• Anonym (Berra)

    Menlösa orgasmer och obefintlig sexlust för allt och alla, fattar inget

    Man här, över 60. Rätt vanlig "Svensson", skild och med flera vuxna barn. 


    Har sen tonåren alltid varit intresserad av sex som fenomen och med tiden lärt mig hur kvinnokroppen fungerar och blivit rätt bra på denna aktivitet. Brukar alltid kunna göra kvinnan nöjd. Haft rätt stark sexdrift och varit uthållig. Bra kombo. 



    Avslutade ett långt förhållande för nästan 10 år sen och träffade därefter en kvinna som jag inledde ett förhållande med för ca 5 år sen som ännu pågår och som jag har/hade fantastisk sex med. Det var även ömsesidigt och ofta. 



    Men för några år sen hände något konstigt inom min egen sexualitet på olika sätt. Plötsligt försvann den vällust som uppstår vid själva orgasmen och ejakulationen blev bara till en nästan menlös utpumpning av säden utan bakomliggande tryck. Så är det fortfarande. Första gångerna det hände var jag inte ens säker på att jag hade kommit(!) men det gick fortfarande att genomföra ett regelrätt samlag - om jag koncentrerade mig. Jag upplevde också att känsligheten i mitt kön blivit lägre. Jag menar, orgasmen hade ju dittills varit skapelsens krona där vällusten byggdes upp stegvis under samlaget för att sen bokstavligt talat explodera - även i hjärnan - när man ejakulerar. Snöpligt och obegripligt när detta bara tvärt försvann och jag hade aldrig ens förr eller senare hört talas om att detta förekommer. 



    Sen eskalerade det och även lusten försvann. Jag som alltid kunnat bli upphetsad och kunde gå omkring och fantisera och vara småkåt en hel dag tappade helt motivationen till att ha sex och då menar jag med alla, inte bara min partner. Inklusive mig själv. Ingen/inget jag såg eller hörde kunde tända mig, inte ens porr och egen tillfredsställelse hade jag helt slutat med redan när jag träffade min nya kvinna för då blev det så mycket sex att det inte, ähum, behövdes. Det här var så olikt hur jag varit funtad tidigare så jag fattade och fattar fortfarande ingenting! Med avsaknad av lust försvinner också erektionen och vad det innebär förstår var och en, det blir knappt något ligga av längre. Blå piller är så att säga ingen lösning för det fixar inte lusten även om man kanske kan få och bibehålla en erektion. 



    Jag konsumerade en hel del porr som ung och dammade av några filmer för att se om det gav nåt på egen hand. Icke. Det var först med mycket möda och koncentration som jag lyckades komma och då med samma menlösa avslut. Det kändes ungefär som man är proppmätt och någon försöker locka med mer mat, man är inte det minsta intresserad. 



    Min partner är givetvis olycklig och tror att det är henne det är fel på men absolut inte, jag har aldrig tidigare kunnat få sex i den omfattning som jag själv har velat få och nu när jag plötsligt kan få det så vill inte min hjärna/kropp. Hade det varit så att jag i smyg tidvis gick och suktade efter andra kvinnor, rentav småflirtade och gick omkring och drömde om sexäventyr med dem så skulle även jag tro att vi har ett relationsproblem men icke, hon är verkligen den kvinna jag vill ha och andra kvinnor oavsett hur sexiga dom är attraherar mig inte längre och får det inte att rycka i baguetten. Vi har fortfarande närhet och mycket kroppskontakt men sexfrekvensen är väldigt låg. Hon säger att det inte spelar någon roll, hon vill ha mig ändå men jag känner mig kraftigt omanlig, otillräcklig och misslyckad. Sen tänker jag att om jag vore likadan som jag var innan jag träffade henne och då hade en kvinna som var rätt ointresserad av sex skulle jag nog själv till slut fundera på om vi inte skulle gå skilda vägar. Nu är jag själv i ungefär samma sits. 



