• Anonym (Jakob)

Jag tror empatistörningar är vanligare på FL än vad folk tror

Jag har sedan ett par år haft diagnosen ASPD, vilket i vardagen kallas "sociopat" vilket jag fick efter en dom. Ett av mina mest utmärkande karaktärsdrag är en total brist på empati. Jag saknar förmågan att sätta mig in i andras känslor, trots att jag rent intellektuellt förstår att händelse A leder till känsla B etc.

Något som alltid varit utmärkande för mig är ett driv att få "sätta dit" andra och få dem att känna sig i dålig dager. Jag har alltid varit en expert på att karaktärsmörda andra genom att exponera deras sämre sidor eller rentav ljuga om dem eller deras motiv. Allt för att sätta dem i en så dålig position i andras ögon som möjligt. Detta har jag gjort omedvetet för att höja upp mig själv genom att sänka andra. Oftast drabbar det här folk som jag vet har ett övertag över mig, kanske intellektuellt eller att de ser bättre ut, som på ett eller ett annat sätt visar svagheter. Det här gör mig till en mycket farlig människa för andra och jag har därför gjort ett aktivt val att hålla mig borta från folk.
    En sak jag märkt är att detta fenomen tycks vara väldigt vanligt på Familjeliv. När någon visar sig svag eller erkänner en brist hos sig själv finns det alltid ett antal personer som går in och dömer ut eller "sätter dit" trådskaparen. Många verkar dessutom stanna kvar i tråden och aktivt jobbar mot trådskaparen som om de på riktigt njuter av att få ut så mycket av det som möjligt. Ett av mina starkaste karaktärsdrag med ASPD är just detta med att inte hindras av att den jag sätter åt uppenbart mår dåligt, och detta har jag märkt hos många här på Familjeliv också. Och rent intellektuellt är det faktiskt väldigt logiskt för mig att människor som jag söker sig till Familjeliv. Jag lever mycket på att få sätta dit andra vilket jag främst gör när människors svagheter blir synliggjorda. Och finns det någon plats där människa blottar sina svagheter så mycket som på Familjeliv? Det som är extra "bra" för en med empatistörning är att folk som söker hjälp på Familjeliv alltsom oftast har gjort bort sig på ett eller annat sätt genom att de exempelvis varit otrogna eller inte vågat fråga ut den där killen/tjejen, för då finns det utrymme att faktiskt ha något specifikt att få sätta dit personen med.
    En annan sak som också får mig att tro att empatistörningar är vanligt förekommande på Familjeliv är hur man väljer att rationalisera sitt beteende. Ofta hör jag argument om att de som så uppenbart bara vill sätta dit andra "bara är ärliga". Just detta med att rationalisera sitt beteende är väldigt vanligt vanligt hos mig också. När jag sätter dit och dömer ut andra är jag också expert på att utåt sätt säga att jag gör det av en ädel orsak när det egentligen handlar om att jag bara vill höja upp mig själv genom att trycka ner andra. I själva verket är det vanligt hos människor med ett destruktivt mönster att man rationaliserar sitt beteende. Alkoholister är experter på att rationalisera sin alkoholism, manipulatörer är experter på att rationalisera sina manipulationer och människor med ekonomiska problem är experter på att rationalisera det också. Och det är också detta som gör att vi med empatistörningar är så svåra att komma åt. Vi vet exakt hur man duperar omgivningen till att få dem att tycka att vi är de goda medan den som är offer för vårt beteende framstår som den onda. Sånt här ser jag mycket av på Familjeliv, och det är därför jag börjar misstänka att många som har samma störning som jag sökt sig hit.
    Så jag är rätt övertygad om att empatistörningar är väldigt vanligt här på Familjeliv.
  • Svar på tråden Jag tror empatistörningar är vanligare på FL än vad folk tror
  • Anonym (Sadism)

Jag tror du tolkar in mer än vad det är. I många fall handlar det nog mest om ett lätt drag av sadism. Man tycker det är roligt att vara taskig mot någon. Saknar inte empati, utan har "bara" mindre av den.  

• Anonym (Jakob)
    Anonym (Sadism) skrev 2024-04-20 06:53:11 följande:

Jag tror du tolkar in mer än vad det är. I många fall handlar det nog mest om ett lätt drag av sadism. Man tycker det är roligt att vara taskig mot någon. Saknar inte empati, utan har "bara" mindre av den.  

Ren sadism kan det naturligtvis vara men jag har väldigt svårt att tro att rn människa med fullt fungerande empati skulle få en njutning av att vara taskig mot folk som så uppenbart mår dåligt. Vill man bara få en kick av att vara taskig tror jag man söker sig till Flashback där man kan vara taskig mot vem som helst. Här handlar det ju snarare om att få sätta dit folk som redan mår dåligt.
  • Anonym (Mx)

Menar ni att inte alla på FL har en korrekt och fulländad värdegrund? Att inte alla har en oöverträffat moral och vill alla väl?

Jag är minst sagt chockad.

• Anonym (Jakob)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-20 07:26:57 följande:

Menar ni att inte alla på FL har en korrekt och fulländad värdegrund? Att inte alla har en oöverträffat moral och vill alla väl?

Jag är minst sagt chockad.

Man behöver inte vara en moralisk guru för att inte ge sig på människor som redan ligger, utan det räcker med sedvanlig mänsklig empati 99% av befolkningen besitter för att inte göra det.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Jakob) skrev 2024-04-20 07:35:46 följande:
    Man behöver inte vara en moralisk guru för att inte ge sig på människor som redan ligger, utan det räcker med sedvanlig mänsklig empati 99% av befolkningen besitter för att inte göra det.
    Dom flesta drivs av saker som gynnar just dom.

