Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Förälskad i annan

Det är väl inte så konstigt, att spännande nyförälskelse känns mer lockande än den trygga stabila kärleken? Hur tror du att din fru kan konkurrera med någon du inte delar även den trista tråkiga delen av din vardag med?

Du undrar om dina känslor kanske inte är så starka gentemot din fru eftersom du känner så här. Men om du tänker efter, om du skulle behöva göra en rättvis bedömning skulle du behöva dela lika många år och lika mycket trist städning, tjafs om ekonomi, barn och andra vardagliga saker med den nya kvinnan. 

Dina känslor, pirret osv beror mycket på det okända. Attraktionen baseras på att ni fortfarande är främlingar för varandra ( outforskade marker), du har inte sett så mycket av hennes sämre sidor ännu. Klart att allt nytt är mer spännande än det gamla som man oftast vet var man har. 

Många lämnar eller är otrogna för att de känner attraktion för någon annan, men ångrar sig eftersom de sannolikt haft en drömbild av hur det skulle vara med den nya kvinnan/mannen. Oftast blir det ett rejält uppvaknande, som tyvärr då oftast sker alldeles för sent.

Jag brukar tänka att det är lite som att resa till ett nytt land, då man gör sig en inre bild av hur underbart och spännande det kommer bli.  Visst kan resan bli bra, men det lever ytterst sällan upp till den storslagna fantasin.

Alla kommer bli nyfikna och attraherade av andra. Men ibland är det bättre att stanna upp, lägga den nyförälskade energin på det man redan har. För en sak är säker, inget förblir spännande och superattraktivt i flera år. 

Om man inte klarar av att tänka längre än för stunden, är det bättre att undvika föremålet för attraktionen. Attraktionen dör ut rätt snabbt då. Det gör den slutligen i en relation med ( blir till kärlek), men fortare för en ny person om man undviker att underhålla den, och istället lägger energin på det man redan har.

• Anonym (Em)
    Anonym (D) skrev 2024-04-16 14:10:56 följande:
    Lycka till. Uppdatera gärna hur det går 
    +1
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ffo) skrev 2024-04-17 17:17:56 följande:
    Jag undrar om de här känslorna dyker upp om allt är bra i ens relation. För mig gör de inte det. När jag blev kär i någon medan jag var gift så hade vi visserligen ett bra sexliv, älskade varandra på något sätt men han kunde vara väldigt svartsjuk utan anledning under lång tid, långt innan jag faktiskt blev förälskad, på random människor eller ibland människor som inte ens fanns på riktigt. Han kunde även bli rätt elak när vi bråkade, även om han bad om ursäkt efteråt. 

Så när någon dök upp som var okomplicerad, inte svartsjuk på det sättet, som jag kunde prata öppet med utan att det blev gräl, som var rolig och gjorde vardagen äventyrlig och ljusare, såg mig som en individ, är det inte så konstigt att jag blev förälskad. 

Ibland tror jag förälskelse kan stå för något man verkligen saknar själsligt. 
    För mig har det oftast hänt när jag upplever att livet och förhållandet är trist, inrutat och för förutsägbart. Men då tänker jag på det, att det kommer bli så i vilket förhållande som helst i längden. Det är nog viktigt att ha lite spontanitet och överraskningar i förhållandet, annars är det ännu lättare att hamna där.

Visst, det kan bero på att något saknas i förhållandet. Spontanitet och överraskningar är ju två sådana saker man kan anse att man saknar. Men det behöver inte nödvändigtvis vara att något saknas, ibland behöver man bara att något nytt händer i ens liv. Förälskelse kan vara en sån händelse.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-13 20:47:47 följande:
    Åh det känns riktigt jobbigt och bekant. Denna önskan att lobotomera bort känslan - kunde inte beskriva den bättre. För min del skulle jag definitivt totalt bryta all kontakt med mannen (som ett alternativ till lobotomi), men han är pappa till mitt barns nära vän. Så jag kan nu inte helt avstå från kommunikation med honom, men jag begränsade det i alla fall så mycket jag kunde. Får se om det hjälper.

Det är sällan så jobbigt som man kan tro.
    Om jag varit attraherad av någon brukar det sällan dröja längre än 6 månader. Efter det har det ingen betydelse hur snygg, sexig etc man jag än tyckt det var. Attraktionen är helt bortblå om man inte underhåller det. Sen undrar man hur man kunde vara så intresserad. Känslan är helt ljummen. 

Det är väl ungefär så länge förälskelsehormoner ( som inte underhålls) håller i sig. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Em) skrev 2024-05-13 20:59:56 följande:

Det är sällan så jobbigt som man kan tro.
    Om jag varit attraherad av någon brukar det sällan dröja längre än 6 månader. Efter det har det ingen betydelse hur snygg, sexig etc man jag än tyckt det var. Attraktionen är helt bortblå om man inte underhåller det. Sen undrar man hur man kunde vara så intresserad. Känslan är helt ljummen. 