    Jag har pratat med min läkare och det har tagits prover. Mina testosteronvärden är normala. PSA-prov var OK och jag har inga andra symptom i den riktningen. Frisk i övrigt, äter bara en enkel blodtrycksmedicin men det har jag gjort i över 10 år och den ska inte kunna ha denna typ av biverkningar. Har bra boende, någorlunda socialt liv, ordnad ekonomi, bra jobb och är varken stressad, trött eller deprimerad. Befinner mig inte en livskris - vilket jag gjorde ett tag efter min separation men det är över sen många år. Alkohol, visst. Men inte i abnorma mängder. Morgonstånd kan jag fortfarande ha men inte så intensivt som förr. Drömmer heller inte om sex.  



    Jag börjar bli lite desperat och vill kunna få tillbaka min kåthet och kunna tillfredsställa henne igen - och själv få uppleva samma sak. Min egen njutning är dock mindre viktig. Jag vill själv tro att felet är medicinskt och inte mentalt men jag vet inte hur jag ska få hjälp - och var. Prolaktinom läste jag någonstans, men det är sällsynt och drabbar mest kvinnor. Någon som känner igen sig och har något recept? 


     

     

  • Svar på tråden Menlösa orgasmer och obefintlig sexlust för allt och alla, fattar inget
  • Anonym (Em)

    Jag tänkte först att det var testosteronet som minskat ( den manliga motsvarigheten till klimakteriet) men det har de ju redan testat. Annars är det nog inte så ovanligt att sexlusten minska/avtar kring den åldern vid brist på testosteron. 


    Tycker det låter som något som borde utredas mer noggrant så det inte föreligger någon bakomliggande sjukdom.

    Har du läst detta? 


    Sexuell funktion påverkas ofta av sjukdom och av olika medicinska och kirurgiska behandlingar. Vissa sjukdomar kan manifesteras direkt genitalt, medan andra kan påverka sexuallivet mer indirekt. Specifika symtom, som nedsatt sexuellt intresse/sexuell lust, erektil dysfunktion samt prematur och retarderad ejakulation, kan vara relaterade till patologiska för­ändringar i sexualfysiologin (ofta kardiovaskulära, neurologiska och endokrinologiska faktorer). Ospecifika symtom kan t?ex vara trötthet, rörelseinskränkning, smärta och förändrat utseende.

    källa från :
    https://lakartidningen.se/tema-andrologi-1/2009/09/manlig-sexuell-dysfunktion-inte-bara-en-fraga-om-potens/

  • Anonym (Berra)
    Tack. Nä, inte läst. 
    Ja, jag var också inne på testosteronet men det är nu testat två gånger så det är uteslutet. 
    Visst, att lusten minskar och avtar med åldern kan jag köpa men inte att den går från typ 100 till 3 på bara två år. Speciellt inte om den har legat nästan konstant på 100 sen tonåren. 
    Jag har frågat om just detta med tänkbara sjukdomar och min läkare är en kvinna i 30-års åldern, gammal nog att kunna vara min dotter. Hon har faktiskt pratat om att remittera mig till en urolog, vet inte om det är rätt väg att gå. Har ingen onormal trötthet, rörelseinskränkning, smärta eller annat att relatera till. Retarderad ejakulation är som jag har förstått det när ejakulationen uteblir. Här handlar det om något annat, att det vällustcrescendo som är orgasmens signum plötsligt punkterats; ungefär som man ska tugga på en läcker chokladbit och den bara smakar papper. Har aldrig hört talas om att det ens finns något sånt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Berra) skrev 2024-04-15 19:39:41 följande:
    Tack. Nä, inte läst. 
    Ja, jag var också inne på testosteronet men det är nu testat två gånger så det är uteslutet. 
    Visst, att lusten minskar och avtar med åldern kan jag köpa men inte att den går från typ 100 till 3 på bara två år. Speciellt inte om den har legat nästan konstant på 100 sen tonåren. 
    Jag har frågat om just detta med tänkbara sjukdomar och min läkare är en kvinna i 30-års åldern, gammal nog att kunna vara min dotter. Hon har faktiskt pratat om att remittera mig till en urolog, vet inte om det är rätt väg att gå. Har ingen onormal trötthet, rörelseinskränkning, smärta eller annat att relatera till. Retarderad ejakulation är som jag har förstått det när ejakulationen uteblir. Här handlar det om något annat, att det vällustcrescendo som är orgasmens signum plötsligt punkterats; ungefär som man ska tugga på en läcker chokladbit och den bara smakar papper. Har aldrig hört talas om att det ens finns något sånt. 

