Anonym (Ögonlaser) skrev 2024-04-15 20:28:01 följande:
Ledsen om jag kommer med något du inte vill höra, men företagen som gör operationerna vill oftast att du ska ha legat stabilt i synfältet i 5 år, samt att om du har så starka styrkor som du skriver så får du nog göra en icl och inte en laseroperation (ligger lite dyrare än en laser).
Om du inte får linserna att fästa har du antingen fel vinkel på linsen eller kommer på fel ställe på ögat, be optikern om att få en ny tid för träning.
Ok, tack för informationen, det var bra att veta!
Vet inte om -1,5 till -2,5 räknas som starka styrkor? Någonstans däremellan ligger jag. Vet inte om eller hur länge jag legat stabilt... Har inte varit till optiker på några år nu. Bor på ett ställe där det är jättelångt mellan byarna och dåliga bussförbindelser. Och har inte körkort och bil. Det är ca 2 månaders väntan från att man bokar tid tills man får komma, och jag har jättesvårt för att planera för saker som ligger så långt fram i tiden. Vem vet hur min livssituation ser ut om ett par månader? 🙃 Har haft två bokade tider, men det kom saker emellan. När jag har ärenden i någon av grannbyarna så blir jag borta från tidig morgon till kväll! Inte helt lätt för mig att träffa en optiker med andra ord! Ska snart flytta till en grannby där optiker finns. Finns mer där, tex bank, som inte finns i min byhåla. Blir lättare med allt i den byn! Just nu har jag varken linser eller glasögon och inte haft på flera månader då mina brillor pajade, de flög av en dag när det blåste storm ute. Det har funkat bra för jag ser det jag behöver se! 😄 Alla som känner mig vet att jag inte känner igen dem på avstånd, så de får komma fram till mig istället, haha, jag ser bra på nära håll. När jag tittar på TV sätter jag mig jättenära i fotöljen och har Tv-bänken som matbord. Funkar utmärkt!
Att beställa linser på nätet som någon skrev går inte nu för man måste veta sin exakta styrka och en massa andra mått på sina ögon. Har inte en aning om dessa så jag måste till optiker. Dessutom har jag helt olika styrkor på ögonen, dvs ser bättre på det ena och sämre på det andra. Och har som sagt en väldigt ovanlig ögonform som de måste specialbeställa linser från nånstans. Jag vet ju inte alls vilka av de alla sorters linser på nätet som jag kan ha pga detta! Jag kan beställa från nätet nästa gång det är dags, jag frågar optikern när jag väl är där. 🙂
Suck, jag vet vilket håll linsen ska vara åt, men så viker den sig åt fel håll när jag fått till det rätt.. Ibland svider det som satan då jag tydligen inte rengjort den ordentligt som jag trott, och då måste jag ta ut den igen och börja om. Ibland när jag ska ta ut dem på kvällen så har de "fastnat" (pga att jag har för torra ögon?) och jag får inte loss dem. Häller då linsvätska eller ögondroppar i ögat och får oftast ut dem då, såvida de inte sticker iväg och fastnar i ögonvrån eller i ögonlocket.. Ett helsike att få loss dem därifrån då! Suck!! Men jag ska ta och be optiker om en tid för träning för jag verkar ju behöva det eftersom det är så lätt för er andra och inte för mig. 🙃