• Anonym (Sexlust)

Kan man träna upp sin sexlust?

Jag (kvinna 54 år) har aldrig haft en normal sexdrift. Jag har inga som helst hämningar eller låsningar kring sex; jag är bara inte speciellt intresserad. I den mån jag har sexuella behov tycker jag att det är betydligt enklare att tillfredställ dem på egen hand än att ha sex med nån annan - det är liksom bara bökigt och joxigt och leder för min egen del i princip aldrig till nån njutning öht, tvärtom. Men nu har jag så här i mogen ålder träffat en man som jag fallit pladask för, och jag vill verkligen att det ska kunna bli nåt mellan oss, samtidigt inser jag ju att ingen normal människa vill vara tillsammans med någon utan att ha sex... så nu undrar jag helt enkelt: kan man träna upp sin sexdrift på nåt sätt? Finns det nån form av behandling som kan hjälpa sexlusten på traven?

• Svar på tråden Kan man träna upp sin sexlust?
  • New  Dawn

Om du inte vill ha sex med honom tror jag inte att det kommer att funka. 
    Vill du kyssa honom?

Allmänt om sex så tänk att sex med någon annan minst ska vara lika skönt som onani. Helst skönare. Om du tycker något är skönt, så gör det under sex med mannen,och kom i håg att sex inte måste innehålla samlag. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Sexlust) skrev 2024-04-25 21:37:00 följande:
    Ja du... jag vet ju förstås inte, men jag misstänker väl att det snarast är det senare tyvärr. Och det är ju inte heller så att jag har någon som helst längtan efter att hoppa i säng med den här mannen heller 😔 men jag *vill*  ju ha det!
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-04-24 07:44:55 följande:
    .

Om jag varit i din sits så hade jag sett till att liksom testa att locka fram lust med den här mannen, att nå orgasm är inte själva huvudmålet utan resan dit. Om jag gör det själv så kan jag komma på 1 minut kanske, men den där mkt längre tiden med min partner är något helt annat, extremt mycket bättre för mig. Två olika saker, med mig själv så är det pang bom med ett enda syfte, med partnern så är det extremt sensuellt och sexuellt hela vägen.

Det du beskriver om att göra det själv är precus på pricken! Det andra känner jag ju däremot inte igen öht. Jag tror jag förstår vad du menar med att försöka locka fram lusten, men det har inte funkat än iaf. Nu har vi bara träffats ute än så länge, så det har ännu inte uppstått nån situation som potentiellt skulle kunna leda till sex, men vi har ju kramats och så, och senast kysstes vi innan vi skiljdes åt, men det har liksom inte öht väckt nån längtan till mer - tvärtom 😔 Det är därför jag lite desperat hoppas att det finns nån konkret behandling eller nåt som kan öka sexlusten.
    Vad intressant egentligen..komplicerad situation för dig men ändå. 

Hmm, att inte känna någon upphetsning när man kysser den man är attraherad av är ovanligt skulle jag säga. Dum fråga kanske men är t ex den här mannen det hetaste du kan tänka dig eller är han mer som en väldigt god vän?

Har tyvärr inget att komma med i form av konkret metod, intressant att se om nån har nåt på lut i tråden.
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (micke) skrev 2024-04-26 12:30:18 följande:
    Även om du inte får igång din egen sexlust så kommer du väldigt långt med
    oralsex någon gång då och då.
    Då har jag hellre penetrativt sex...
  • Anonym (Sexlust)
    Tecum skrev 2024-04-26 17:44:44 följande:
    Vet han om hur du känner? För det är en väldigt svår situation för er bägge och det kräver både uppoffring, fingertoppskänsla och god vilja från er bägge. Även om du "ställer upp" på sex för hans skull blir det ohållbart i längden om du, som nu, närmast känner avsky på blotta tanken på sex med den du älskar. Och inte blir det bättre om han avstår sex för din skull, det kommer inte kännas bra för någon av er.

Jag har ingen patentlösning men jag hoppas att du uppdaterar oss om hur det går, situationen är inte ovanlig och många känner igen sig oavsett om man är den som vill ha sex eller den som vill slippa.
    Nej det vet han inte. Jag hade ju önskat att jag kunde hitta en lösning på problemet snabbt, så jag inte behöver ta det med honom, men jag antar att det inte finns nån quick fix här 😔 Men ja - det är en jäkla skitsituation ärligt talat. Just nu känns det ganska mörkt. Igår kväll var vi ute och åt på en jättemysig restaurang - hur fint och romantiskt som helst - men när vi började göra oss redo att gå sa han så där med glimten i ögat att jag kanske skulle följa med honom hem för lite "efterrätt"... fick ju panik och skyllde på begynnande huvudvärk (noll originalitet, jag vet, men det var ju iaf bättre än den ursäkt jag brukade ta till när jag var yngre, före klimakteriet (nämligen att jag hade mens) - det hade ju varit ännu genomskinligare, haha). Idag har jag inte kunnat förmå mig att svara när han sms:at (tack och lov har han inte ringt iaf), så det finns väl en risk att jag redan förstört alltihop 😔
  • Anonym (Sexlust)
    beli skrev 2024-04-26 20:16:48 följande:

TS, det låter som om du är asexuell.

