Anonym (sådär) skrev 2024-06-11 01:20:15 följande:
Nja, han ansvarar för det han gör mot sin familj, men du ansvarar för dina ergna val och handlingar det gör inte han. Och om du deltar i att bedra i hans familj så är ditt deltagande ditt ansvar för det är ju något du i så fall valt själv inte något han valt åt dig. När två personer hjälps åt att göra något mot en tredje så är ju båda ansvariga för sin del i det.
Ok, fick för mig att du var i en relation, my bad, sorry.
Hur långt ditt ansvar mot andra människor sträcker sig är väl en moralisk fråga och beror på vad för slags värderingar man har. Men vi kan väl säga såhär, är det inte ganska egoistisk att delta i att fucka upp andras familjer för att själv tillfredställa sina egna önskemål?
Om vi tar äta som exemple, det är inget fel i att vara hungrig, det är inget fel i att äta, men man måste väl inte sno andra mat för att bli mätt när man kan bli mätt utan att såra andra människor?
Hur vill du själv bli behandlad av andra?`Egoistiskt, där de bara tänker på vad som är bäst för dem själva och skiter i dig eller med respekt och medmänsklighet?
Hans relation var "fuckad" långt innan vi lärde känna varandra, men även det anser jag vara hans ansvar. Och jag har valt att inte skriva så mycket om just det, dels för att inte bli igenkänd, dels för att jag inte känner henne och det är han som berättat saker som jag inte kan veta hur det är från hennes sida.
Nej, jag känner inte att jag fuckat upp någons familj, snarare har jag hjälpt honom på många sätt. Jag har till och med försökt ge honom tips hur han kan fixa sitt äktenskap innan det blev såhär, jag gör det ibland nu också.