Inlägg från: Anonym (inte säkert) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte säkert)

Förälskad i annan

Det är inte alls säkert att de där förälskelse hormonerna försvinner på ett halvår. 

Har varit med om det själv. När man möts efter 3 år och känslorna finns där och är minst lika starka som förut. 

Sen tror jag också att det är fel att jämställa attraktion med förälskelse. Att känna attraktion för någon behöver inte ens övergå i förälskelse. 

Förälskelsen är mycket mer komplext än att känna attraktion. Man kan till och med bli förälskad i någon man normalt inte skulle vara attraherad av. 

• Anonym (inte säkert)
    Anonym (Ffo) skrev 2024-05-14 15:16:28 följande:
    Ja, jag håller med. Det här är en person som helt oväntat kom in i mitt liv och som jag känt ett tag nu, han är inte ens riktigt "min typ". Jag kände inte så i början, något hände när vi lärde känna varandra mer. Normalt sett brukar jag känna attraktion ganska snabbt eller inte alls, men denna har liksom vuxit fram som en långsam förälskelse, och nu är jag lite orolig för mig själv för det känns nästan som någon slags villkorslös kärlek eller att älska. 
    Ja, nog är det underligt hur man kan börja känna så mycket för en annan människa. I mitt fall upplevde vi det båda två men ingen av oss var beredda att lämna våra familjer. 

Ibland kan jag fundera över hur det hade blivit om vi två hade valt varandra istället för våra familjer men jag inser samtidigt att jag varit lyckligt lottad som fått erfara en sån känslostorm i mitt liv.  Sista gången vi träffades efter mer än 3 år fanns känslorna fortfarande där. 
  • Anonym (inte säkert)

Vi vet inte så mycket om TS relation med sin partner/fru men jag kan ana att det som hos flera andra blivit ljumt med tiden. Kanske är det tillock med så att han liksom en vän till mig berättade i förtroende. Han ångrade sig direkt efter vigseln. 

Han upplevde aldrig någon kärlek i förhållandet men kunde inte  berätta detta för sin fru. Att han ångrade sig blev en normalitet med åren men han hade inget att klaga över heller. Barnen kom och familjelivet flöt på han trodde attt det var som det skulle vara ända tills han träffade en kvinna som han blev häftigt förälskad i och inte kunde avstå ifrån. Han led alla helvetets kval och slets mellan sina känslor och ansvaret för sin familj. 

Tillslut  bröt han med den andra kvinnan 

• Anonym (inte säkert)

Jag tror att det ibland kan vara nog att under en tid leva i förälskelsen för att  därefter fortätta sin gamla relation. Som min vän sa -" Jag har fått en ny syn på livet och känner mig tyryggare i mig själv efter äventyret.

• Anonym (inte säkert)
    Anonym (sådär) skrev 2024-05-19 22:40:03 följande:
    Men ska vi vara ärliga så verkar ju din vän vara en riktigt fegis...

1) Varför är man kvar i en relation med någon man inte älskar? Varför skaffar man öht barn med någon man inte älskar? Förstår man inte att det innebär ett livslångt ansvar eller är man bara svag och feg?

2) Han kunde inte brätta det för sin fru.
    Var det någon som tvingade honom att inte berätta under vapenhot? Förmodligen inte... så sanningen är att han berättade inte för sin frun för att han inte vågade det, för han var rädd för konsekvenserna.

3) Till slut träffade han någon han inte kunde avstå ifrån.
    Kunde han verkligen inte det? Blev han tvingad in i en relation med den andra kvinnan under vapenhot eller hamnade han där pga en situation han själv byggt upp?

Summa summarum... man ser ju en lång röd tråd av svaghet/feghet i din väns agerande genom åren, så vad är den VERKLIGA anledningen till din väns agerande? att han fick känslor eller hans svaga karaktär?
    Tycker inte att det är så konstigt. Hur många har inte funderat över om de verkligen har de rätta känslorna för sin partner. Allt eftersom tiden går så intalar man sig att det är så här det ska vara. Man bildar familj och tror att det är så här för alla. Plötsligt en dag blir man passionerat förälskad i en annan. Något man aldrig har varit med om tidigare.

Att han inte kunde berätta för frun berodde säkert på att han inte ville göra henne lessen och riskera familjen.

Det handlar väl om att vi alla har mänskliga svagheter. Man kan kalla det vad man vill, svaghet/feghet eller något annat men vi är ju dem vi är men jag skulle inte säga att min vän har svag karaktär. Han är en helt vanlig man som hamnade i en situation han inte  riktigt kunde hantera. Om det finns en sensmoral i detta så är det nog att man inte ska ha så brott att binda sig vid en person man inte har verkligt starka känslor för.
  • Anonym (inte säkert)

Tänker att det inte alltid är så lätt att vänta. En separation tar tid och förälskelsen kanske inte finns kvar när man väl blivit singel.  Separationer där det finns barn inblandade brukar ta något år.

Är det OK att agera på sin förälskelse efter att man separerat? eller måste man vara färdigskild ?

Hur länge kan man vänta på sin förälskelse ?

• Anonym (inte säkert)
    Anonym (sådär) skrev 2024-05-23 12:06:07 följande:
    Ja och? Det är finns väl mycket i livet som inte är lätt som man ändå förväntas kunna hantera på ett moget sätt? Att något är svårt är väl ingen ursäkt för att bete sig som ett svin?

Vänd på det, om du inte kan hantera jobbiga situationer utan att bete dig som ett rövhål, kan du verkligen påstå att du är mogen då?

