Inlägg från: Anonym (Intressant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Intressant)

Jag tror empatistörningar är vanligare på FL än vad folk tror

Intressant tråd samt perspektiv att få ta del av. Jag tror du har helt rätt i ditt resonemang. 

Många trådar upplever jag som att en person startar en tråd med ett dilemma/problem, folk svarar och ger råd med för-och nackdelar men med en stor projecering av ditt eget- ohanterade bagage eller åsikt. Ganska snabbt flyr trådstartaren, kvar blir folk med en debatt om rätt och fel i deras egna projeceringar i hur TS ska agera. Trots att denne inte deltar i diskussionen längre. Svart/vitt tänk, antagningar med 0 lyhördhet.

• Anonym (Intressant)
    Anonym (Jakob) skrev 2024-04-20 08:29:13 följande:
    Jag tror att det blir ett problem när folk med uppenbara problem känner sig angripna att de flyr eftersom de känner rent obehag av det. Ett annat problem är folk som mår väldigt dåligt över en situation som ändå är kvar och kämpar vidare för att bli förstådda, men det leder i slutändan till att en mobb hoppar på dem.

De jag tror har uppenbara empatistörningar är de som deltar i en sådan mobb mot en människa i nöd. Anledningen är att det är väldigt trivsamt för oss som har dessa störningar att delta i sådant eftersom det ger oss en "kick". Detta är varför vi är farliga för människor för i slutändan kan vem som helst drabbas bara denna är lite svag för ögonblicket. Det är ett lätt byte där vi kan bli tillfredsställda.
    Vad sjukt. Men bra att du sätter det i ord så att folk får förståelse. Många trådar påminner om ett krigsfält, folk ger sig på TS och hen slutar svara så ger man sig på varandra. Så menlöst. Men tur att egot blir matat..

Jag, med mycket empati försöker att lyssna in och bidra med något vettigt. Har jag inget vettigt att bidra med, låter jag bli att svara. Jag får dåligt samvete att ge mig på folk som har det tufft. 
  • Anonym (Intressant)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-20 08:47:30 följande:

Jag tror mer det handlar om att folk känner sig mer bekväma med att uttrycka sin verkliga åsikt om saker och ting eftersom de är anonyma (oavsett om de visar sitt användarnamn eller är dubbelanonym så är de ju anonyma). De allra allra flesta hade inte sagt det de skriver här om de suttit ansikte mot ansikte med ts. Folk filtrerar sig mer då. De hade antagligen inte sagt något alls, sagt något lätt ifrågasättande eller ljugit och hållit med ts. Det vi ser här tror jag helt enkelt är folks verkliga tankar, känslor och åsikter om saker och ting. Det de tänker, men i vanliga fall inte säger, och det uttrycks på väldigt aggressiva sätt för man har väldigt starka åsikter och blir upprörd och sätter nära på noll filter på det man tänker.

Ja säkert. Klart man är modigare bakom en skärm. 

Men framförallt projicerandet av sitt eget skit. Vi lever i ett samhälle som är påväg helt åt skogen. Hur många mår bra egentligen? Hur många känner sig sedda/hörda egentligen, vilka får hjälp, vill dom ens ha hjälp? Då är det lättare att kanalisera sitt skräp på forum samt få en egoistisk vinning på köpet. 
  • Anonym (Intressant)
    Anonym (1234) skrev 2024-04-20 10:12:26 följande:

Tror inte ett dugg på att du har diagnosen ASPD, du är en vanlig person som tycker diagnosen är ''cool''. 

Anti Social personality disorder.. Är det coolt?
Svar på tråden Jag tror empatistörningar är vanligare på FL än vad folk tror