• fornminne

Hur mycket kan man begära av 20-åring med aspergers och adhd?

En 20-åring med npf kan inte förväntas vara lika självgående som en "vanlig" 20-åring. Med detta sagt, låter det absolut som föräldrarna gör den numera unge mannen en björntjänst genom att inte ställa några krav alls. Han är vuxen, om än med vissa svårigheter. De behandlar honom som ett barn. 

Jag håller med ovanstående TS. Fortsätt att vara en bra förebild samt ställ lite krav på killen. Passa inte upp på honom. Sen har du gjort vad du kan.

• fornminne
    Beachrun skrev 2024-04-17 10:18:15 följande:

Hej
    Jag är själv bonusförälder till en tjej på snart 20 år. Hon har flera NPF-diagnoser och det påverkar hela familjen. Hennes mamma (min sambo) gör allt för henne. All friktion elimineras. Vi får avbryta semestrar, biobesök, middagar mm för att något har hänt. Hon behöver inte hjälpa till hemma, inte vara trevlig mot andra, får maten serverad på rummet och får sina kläder tvättade och vikta. Jag och min sambo har många bråk eftersom alla andra får stå tillbaka hela tiden och min sambo blir irriterad på mig när min energi tar slut. Våra andra barn känner sig nedprioriterad och är ofta ledsna över det men min sambo har främst fokus på sin äldsta dotter som hon har med en man från ett tidigare förhållande. Det jag kan råda dig till (TS) är att du ska ta vara på din egentid, träffa vänner, prata av dig och träffa någon som du kan ringa och bara få en lång och skön kram av när du känner dig osynlig i din relation med din sambo. Det finns många som är i samma sits och behöver en stöttning.

Hur står du ut? Vore det inte bättre om ni separerade? Då kan du fokusera på ditt eget liv och era gemensamma barn. Din sambo kan leva vidare i symbios med sin dotter och strunta i alla andra.

I familjer med funktionshinder är det naturligt att alla påverkas samt får anpassa sig, men det du beskriver är orimligt.
  • fornminne
    Anonym (7) skrev 2024-04-17 19:49:26 följande:
    Jo, då. När jag var 16 flyttade jag hemifrån, och jag har NPF. 
    Jag skrev att han inte kan _förväntas_ vara lika självgående som andra 20-åringar.

Inte att det gäller alla med npf.

Vissa har stora svårigheter, andra mindre. Vissa mognar tidigt, andra inte. TS bonusson verkar definitivt ha svårigheter, men det verkar också som föräldrarna begränsar honom.
Svar på tråden Hur mycket kan man begära av 20-åring med aspergers och adhd?