Vi har troligtvis riktigt empatistörda som inte bryr sig alls. På andra kanten har vi överkänsliga. Men den stora massan är i en gråzon där emellan som kan tänka sig att tulla på värdegrundsfrågor om det gynnar dom själva. Huvudsaken är hur det uppfattas av andra. Det måste uppfattas som att man har goda intentioner, eftersom det i sin tur får personen att uppfattas som en bättre människa av andra.
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-20 07:42:01 följande:
    Dom flesta drivs av saker som gynnar just dom.

Vi har troligtvis riktigt empatistörda som inte bryr sig alls. På andra kanten har vi överkänsliga. Men den stora massan är i en gråzon där emellan som kan tänka sig att tulla på värdegrundsfrågor om det gynnar dom själva. Huvudsaken är hur det uppfattas av andra. Det måste uppfattas som att man har goda intentioner, eftersom det i sin tur får personen att uppfattas som en bättre människa av andra.
    Det där med överkänsligheten gör mig lite skeptisk eftersom det är ett argument jag själv använt mig av när jag tryckt ner någon. Då säger jag alltid "du är överkänslig" eller "du är så ömtålig" när det i själva verket kan vara en naturlig reaktion mot en som är verbalt angripen. Så tyvärr är jag lite smått allergisk mot uttrycket "överkänslig".

I övrigt håller jag med.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Jakob) skrev 2024-04-20 08:03:24 följande:
    Det där med överkänsligheten gör mig lite skeptisk eftersom det är ett argument jag själv använt mig av när jag tryckt ner någon. Då säger jag alltid "du är överkänslig" eller "du är så ömtålig" när det i själva verket kan vara en naturlig reaktion mot en som är verbalt angripen. Så tyvärr är jag lite smått allergisk mot uttrycket "överkänslig".

I övrigt håller jag med.
    Det har du rätt i. Överkänslig är ett ord som används för att lägga skulden hos den som är känslig.

Det finns människor som är mer och mindre känsliga är ett bättre sätt att uttrycka detta.
  • Anonym (Intressant)

Intressant tråd samt perspektiv att få ta del av. Jag tror du har helt rätt i ditt resonemang. 

Många trådar upplever jag som att en person startar en tråd med ett dilemma/problem, folk svarar och ger råd med för-och nackdelar men med en stor projecering av ditt eget- ohanterade bagage eller åsikt. Ganska snabbt flyr trådstartaren, kvar blir folk med en debatt om rätt och fel i deras egna projeceringar i hur TS ska agera. Trots att denne inte deltar i diskussionen längre. Svart/vitt tänk, antagningar med 0 lyhördhet.

• Anonym (Jakob)
    Anonym (Intressant) skrev 2024-04-20 08:18:04 följande:

Intressant tråd samt perspektiv att få ta del av. Jag tror du har helt rätt i ditt resonemang. 

Många trådar upplever jag som att en person startar en tråd med ett dilemma/problem, folk svarar och ger råd med för-och nackdelar men med en stor projecering av ditt eget- ohanterade bagage eller åsikt. Ganska snabbt flyr trådstartaren, kvar blir folk med en debatt om rätt och fel i deras egna projeceringar i hur TS ska agera. Trots att denne inte deltar i diskussionen längre. Svart/vitt tänk, antagningar med 0 lyhördhet.

Jag tror att det blir ett problem när folk med uppenbara problem känner sig angripna att de flyr eftersom de känner rent obehag av det. Ett annat problem är folk som mår väldigt dåligt över en situation som ändå är kvar och kämpar vidare för att bli förstådda, men det leder i slutändan till att en mobb hoppar på dem.

De jag tror har uppenbara empatistörningar är de som deltar i en sådan mobb mot en människa i nöd. Anledningen är att det är väldigt trivsamt för oss som har dessa störningar att delta i sådant eftersom det ger oss en "kick". Detta är varför vi är farliga för människor för i slutändan kan vem som helst drabbas bara denna är lite svag för ögonblicket. Det är ett lätt byte där vi kan bli tillfredsställda.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Jakob) skrev 2024-04-20 08:29:13 följande:
    Jag tror att det blir ett problem när folk med uppenbara problem känner sig angripna att de flyr eftersom de känner rent obehag av det. Ett annat problem är folk som mår väldigt dåligt över en situation som ändå är kvar och kämpar vidare för att bli förstådda, men det leder i slutändan till att en mobb hoppar på dem.

De jag tror har uppenbara empatistörningar är de som deltar i en sådan mobb mot en människa i nöd. Anledningen är att det är väldigt trivsamt för oss som har dessa störningar att delta i sådant eftersom det ger oss en "kick". Detta är varför vi är farliga för människor för i slutändan kan vem som helst drabbas bara denna är lite svag för ögonblicket. Det är ett lätt byte där vi kan bli tillfredsställda.
    Det har du fan rätt i. Ändå en intressant tråd.

Det skulle innebära att dom flesta som hänger här är antingen av den mer känsliga varianten eller till viss del empatilösa. Dom som är i mitten på denna skala får inte ut något av att hänga här och ge råd till andra anonyma människor som dom inte har en relation med.

Den känsla personen söker stöd på ett anonymt forum och den empatilöse får en kick av forumet.

Skrämmande tanke, men det kanske ligger något i det.
Svar på tråden Jag tror empatistörningar är vanligare på FL än vad folk tror