Ja det är väl klart att det är ok att inleda något nytt när man separerat. Vad är det som är så svårt att förstå i skillnaden mellan svek, lögner och manipulation och ärlighet och öppenhet? Har man lika svårt att förstå skillnaden i andra sammanhang oxå att man bara måste undersöka 500 olika scenarier?... är det ok att sno min kompis pengar? Nej... Men om jag står på händer, är det ok då? Nej.... men om min kompis sover, är det ok då? Nej... men... men...men.

Är det verkligen så komplicerat?
    Att vara mogen inbegriper mer än att kunna hantera sina känslor, det innebär också att försöka förstå andra.  Allt vi gör eller inte gör är produkten av våra upplevelser.  Det behöver inte alls vara svårt att bryta upp från en relation. Om man inte bryr sig om andras känslor är det hur lätt som helst.  Det är bara att gå och inte se tillbaka.

Det är bra mycket svårare att leva i en relation som inte fungerar av någon orsak.
  • Anonym (inte säkert)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-05-26 08:19:06 följande:

Fast våra upplevelser är bara våra känslor. Så det du skriver kanske stämmer för väldigt känslostyrda människor.

Genom att ha ett mer moget förhållningssätt till sina känslor kan man välja att agera efter hur man vill att saker ska vara och på så sett göra så att man efter ett tag upplever saker på ett sätt som är mer i linje med ens mål i livet.

Ens relation kanske är dålig för att det uppstått någon låsning där man inte känner för att göra vissa saker. Då kan man istället tänka: Hur agerar en person i en relation som är bra? Hur agerar man för att en relation ska bli bra? Sen agerar man så även om det känslomässigt finns någon form av blockering. För de där känslorna som blockerar är oftast bara omognad som hindrar en i livet.

Så agerar man bra i relationen som är dålig för stunden så kommer relationen att bli bättre. 

Tror du att vi människor inte normalt styrs av våra känslor? Vad styrs vi annars av? Intellektet ? eller kanske av normer och etik? 

Ibland låter det som om att styras av känslor skulle vara omoget när det i realiteten är tvärt om. Det är när vi är i kontakt med våra känslor som vi kan förstå varandra och varandras känslor.  Det finns ingenting som kan knyta samman människor i en relation som just känslor men på samma sätt kan de bryta upp relationer, 

I känslofattiga relationer som du tycks förorda är det annat som garanterar relationen, ekonomiska villkor, etiska levnadsregler (motstånd mot skidmössor), den externa familjens önskningar (resonemangsäktenskap) mm.

Vad som är mer moget kan nog diskuteras.   Det vore intressant att forska kring vilken typ av relation som är mest "human" för bägge parter. Kanske är det så att resonemangspartier håller längre ? eftersom bägge parternas familjer har investerat i dem.  Kanske är relationer som bygger på kärlek humanare?

Jag vet inte men en sak är jag relativt säker på. När kärleken tar slut i en relation blir den ofta destruktiv.
  • Anonym (inte säkert)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-05-27 21:25:38 följande:

Vi människor styrs i olika grad av känslor men det forskning visar är att vi kan styra våra känslor genom våra handlingar. Så på det sättet styrs vi också av våra tankar och resonemang.

Forskning visar att vi kan begå handlingen före känslan och därmed föda en känsla. Den vanliga uppfattningen är att vi först måste känna känslan för att sedan begå handlingen. KBT bygger på detta och används inom relationsterapi och mycket annat.

Sen finns det motsatta. Vi kan känna något men behöver inte agera på det. Om vi inte redan lärt oss det så kan vi lära oss att ha en distans till våra känslor. Det är en form av känslomässig mognad att ha det.

Om man har en känsla så behöver den inte ta över en själv. Man kan säga till sig själv: "Jag känner ilska/ångest/förälskelse/osv". Man får ett mentalt avstånd till sin känsla.

Att vara starkt känslostyrd är en form av känslomässig omognad och leder ofta till problem. Det är sånt som bidrar till otrohet, missbruk, svårighet att klara av skola och jobb, våldtäkt, misshandel, depression, osv. Sen ska man givetvis ha känslor i relationerna till andra människor. Men det betyder inte att alla dom känslorna är bra.

Forskning visar att de relationer där man begår handlingar för att stärka relationen är de som håller bäst. Kärleken tar ofta slut för att många tror att allt ska komma naturligt. Men det behövs investeringar i en relation för att den ska hålla. Man behöver begå handlingar fast man inte alltid känner för det. 

Är det inte bara ett sätt att lura oss själva?  Om vi implementerar KBT i våra relationer och så att säga lär oss att älska varandra, är det inte då ett resonemangsäktenskap. Är det inte just detta som kännetecknar just detta, att  lära sig att älska varandra?  I relationer som bygger på kärlek däremot är det känslorna som är grunden för relationen.

Givetvis kan inte kärleken ensam vara garanten i relationen, respekt och samarbetsvilja mm är också viktiga ingredienser. 

Kanske finns det en övertro på att kärleken ska komma bara man anstränger sig, men är det inte så, att när man anstränger sig för att vara den andre till lags så  finns risken att man tappa bort sig själv på vägen.  

Vad som är viktigt för mig, har väldigt mycket med känslor att göra.  Det är via känslorna som vi avgör om någonting känns äkta? 
  • Anonym (inte säkert)

Det är inte alls säkert att en förälskelse leder till något långvarigt. Det beror helt  på om parterna conektar på ett djupare plan. En förälskelse går alltid över medan en djupare samhörighet kan vara för resten av livet

Svar på tråden Förälskad i annan