa att betala om det inte ger något allra extra mycket i livet. Om vi bara tittar till gruppen arbetslösa så kan dessa delas in i många olika kategorier: du kan ha personen som precis blivit uppsagd och är full av energi, du kan ha personen som har gått arbetslös i 7 år och är less på det mesta, du kan ha invandraren som är arbetslös sedan 12 år och är arbetslös för att den saknar språket, men hindras av den typen av aktivitet som du erbjuder eftersom den har en hel drös av aktiviteter som anordnas av myndigheter. Den gruppen får kanske mest ut av vad du erbjuder men de flesta av dessa blir idag praktikant och senare servicevärd i Malmö stads verksamheter. Det skulle kunna vara om du kan samarbeta med dessa och få någon form av bidrag, men då måste du också kunna redovisa deltagarnas språkutveckling.

    Jag förstår vad du menar med stadgarna ...det verkar inte helt lätt. Jag vill mest att det ska vara en trygg miljö och att inte Lisa som inte har duschat på 4 veckor sitter där. Eller Per som dränkt sig i parfym så att man får huvudvärk eller svårt att andas. Jag vill mest att det ska vara en trevlig, trygg och trivsam plats så att det finns möjlighet till att stärkas och växa.


    Jag förstår det och därför behöver man stadgar (om man är en förening och inte ett företag) Ett företag kan inte heller kunder hur som helst så länge denne inte betalar. En förening måste ha stadgar så att alla vet vad som gäller. Utan att det står specifikt i stadgarna vad man ska stå upp för, så är alla välkomna. En förening är demokratisk. Det gör att om man bryter mot stadgarna så kan man bli utesluten, annars inte. Ingen förening ska vara diktatorisk i Sverige. De föreningar som är diktatoriska blir av med föreningsbidrag och liknande. Ett sätt att komma runt det här, är att ha ett studieförbund. Då lyder ni genom studieförbundets stadgar, men det gör också att ni inte kan utesluta en betalande medlem för "stark parfym" utan då måste studieförbundet, eller du, betala tillbaka pengarna. (Det här är faktiskt viktigt! Jag var själv med om att bli utesluten ur en förening när jag var 11 år. Vi skulle dansa latinamerikansk dans och jag var skitdålig. Tro mig, jag var verkligen urkass, eftersom jag inte har någon taktkänsla. Dessutom så var vi en tjej mer än killarna så de tyckte att jag skulle sluta, eftersom jag bara gick på vartannat möte, men eftersom min mamma hade betalat för det hela så kunde hon överklaga. Det gick hela vägen upp i förvaltningsrätten och hon fick rätt, bara för att de hade sagt att jag inte "var någon stjärna på att dansa, så det kanske var lika bra att jag slutade." I efterhand förstår jag dem, men det gjorde inte rätten, och min mamma ville ha tillbaka sin terminsavgift. Det blev dyrt för dem, även om de direkt ville betala tillbaka terminsavgiften till min mor. Min mor tyckte dock att så där säger man bara inte till folk.

    Jag har jobbar som bildlärare i högstadiet förut och kunde se hur en person kunde sabba både stämning och trygghet och hur viktigt det är att bibehålla en trygg miljö och vad som kan gro av den. Jag har också sett var som händer när "vem som helst" kommer in i miljöer och det dels inte reds ut om det blir konflikter men också när de inte haft tydliga grundregler. Det kan fallera fort och jag anser att "hel och ren" inte är några konstigheter. På samma sätt som man inte går till ett fik och luktar sopor. 


    Här tror jag att du missar den största biten i dina trivselregler. Återigen: vem bestämmer vad som luktar eller inte? Du vänder dig till en på dagarna sysslolös kategori människor i Malmö. Här samlas många människor inom den kategorin:


    Vi har Maria från Cuba som stickar riktigt coola koftor, men är van vid att man duschar sig själv i parfym för att ens få lov att gå på en buss på Cuba, vi har Sven-Göran som har asbergers syndrom, men broderar de snyggaste sagan- om ringentornen i världen och så rolig att snacka med, men glömmer att duscha på en vecka när han är inne i ett nytt projekt; vi har Hamid som är jättebra på datorer men är nyanländ från Irak och är extremt renlig från bröstpartiet och nedåt men glömmer att tvätta sig under armarna och tvätta håret, eftersom han inte är van vid den typen av duschar som vi har i Sverige; vi har Greta som är 35 och sjukskriven men det där med att duscha, det är lite svårt när man har ont i kroppen, så man vaskar sig bara i handfatet och drar på rollon eftersom det känns som 1000 nålstick så fort man måste ställa sig i duschen 1 gång per vecka, dessutom är det jobbigt för en 35-åring att be någon om hjälp, så ibland kör hon bara lite torrschampo i håret, så folk tror att hon har duschat så länge hon är sminkad och duschad.


    Jag vill att det ska finnas olika åsikter och såklart kan det bli krockar men att detta ställe är till för öppensinnande människor som inser att man Kan leva på olika sätt. Förhoppningsvis blir det inte så ofta så dramatiska skillnader som du nämnde hoppas jag :D men jag fattar ju att sitter man och pratar dagligen kommer det dyka upp skillnader. Det ska finnas med i stadgarna att kan man inte lösa konflikten och det uppstår osämja gång på gång, kommer de bli avstängda. För mig är det jätteviktigt som sagt att skapa en trivsam miljö då jag tror att trygghet och stabilitet är något som många saknar, speciellt arbetslösa, sjukskrivna etc.


     


    Du har verkligen en jättefin tanke här och jag tror och hoppas att du kan ordna så att det här blir något, men jag - redan när jag läste ditt inlägg första gången - undrar om du verkligen känner många som är arbetslösa i Malmö? Jag gör det och jag känner många som är sjukskrivna och behöver sysselsättning. Ditt projekt är kanonbra på alla vis och jag hjälper gärna till med mer feedback, men du måste nog försöka se utifrån målgruppen lite mer.

    Men ska jag byta ut trivselregler mot stadgar kanske? och skriva om dem?


    Du skulle kunna samarbeta med Malmö stad inom sysselsättning för arbetslösa, men då måste du nog tänka om kring din målgrupp. Kanske starta ett språkcafé? Men då måste du ha kunskap kring olika kulturer och språkutveckling.


    Jag uppskattar verkligen ditt engagemang och du får gärna ge mer feedback. :)


    Jag hoppas att du inte blir alltför ledsen kring min feedback. Fråga gärna mer! Jag skulle absolut kunna hjälpa till mer, men fundera på om målgruppen är rätt för dig här i Malmö.


Svar på tråden Vill starta förening i Malmö som är pyssel/välmående inriktad