En av definitionerna på transformering.se:

"Man vill ha sex med sig själv, alltså onanera, på olika sätt men vill inte göra något sexuellt med någon annan person."

Det är nog bra om du berättar om det för mannen du träffat, annars kan det bli väldigt plågsamt för båda parter.

Oj, ja - det låter det ju verkligen som! Ska kolla det! Tack!
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (Kgng) skrev 2024-04-26 20:18:48 följande:

Behov. Fy vad jag är allergisk mot det uttrycket . Gå och runka om ni har några behov. 

En kvinna ska inte ställa upp för killen har så kallade behov. 

Fast jag uppfattade det inte alls som att det var så "Go" menade (men jag kan ju ha fel). Jag har ju också förstått att det är en väldig skillnad mellan att onanera och att ha sex med nån annan för dem som faktiskt gillar att ha sex (ja, det är ju skillnad för mig också, fast på andra hållet), så det är ju heller inte schysst att kräva att mannen bara ska hålla sig till att onanera. Lite som att säga till nån att den bara får äta tråkig, smaklös mat, kan jag tänka mig - det fyller själva det fysiska behovet, men inte mer. Därmed inte sagt att någon (i det här fallet jag) ska tvingas ställa upp mot sin vilja, så det är ju inte heller ett alternativ. Men då är ju de enda kvarstående alternativen att den utan sexlust lyckas träna upp sin sexlust, eller att man helt enkelt konstaterar att förhållandet inte kommer att funka. Av de alernativen föredrar jag det första. 

Med allt detta sagt fattar jag ju att du ville stötta mig i att jag ibte behöver göra nåt jag inte vill; det tackar jag dig för ❤️
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (Kgng) skrev 2024-04-26 20:19:37 följande:

Ts, har du alltid varit sådan? Eller har du blivit utsatt för något? i och med du säger att det inte är skönt. Vågar du slappna av? 

Ja, alltid. Och nej - inga trauman eller liknande. Jag tycker bara att det är väldigt bökigt och jobbigt, och totalt meningslöst, vilket i sin tur lett till att jag inte kan slappna av, vilket ju inte gör saken bättre.
  • Anonym (Sexlust)
    Tecum skrev 2024-04-26 21:17:20 följande:
    Men om hon inte vill leva ensam då? "Som TS skrev: "Jag vill vara tillsammans med honom hela tiden, jag vill vakna och äta frukost med honom i sängen. Jag vill gå en regnig skogspromenad med honom, jag vill tjafsa med honom om vad vi ska äta till middag eller vad vi ska se på på tv... jag vill prata med honom om mina allra innersta tankar, mina drömmar och mina rädslor.

Om hon vill det och mannen vill samma men också ha en kvinna som han har sex med, vad ska hon göra då?
    Precis! Det är ju precis detta som är mitt dilemma! Tack för att du förstår 🙏
  • Anonym (Sexlust)
    beli skrev 2024-04-26 23:12:47 följande:

Hon är nog som sagt asexuell. Det finns en del personer som är det (jag känner minst två).

Alltså - ja!!! Nu har jag läst på lite om detta och herregud vad jag känner igen mig i mycket av det!!! Vet däremot inte om det är positivt eller negativt; jag hittar inget om hur man kan göra nåt åt det, bara att det är ok att vara asexuell och inget man ska känna att man behöver ändra på...
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2024-04-26 23:47:07 följande:

Mitt råd är att vara helt ärlig. Du har beskrivit så fint allt du VILL göra och att du faller för honom. 

Men berätta att du aldrig haft ett sexliv som du gillat eller njutit av. Att du inte kan lova att du får lust, men att du gärna vill utforska om det går. 

Jag har själv blivit extremt stressad av att den andra förväntar sig sex, då låser det sig helt. Jag har i mitt nuvarande förhållande varit helt ärlig med att jag behöver tid, jag behöver få vara nära, sova tätt omslingrade utan att det leder till sex. Jag förklarade att det måste gå långsamt framåt och att sex i början måste initieras av mig. Han har haft tålamod och inom några månader ville jag verkligen ha sex. Jag går inte runt och blir spontant sugen, jag behöver närhet och tid och noll krav. 

Jag har tidigare i livet haft bra sex och lust, men mycket blev förstört när jag levde i ett förhållande där jag inte sa ifrån när jag inte hade lust, utan hade sex ändå. Det gör ingenting bra för en. 

Tack för ditt fina svar 🙏❤️ Och så fint att höra att du träffat en man som kan ge dig den space du behöver! 

Du har så klart rätt i att jag måste prata med honom om detta (om jag inte redan sabbat allt) - det är bara så svårt att veta hur. Jag är så rädd att han ska tycka att jag är helt konstig och/eller avsluta pga detta... och jag tror liksom inte riktigt på att lusten kommer att komma om jag bara ges tid och utrymme - jag fattar helt att det funkade och funkar för dig, men vi har ju väldigt olika utgångspunkter, eftersom du egentligen i dig själv är en sexuell person, bara att du fått det förstört av uttre faktorer. För min del behöver nåt ändras inifrån...
Svar på tråden Kan man träna upp sin sexlust?