Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Menlösa orgasmer och obefintlig sexlust för allt och alla, fattar inget

Jag tänkte först att det var testosteronet som minskat ( den manliga motsvarigheten till klimakteriet) men det har de ju redan testat. Annars är det nog inte så ovanligt att sexlusten minska/avtar kring den åldern vid brist på testosteron. 

Tycker det låter som något som borde utredas mer noggrant så det inte föreligger någon bakomliggande sjukdom.

Har du läst detta? 

Sexuell funktion påverkas ofta av sjukdom och av olika medicinska och kirurgiska behandlingar. Vissa sjukdomar kan manifesteras direkt genitalt, medan andra kan påverka sexuallivet mer indirekt. Specifika symtom, som nedsatt sexuellt intresse/sexuell lust, erektil dysfunktion samt prematur och retarderad ejakulation, kan vara relaterade till patologiska för­ändringar i sexualfysiologin (ofta kardiovaskulära, neurologiska och endokrinologiska faktorer). Ospecifika symtom kan t?ex vara trötthet, rörelseinskränkning, smärta och förändrat utseende.

källa från :
    https://lakartidningen.se/tema-andrologi-1/2009/09/manlig-sexuell-dysfunktion-inte-bara-en-fraga-om-potens/

• Anonym (Em)
    Anonym (Berra) skrev 2024-04-15 19:39:41 följande:
    Tack. Nä, inte läst. 
    Ja, jag var också inne på testosteronet men det är nu testat två gånger så det är uteslutet. 
    Visst, att lusten minskar och avtar med åldern kan jag köpa men inte att den går från typ 100 till 3 på bara två år. Speciellt inte om den har legat nästan konstant på 100 sen tonåren. 
    Jag har frågat om just detta med tänkbara sjukdomar och min läkare är en kvinna i 30-års åldern, gammal nog att kunna vara min dotter. Hon har faktiskt pratat om att remittera mig till en urolog, vet inte om det är rätt väg att gå. Har ingen onormal trötthet, rörelseinskränkning, smärta eller annat att relatera till. Retarderad ejakulation är som jag har förstått det när ejakulationen uteblir. Här handlar det om något annat, att det vällustcrescendo som är orgasmens signum plötsligt punkterats; ungefär som man ska tugga på en läcker chokladbit och den bara smakar papper. Har aldrig hört talas om att det ens finns något sånt. 

Inte helt säker men retarderad kanske inte nödvändigtvis behöver innebära helt utesluten. Det kanske föreligger grader av kvarhållning? Minskat tryck eller liknande. Annars kanske det handlar mer om något psykiskt eller sensoriskt. Det kan finnas en del orsaker, men känns viktigt att utesluta sjukdomsorsakade problem.
    https://www.sinful.se/blog/anorgasmi-nar-man-har-svart-att-fa-orgasm

A
    tt döma av din beskrivning låter det rätt likt en variant av orgastisk dysfunktion.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Orgastisk_dysfunktion

Jag tycker inte att det låter normalt att gå från 100 till 3 på kort tid. Det borde ha förekommit en längre gradvis nedgång av sexlust. Såvida inte något drastiskt skett på kort tid, som smärtsam sjukdom eller stor livskris. Propsa på att få alla möjliga utredningar så det inte är någon sjukdom som är primära orsaken. 

Jag är tyvärr kvinna så jag kan inte relatera eller känna igen mig. Men jag tycker inte det låter normalt med en så drastisk skillnad över kort tid.

Svar på tråden Menlösa orgasmer och obefintlig sexlust för allt och alla, fattar inget