Anonym (Kim) skrev 2024-04-17 10:59:51 följande:
Självklart kan du ställa krav på grabben. Efter hans nivå så klart men dom det ser ut nu har det inte blivit jättebra. Grabbens föräldrar behöver stöd i dina föräldraroller vilket soc och bup kan ge. För grabbens del är livet jäkligt bekvämt.
Ang det fetstilta: satsa på BUP (eller privat psykolog), inte Soc. Barnpsykologer är utbildade i npf, men socionomer är inte det (om de inte har vidareutbildat sig). Socialtjänstens brister gällande npf är upprörande och behöver akut åtgärdas.
Jag har själv barn som råkat mycket illa ut pga detta. Har under flera samtal med Soc fått order om hantering av mitt barn som gått rakt emot det forskare och BUP rekommenderar. Detta med hot om tvångsomhändertagande om jag inte lydde (trots att BUP meddelade Soc att deras åtgärder kunde vara skadliga för barnet). Jag tvingades alltså behandla mitt barn illa för att göra Soc nöjda. Nu är vi av med dem och kan äntligen göra som vi och BUP föredrar. Och barnet mår bättre igen. Men det har kostat ångest och förlorad skolgång. (IVO-anmälan ska lämnas in.)
Information om den här stora bristen i en så viktig samhällsfunktion måste spridas så att vi kan få till en förändring. Läs om två forskares oro angående kunskapsbristen:
https://attention.se/2022/11/24/kunskapsbrist-om-npf-inom-socialt-arbete-viktigt-att-vi-sprider-var-kunskap/