Jag hade möjligheten byta till mig en lägenhet med radonhalten 120becquerel per kubikmeter. Det värdet var det nya mätvärdet efter att huset var åtgärdat med ny ventilation. Långa versionen kort är att jag tackade nej till lägenheten. Hade personligen inte klarat bo där och oroa mig för skadliga hälsoeffekter då jag är en person som är orolig av mig. Många andra hade inte brytt sig och tyckt att det var inom gränsvärdena.
Mina argumenten emot var framförallt risken för lungcancer ökar med 16% per 100Bq/m^3 (efter en längre tids exponering). För mig personligen är det en skrämmande siffra.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/fragor-och-svar-om-radon/vart-hus-har-radonhalter-pa-400-bqm3-hur-farligt-ar-det/
När socialstyrelsen sätter gränsvärdet väger man hälsoaspekter mot kostnader för att åtgärda. Man hittar en rimlig avvägning. Det betyder att hälsan inte är allt, pengar spelar roll när dom sätter sina riktlinjer. Annars hade gränsvärdena varit lägre.
Andra hade tyckt att man i Sverige uppskattar att 500 lungcancerfall per år är orsakade av radon är en försumbar siffra på en befolkning på 10 miljoner. (Notera att en del av dom fallen är icke-rökare).
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Andra argument som gjorde att jag tackade nej var att kontrollmätningarna fortsätter även när huset är åtgärdat då ett hus kan få mätvärden över gränsvärden längre fram då värdena varierar över tid och huset riskerar behöva ytterligare mer omfattande ombyggnation eller i värsta fall rivas.
https://sverigesradio.se/artikel/6927672
Det hade påmint mig om radonet så länge jag bott där och jag inte trivts eller kunnat slappna av. Jag hade även vetat att om jag vädrar minskar radonet vilket hade gjort det jobbigt ha fönstren stängda större delen av året under den kalla årstiden.
För 100 år sedan trodde människan radioaktivitet var något bra för hälsan. Folk borstade tänderna med radiumtandkräm, tvättade sig i radonvatten m.m. Galenskap kan man tycka idag. Men man visste inte bättre då.
För ett antal år sedan var gränsvärdet i bostäder 400bq/m^3. Sedan sänkte man till 200bq/m^3. Man sänkte från en ökad risk för lungcancer på 64% till 32%. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en sänkning till 100bq/m^3 och därefter ytterligare en till 50bq/m^3 osv. efterhand som forskningen kring radon går framåt. För mig finns det en solklar anledning till att man använder dödskallar som varningssymbol för radioaktiv strålning. Samtidigt måste man tänka på att strålning finns överallt i naturen och vi utsätts för det i små mängder hela tiden.
Så mitt råd till dig är att följa din magkänsla. Det finns en risk för rökare och icke-rökare att bo i radonhus men den är troligen försumbart liten enligt dom uppskattningar som finns idag. Väljer du bo kvar så krävs det att du kan släppa oron kring radonet och slappna av då själva oron i sig är skadlig för hälsan. Beroende på vem du frågar kommer du få olika svar kring hur skadligt radon är.
En fråga jag såg kring radon i tråden som är värt att veta är att lägenheter längst ner i huset generellt har högre radonhalt än dom högst upp, bla pga faktorer som radon i marken under huset eller att grunden är av blåbetong. Själv bor jag högst upp i ett höghus då dom oftast har en annan konstruktion som gör man slipper radonproblem vilket för mig är värt väldigt mycket. Kan vara värt tänka på om du byter bostad. Samt att du kollar upp mätvärden i kommande lägenhet och hela huset då det kan visa sig att huset är ett radonhus och var och varannan lägenhet har för höga halter av radon även om inte din har det. Det finns människor som faktiskt kan tänka sig byta till lägenheter med radon då dom litar blint på socialstyrelsens rekommendationer.
Du ska heller inte vara ledsen för det som hänt då du inte visste det var ett radonhus. Du har inte gjort något fel och kan bara påverka dina beslut framåt. Ibland är det värt ha perspektiv som att det många gånger finns radon i skolor och på arbetsplatser samt andra lokaler du/ni vistas i. Så det är inte unikt för just din lägenhet.
https://www.byggkontakt.nu/nyheter/hoga-radonvarden-i-flera-skolor-landet-over/