Det är väl ungefär så länge förälskelsehormoner ( som inte underhålls) håller i sig. 

Edit bortblåst 
  • Anonym (Em)
    Anonym (sådär) skrev 2024-05-16 19:31:24 följande:
    Eller så spelar det ingen större roll hur länge man varit med samma person, det som spelar roll är snarare om man tänker rationellt eller realistiskt och vilka konsekvenser ens känslor kommer få?

Samtliga dina frågor kan ju ingen människa svara på för att svara på det måste man ju kunna se in i framtiden och det kan ju ingen. Men man skulle kunna svara på dem med motfrågor.

-Kommer jag aldrig mer få uppleva en förälskelse?
    -Kommer jag aldrig mer få uppleva stark åtrå?

Är förälskelse och kärlek samma sak? Vad händer när förälskelsen lagt sig som det gör i ALLA relationer. Kommer du hoppa runt från relation till relation varje gång? Kommer den relativt korta tid du fick uppleva förälskelsen varit värt att mista halva tiden med dina barn? Känns ekvationen säg1 års förälskelse = avstå halva tiden med dina barn rationell?

-Är min partner mitt livs kärlek?

Måste man ständig springa runt och jaga sitt livs kärlek? Vad är ens det? Ingen är ju förälskad livet ut, kärlek och förälskelser är två skilda saker. Du kommer inte känna samma sak som du gör nu för den nya stjärnan efter 20 år heller, kommer du jaga fatt en ny "mitt livs kärlek" då med?

Om man ständigt är på jakt efter något bättre kommer man någonsin vara nöjd då? Det kommer ju alltid finnas något bättre än det man har, så är det ju med i stort sett allt.

-Kommer mitt liv vara just detta och inte mer?

Det beror väl på vad "detta" är, finns ju inget som säger att livet med någon annan kommer bli bättre. Enda sättet att veta det är ju att faktisk leva lika länge med den nya som du gjort med den gamla och DÅ jämföra om det nya var bättre än det gamla.

Det är många som påstår att "förälskelser fick dem att inse hur dålig deras relation var". Det tror jag faktiskt inte ett dugg på. Om relationen var så dålig så har man förmodligen oxå tyckt att den var dålig redan innan man blev förälskad i nån annan. Insikten om "men oj vad kass min relation är" kommer nog inte bara sådär pang från klar himmel och bara råkar sammanfalla med att man bara råkar vara förälskad i någon annan. 

OM man tyckte sin relation sög redan innan man blev förälskad så kan man kanske hävda att förälskelsen agerat katalysator. I annat fall är det nog troligare att man rationaliserar och försöker hitta fiffiga sätt att följa sitt begär genom att svärta ner sin befintliga relation så mycket det går för att bana väg för den nya eftersom den gamla är i vägen.
    Håller med. Om relationen var så dålig kan man väl lämna utan att någon annan ersättare står i farstun?

Är folk så rädda för att stå ensamma på sina egna ben ett tag?
  • Anonym (Em)
    Anonym (inte säkert) skrev 2024-05-22 23:29:44 följande:

Tänker att det inte alltid är så lätt att vänta. En separation tar tid och förälskelsen kanske inte finns kvar när man väl blivit singel.  Separationer där det finns barn inblandade brukar ta något år.

Är det OK att agera på sin förälskelse efter att man separerat? eller måste man vara färdigskild ?

Hur länge kan man vänta på sin förälskelse ?

Det allra viktigaste är väl att man berättat för sin nuvarande partner om läget? 
    Därefter kanske man kan träffa den nya på ett mycket diskret sätt, såvida man varit ärlig om det. Om man bor ihop och partnern har mycket känslor kvar för en, är det schysstaste sättet att antingen bosätta sig hos en vän eller föräldrarna tillfälligt, eller hålla ut med dejting tills man kan flytta ut.

Om förälskelsen inte håller, så var det ju ändå inget att satsa på till att börja med.

• Anonym (Em)
    Anonym (Ffo) skrev 2024-06-06 04:20:23 följande:
    Skönt, då borde min snart vara över. Ett halvår kvar eller så. Men jag tvivlar på att det kommer att bli så. Drar man ut på förälskelsefasen om man inte gör något fysiskt? Eller är vissa dömda till någon slags sinnessjuk evig förälskelse? Ibland kommer jag på mig själv med att ha fastnat i tankar på honom mitt i en aktivitet och har helt glömt vad jag håller på med. Detta sker säkert 50 gånger per dygn. 

Ja man kan dra ut på det om det blir en ständig fantasi, där man glorifierar personen till något hen inte är. 

Om man sen lyckas få till det brukar besvikelsen komma som ett brev på posten. I fantasin är personen alltid utan brister och fel. Dessutom är man så himlastormande kära, för alltid, i fantasin.

Svar på tråden Förälskad i annan