Anonym (Yra) skrev 2024-05-10 14:32:26 följande:
Vilket regelverk, organisation och pedagogik menar du och hur ska detta genomföras med ytterligare besparingar? Som sagt, 96% av kommunerna sparar nu in ytterligare på skolan.
Varför vill ni bygga parallellsamhällen samtidigt som ni så grovt kritiserar effekterna av det? Varför ska man behöva leta "en väg ut"?
Vilka "ni"?. Jag har inte byggt något parallell-samhälle. Det du talar om har byggts av politiska beslut från cirka mitten av 80-talet och framåt. Det är effekterna av de besluten som behöver hanteras.
-
En bekant till mig utbildade sig till lärare och blev så småningom rektor. Han vände utvecklingen på två problemskolor och alla föräldrarna där var tacksamma. En del av lärarna ogillade däremot det arbete han gjorde då det var "osvenskt" till naturen.
Kortfattat så förklarade han sitt arbete med att ungarna måste kunna rikta all uppmärksamhet på inlärning utan att behöva förhålla sig till andra elever i klassrummet. Ungarna behöver förutsägbarhet kring vad som förväntas av dem och vad som förväntas ge resultat.
Han införde helt enkelt någon sorts "ordning och reda" och "tydliga regler". Han satte ramarna inom vilka barnens skolarbete skulle utföras. Han införde något på den tiden så kontroversiellt som mobilförbud.
Två problemskolor vända han och hans personal på det sättet. Till ingen extrakostnad dessutom.
Där någonstans tror jag att del av lösningen på problemskolor ligger, snarare än att bara kasta ytterligare resurser på dem utan mål och mening.