Anonym (Yra) skrev 2024-05-10 13:51:10 följande:
Visst, jag tycker det är skönt att ni rakt av erkänner att vurmandet för dagens friskolor och skolval handlar om rasism och att ni vill kunna välja blonda klasskamrater till era barn. Att skolor blir sämre av fler barn från socioekonomiskt svagare områden.
Vilken hjälp ska dessa "dåliga skolor" få då? Och varifrån ska de resurserna tas? Eller nej, ni vill inte "fixa" dessa egentligen? Högerns politik har åtminstone inga sådana ambitioner.
Det är du som talar hudfärg - inte jag.
Du har missförstått hela grejen.
Idag kan en mobbad unge byta skola utan kommunens godkännande. Det är bra.
Det är föräldrar i utsatta områden som sätter sina barn i friskolor i högre grad än genomsnittet i Sverige. Det fria skolvalet blir en väg ut ur problemen för dem.
Jag behöver inte skolvalet för min familj. Vi klarar oss bra på närhetsprincipen då vi bort rikt och dyrt med en bra skola i området.
Dåliga skolor hjälps inte av mer resurser enbart, I Stockholm var det sist jag kollade ca 50 gångers skillnad på resurser per elev där skolor som var "socioekonomiskt utsatt" fick mer pengar än skolor i bra områden. - likväl var de dåliga skolorna fortfarande dåliga och de bra skolorna fortfarande bra.
Lösningen på dåliga skolor ligger snarare i regelverk, organisation och pedagogik.