Slösat 2år på utb? Kan ingenting?
Men vad är din roll/roller i detta projekt?
Är du kravställare/ska skriva kravspecen internt? Är den klar?
Projektledare? Testledare? Systemägare? eller vad?
Ska du hålla i use cases/acceptanstestning med slutanvändare?
Har systemet interface mot andra myndigheter/system och finns detta beskrivet?
Har du någon IT-person som agerar infrastrukturstöd om ni ska ha servrar hostade/installerade nånstans? De borde ju ha viss kunskap om systemet redan är i drift?
Finns det inte utbildningar att gå i själva systemet (via leverantören) som kan hjälpa dig om du ska vara tekniskt kunnig?
Ska leverantören prestera tester och dokumentation, ska du prestera tester och dokumentation eller en kombination av båda två? Finns det testdokumentation kvar från tidigare versioner som du kan förstå systemets funktioner genom?
Kan du se tidlinan för tidigare uppgradering via testdokumentationens datum så har du en liten vink om vad som krävs i tid nu. Finns det avvikelser från tidigare utförd testning som bör beaktas/inkluderas i ny testning?
Hur långt är det till GoLive? Har ni fått en version bestämd + releasehistorik från den tidigare versionen och framåt? Har du fått ihop en grupp relevanta personer till riskbedömning av uppgraderingen? Gärna några som var med då om det finns.
Börja bena ut vad som finns och vad du saknar, och att sätta en grov tidplan med aktiviteter.
Sen tvingar du alla andra i teamet + leverantören att säga om det är rätt aktiviteter och hur lång tid dessa tar, och sen är man igång.