Inlägg från: Anonym (Mx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mx)

Jag tror empatistörningar är vanligare på FL än vad folk tror

Menar ni att inte alla på FL har en korrekt och fulländad värdegrund? Att inte alla har en oöverträffat moral och vill alla väl?

Jag är minst sagt chockad.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Jakob) skrev 2024-04-20 07:35:46 följande:
    Man behöver inte vara en moralisk guru för att inte ge sig på människor som redan ligger, utan det räcker med sedvanlig mänsklig empati 99% av befolkningen besitter för att inte göra det.
    Dom flesta drivs av saker som gynnar just dom.

Vi har troligtvis riktigt empatistörda som inte bryr sig alls. På andra kanten har vi överkänsliga. Men den stora massan är i en gråzon där emellan som kan tänka sig att tulla på värdegrundsfrågor om det gynnar dom själva. Huvudsaken är hur det uppfattas av andra. Det måste uppfattas som att man har goda intentioner, eftersom det i sin tur får personen att uppfattas som en bättre människa av andra.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Jakob) skrev 2024-04-20 08:03:24 följande:
    Det där med överkänsligheten gör mig lite skeptisk eftersom det är ett argument jag själv använt mig av när jag tryckt ner någon. Då säger jag alltid "du är överkänslig" eller "du är så ömtålig" när det i själva verket kan vara en naturlig reaktion mot en som är verbalt angripen. Så tyvärr är jag lite smått allergisk mot uttrycket "överkänslig".

I övrigt håller jag med.
    Det har du rätt i. Överkänslig är ett ord som används för att lägga skulden hos den som är känslig.

Det finns människor som är mer och mindre känsliga är ett bättre sätt att uttrycka detta.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Jakob) skrev 2024-04-20 08:29:13 följande:
    Jag tror att det blir ett problem när folk med uppenbara problem känner sig angripna att de flyr eftersom de känner rent obehag av det. Ett annat problem är folk som mår väldigt dåligt över en situation som ändå är kvar och kämpar vidare för att bli förstådda, men det leder i slutändan till att en mobb hoppar på dem.

De jag tror har uppenbara empatistörningar är de som deltar i en sådan mobb mot en människa i nöd. Anledningen är att det är väldigt trivsamt för oss som har dessa störningar att delta i sådant eftersom det ger oss en "kick". Detta är varför vi är farliga för människor för i slutändan kan vem som helst drabbas bara denna är lite svag för ögonblicket. Det är ett lätt byte där vi kan bli tillfredsställda.
    Det har du fan rätt i. Ändå en intressant tråd.

Det skulle innebära att dom flesta som hänger här är antingen av den mer känsliga varianten eller till viss del empatilösa. Dom som är i mitten på denna skala får inte ut något av att hänga här och ge råd till andra anonyma människor som dom inte har en relation med.

Den känsla personen söker stöd på ett anonymt forum och den empatilöse får en kick av forumet.

Skrämmande tanke, men det kanske ligger något i det.
Svar på tråden Jag tror empatistörningar är vanligare på FL än vad folk tror