• PapsiMax

Hur skulle du röstat idag?

Med tanke på rådande situation i landet idag, alla hemska brott som sker, gängkriminaliteten och den otrygghet som råder i samhället i stort... och givetvis även andra frågor som berör samhällets svåra situation.

Hur skulle du lägga din politiska röst i dagsläget?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du röstat idag?
  • Anonym (Block)
    PapsiMax skrev 2024-04-13 07:56:50 följande:
    Hur skulle du röstat idag?

Med tanke på rådande situation i landet idag, alla hemska brott som sker, gängkriminaliteten och den otrygghet som råder i samhället i stort... och givetvis även andra frågor som berör samhällets svåra situation.

Hur skulle du lägga din politiska röst i dagsläget?

inte på partiet som skapar/spär på/polariserar/ vill ha missnöjet iaf. Parasiter på Sverige.
  • Anonym (Vee)

Jag tycker det är svårt. På många plan lutar jag åt vänster, men de flesta vänsterpartier vill ha en oansvarig invandringspolitik som bygger på någon form av dumsnällhet. Hade det funnits ett vänsterparti som ville ha 0 invandring och hårdare straff hade de fått min röst direkt.

Nu handlar det mer om att rösta för vad som än ger Centerpartiet och Miljöpartiet så lite inflytande som möjligt.

• Anonym (24)
    Anonym (Yra) skrev 2024-05-10 13:51:10 följande:
    Visst, jag tycker det är skönt att ni rakt av erkänner att vurmandet för dagens friskolor och skolval handlar om rasism och att ni vill kunna välja blonda klasskamrater till era barn. Att skolor blir sämre av fler barn från socioekonomiskt svagare områden.

Vilken hjälp ska dessa "dåliga skolor" få då? Och varifrån ska de resurserna tas? Eller nej, ni vill inte "fixa" dessa egentligen? Högerns politik har åtminstone inga sådana ambitioner. 
    Det är du som talar hudfärg - inte jag.

Du har missförstått hela grejen.

Idag kan en mobbad unge byta skola utan kommunens godkännande. Det är bra.

Det är föräldrar i utsatta områden som sätter sina barn i friskolor i högre grad än genomsnittet i Sverige. Det fria skolvalet blir en väg ut ur problemen för dem.

Jag behöver inte skolvalet för min familj. Vi klarar oss bra på närhetsprincipen då vi bort rikt och dyrt med en bra skola i området. 

Dåliga skolor hjälps inte av mer resurser enbart, I Stockholm var det sist jag kollade ca 50 gångers skillnad på resurser per elev där skolor som var "socioekonomiskt utsatt" fick mer pengar än skolor i bra områden. - likväl var de dåliga skolorna fortfarande dåliga och de bra skolorna fortfarande bra.

Lösningen på dåliga skolor ligger snarare i regelverk, organisation och pedagogik.
  • Anonym (Yra)
    Anonym (24) skrev 2024-05-10 14:14:57 följande:

Det är föräldrar i utsatta områden som sätter sina barn i friskolor i högre grad än genomsnittet i Sverige. Det fria skolvalet blir en väg ut ur problemen för dem.

Jag behöver inte skolvalet för min familj. Vi klarar oss bra på närhetsprincipen då vi bort rikt och dyrt med en bra skola i området. 

Dåliga skolor hjälps inte av mer resurser enbart, I Stockholm var det sist jag kollade ca 50 gångers skillnad på resurser per elev där skolor som var "socioekonomiskt utsatt" fick mer pengar än skolor i bra områden. - likväl var de dåliga skolorna fortfarande dåliga och de bra skolorna fortfarande bra.

Lösningen på dåliga skolor ligger snarare i regelverk, organisation och pedagogik.
    Vilket regelverk, organisation och pedagogik menar du och hur ska detta genomföras med ytterligare besparingar? Som sagt, 96% av kommunerna sparar nu in ytterligare på skolan.

Varför vill ni bygga parallellsamhällen samtidigt som ni så grovt kritiserar effekterna av det? Varför ska man behöva leta "en väg ut"? 
  • Mickezzz

Rösta sist på moderaterna, men hade fortsatt rösta på sossarna om dom bara kunde dumpa miljöpartiet.

Finns det något parti som förstör för Sverige mer än miljöpartie?

• Pixxel
    Mickezzz skrev 2024-05-10 21:32:01 följande:

Finns det något parti som förstör för Sverige mer än miljöpartie?

Nej dom är helt klart värst. Skulle aldrig rösta på ett parti som samarbetar med MP.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (24) skrev 2024-05-10 14:14:57 följande:

Jo. Det är i första hand ELEVERNA och i andra hand lärarna som gör en skola bra. Med rätt urval av trevliga, harmoniska, normala och från hemmet väluppfostrade barn samt en engagerad lärare, skulle man kunna hålla högkvalitativ undervisning i en lerhydda utan elektricitet. Och omvänt: får man inte välja bort de bråkiga, ouppfostrade, elaka, utåtagerande och stökiga barnen, så blir inget bättre av att man öser mer skattepengar över en skola. Det är inte där det sitter. 
  • Anonym (Viktig)

Jag har barn så för mig blir det såklart nåt parti som tar klimatkrisen på allvar. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Viktig) skrev 2024-05-11 00:01:28 följande:

Jag har barn så för mig blir det såklart nåt parti som tar klimatkrisen på allvar. 

Men titta i så fall inte bara på vad de SÄGER utan på vad de GÖR! Mp t.ex. är det parti som tillsammans med V (som också "tar klimatkrisen på allvar") har  vurmat mest för massinvandring till Sverige och Europa ifrån Afrika och Mellanöstern.

Vad gör det med invandrarnas klimatavtryck - ekologiska fotspår - eller om man så vill: koldioxidutsläpp per livstid, om man flyttar människor ifrån fattiga länder där man lever i samklang med naturen, till länder där de får en västerländsk livsstil? Samt att de kan skaffa hur många barn som helst, för att VI försörjer dem och betalar för MVC, BVC, förlossningsvård, vaccinationer, läkarvård, mediciner, tandvård o.s.v. - och alla barnen överlever och kan fortplanta sig i sin tur, vilket de inte skulle ha gjort i hemlandet. Samtidigt uppmanar klimatfolket västerlänningar att skaffa färre barn, helst inga alls, för klimatets skull...

Den som tror att massinvandring från fattiga länder till rika är positivt för klimatet, har inte alla hästar hemma helt enkelt. Eller förstår inte sin egen lära. 
  • Pehrmedh

Om det är val till riksdagen så hade det blivit M idag, men pratar vi EU-valet så väljer jag MED.

Men kanske hinner ändra mig.

Svar på tråden Hur skulle du röstat idag?