    Inte helt säker men retarderad kanske inte nödvändigtvis behöver innebära helt utesluten. Det kanske föreligger grader av kvarhållning? Minskat tryck eller liknande. Annars kanske det handlar mer om något psykiskt eller sensoriskt. Det kan finnas en del orsaker, men känns viktigt att utesluta sjukdomsorsakade problem.
    https://www.sinful.se/blog/anorgasmi-nar-man-har-svart-att-fa-orgasm

    A
    tt döma av din beskrivning låter det rätt likt en variant av orgastisk dysfunktion.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Orgastisk_dysfunktion


    Jag tycker inte att det låter normalt att gå från 100 till 3 på kort tid. Det borde ha förekommit en längre gradvis nedgång av sexlust. Såvida inte något drastiskt skett på kort tid, som smärtsam sjukdom eller stor livskris. Propsa på att få alla möjliga utredningar så det inte är någon sjukdom som är primära orsaken. 


    Jag är tyvärr kvinna så jag kan inte relatera eller känna igen mig. Men jag tycker inte det låter normalt med en så drastisk skillnad över kort tid.

  • Anonym (Berra)
    Anonym (Em) skrev 2024-04-15 20:21:48 följande:

    Inte helt säker men retarderad kanske inte nödvändigtvis behöver innebära helt utesluten. Det kanske föreligger grader av kvarhållning? Minskat tryck eller liknande. Annars kanske det handlar mer om något psykiskt eller sensoriskt. Det kan finnas en del orsaker, men känns viktigt att utesluta sjukdomsorsakade problem.
    https://www.sinful.se/blog/anorgasmi-nar-man-har-svart-att-fa-orgasm

    A
    tt döma av din beskrivning låter det rätt likt en variant av orgastisk dysfunktion.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Orgastisk_dysfunktion


    Jag tycker inte att det låter normalt att gå från 100 till 3 på kort tid. Det borde ha förekommit en längre gradvis nedgång av sexlust. Såvida inte något drastiskt skett på kort tid, som smärtsam sjukdom eller stor livskris. Propsa på att få alla möjliga utredningar så det inte är någon sjukdom som är primära orsaken. 


    Jag är tyvärr kvinna så jag kan inte relatera eller känna igen mig. Men jag tycker inte det låter normalt med en så drastisk skillnad över kort tid.


    Tack. 
    Nja, orgasmer kan jag få men då så att säga motivationen saknas så blir den som det står i Wikipedia "svag". Minskat tryck är en bra beskrivning, tidigare så kunde man spruta rätt långt om man ville men nu saknas helt tryck för att göra det. 
    Allt hänger ju ihop i en beroendekedja: kåthet -> upphetsning -> erektion -> ökad upphetsning -> orgasm. 
    Är upphetsningen borta fallerar erektionen och nästkommande steg uteblir eller blir svag (erektion finns men bara en kort stund). 
    Sen kan jag inflika att jag alltid, från tonåren behövt tid på mig för att komma. Till kvinnornas fördel kan man kanske säga. Inga 4 sekunder här inte och med lite alkohol gick det att hålla på hur länge som helst. Men redan i 30-års åldern fick jag börja koncentrera mig (läs: fantisera) för att till slut nå målet och detta blev allt svårare med åren fast då blev det mera orken som tröt. Men det är inte det som det handlar om här, kåtheten finns liksom inte ens från början.  
    Jag har fått utskrivet blå piller men vill inte använda dem, och hon är heller inte så sugen på den lösningen för att jag kan få erektion visas ju genom bl a morgonstånd så det finns ingen dysfunktion just där. Lusten måste återkomma, då kommer resten av sig själv. Så tänker jag. Anorgasmi är nog främst något som kvinnor drabbas av, jag känner kvinnor som aldrig upplevt en orgasm - inte ens på eget bevåg. 
    Kan hormoner ställa till det? 
Svar på tråden Menlösa orgasmer och obefintlig sexlust för allt och alla, fattar inget