Barnkalas när man inte känner föräldrarna
När sonen började fsk.klass fanns heller inga kontaktuppgifter, och vår grabb var den enda (förutom en annan kompis - dennes föräldrar lärde vi känna, men utöver det barnet -) som inte gick på fritids av barnen han umgicks med, så vi stötte som aldrig på föräldrarna.
Vi gjorde såhär:
- Bjöd in samtliga pojkar i klassen (10 pojkar, han lekte regelbundet med kanske 7 av dessa, så det kändes dumt att utesluta få) per post. Jag hittade föräldrarnas adresser på hitta.se.
- Jag skickade inbjudan till båda föräldrarna om de var separerade, men det gällde bara ett barn.
- Jag skickade väldigt tidigt, nästan 3 veckor före kalaset, och satte O.S.A.-datum ca 3 dagar före kalaset.
- I inbjudan skrev jag in telefonnummer att smsa till angående om man kunde komma/inte och om det fanns eventuella alleriger/liknande. Då fick vi i slutändan också alla föräldrarnas telefonnummer - smidigt för framtiden.
- Skrev med att det gick bra att föräldrarna stannade under kalaset eller en liten stund om man som förälder och/eller barnet ville det. Några stannade, några lämnade från start, några stannade en kortare stund och åkte sedan.
I slutändan blev det hela väldigt lyckat! Osmidigt att inte bara ha telefonnummer från början, men det var trots allt relativt smidigt ändå när inbjudningarna väl var skickade