Anonym (statstjänsteman) skrev 2024-04-24 10:13:19 följande:
Det du skriver låter väldigt subjektivt.
Du har kontakt med "många" och man ser att de som står för det sociala och kreativa...hur har man mätt det? Och varför är dessa nyckelpersoner? En nyckelperson kan lika gärna vara 55-åriga Stina som har suttit troget på sin post i 30 år och gör sitt jobb till punkt och pricka och aldrig är sjukskriven. Sociala och kreativa människor är kanske by default mer rörliga på arbetsmarknaden, eftersom det ingår i deras personlighetstyp.
Man ska nog göra en mer grundlig undersökning om man ska kunna dra slutsatsen att de slutar pga att många är hemma. Du menar att de önskar att arbetsplatsen ska vara deras sociala outlet? Då får man söka sig till sociala och kreativa arbetsplatser i så fall.
Här är min egen observation: jag har hittills inte träffat en enda person som har valt en annan arbetsplats vid jobbsök pga att de vill undvika en arbetsplats där man får arbeta hemifrån.
Ja många, på grund mitt yrke. Jag är inblandad i övergripande planering i en stor bredd av verksamheter.
Det är vad jag fått till mig den senaste tiden, när man vill begränsa hemarbete.
Så nej, det är inte vetenskapligt underlag. Problemet med Stina även om hon är en administrativ nyckelperson så bidrar hon inte till att göra arbetsplatsen attraktiv när man ska nyförvärva kompetens, man kan inte visa upp en attraktiv arbetsplats.
Sen sekundärt är det att de möten och måsten som behöver vara på plats blir underprioriterade, alldeles för många hemmajobbare styr sina scheman efter hur de vill vara hemma, även om majoriteten av arbetsplatser har det uttalat att hemarbete är sekundärt. Alltså exempelvis att kunder eller projektmöten blir skjutna på tills torsdag, för då är man på plats, etc