För höga radonhalter i hyresrätt
Sitter här och fryser med fönster och balkingdörr öppna.. Fick reda på idag efter en snabbmätning (10 dagar) att värdena ligger på 250 och 210 i sovrummen , över gränsen som är på 200.. och då har vi ändå vädrat under mätningen. Vi gjorde snabbmätningen eftersom vi hade sett lappar i trapphuset om att det är för höga radonhalter i huset.
I en mätning från 2012 låg tydligen värdena på runt 100 i min lägenhet och i lägenheten bredvid ligger de på 120 (mätning i vintras). Bor en trappa upp.. och det finns blåbetong i huset.
Har mailat hyresvärden och väntar på svar men fick höra från Hyresgästföreningen att vi inte kan få någon hjälp eller kräva något eftersom ingen riktig långtidsmätning har gjorts i min lägenhet och det går inte förrän i höst. Tidigare har hyresvärden sagt att de ska åtgärda det när de gör stambyte nästa sommar men det känns absolut inte bra att vänta så länge.
Vet inte vad jag ska göra nu.. bor här med två barn (8 och 2 år). Jag är före detta rökare. Det känns inte bra att bo kvar så här. Kan vi kräva att hyresvärden åtgärdar det på något sätt även om det bara är en snabbmätning? Eftersom det är bättre värden i lägenheten bredvid borde det väl bero på ventilationen? Eller vad kan det bero på att det är så stor skillnad?
Tycker jag känner att ventilationen inte är så bra och jag såg i trapphuset att ventiliationen i huset inte blev godkänd vid senaste besiktningen.
Kan man göra något själv även om det är en hyresrätt?
Eller borde vi försöka flytta så fort som möjligt? Jag kan tyvärr bara få lägenhet långt bort om jag ska ta första bästa och barnen trivs jättebra i skola och förskola , äldsta skulle bli jätteledsen.. men hellre det än att bo så här om inte det kan åtgärdas på något sätt.
Någon som kan ge råd? Tacksam för alla svar! Och ja jag har skrivit en tråd om det förut men blev lättare att göra en ny nu när jag vet resultatet av mätningen.