Inlägg från: Anonym (Werthers) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Werthers)

Invandrarkultur kontra feminism

Anonym (E) skrev 2024-12-03 21:15:12 följande:
    Jag har inte skrivit det - igen. Du kan fortsätta ditt resonemang med dig själv för du läser inte det jag skriver. 
    Du pekar på ett oklart samband med att feminism och hedersvåld går hand i hand som jag förstår. Du behöver skilja på ideologi och person.

Ett exempel på en person som kallade sig för feminist var väl kapten klänning som våldtog kvinnor. Tror du hans våldtäkter var feministiskt? Hans arbete för att uppmärksamma kvinnor inom arbetsfältet placerade sig inom det spektrumet. (Om jag minns rätt) Skulle du kalla honom för feminist?
  • Anonym (Werthers)
    Anonym (Rino) skrev 2024-12-03 21:32:22 följande:
    Börja läs vad vi skriver. Ingen har hävdat det du påstår.

Vi har pekat på konsekvenserna av den politik som feministiska företrädare bedrivit i Sverige under de senaste decennierna. Imånga avseenden har den varit mycket negativ för kvinnor på längre sikt.
    Vem har utsett dig som en slags talesperson?
  • Anonym (Werthers)
    Anonym (E) skrev 2024-12-03 21:44:39 följande:
    Det här med kausalitet är inte den grej va?
    Någon kan kalla sig själv för feminist men vara för hedersvåld och misogyni parallellt. Gör det den till en feminist då? 
  • Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-12-04 00:21:06 följande:
    Du har alltså ingen koll på vad det var jag postade, utan gör mest en massa fördomsfulla antaganden?!

Börja med att läsa, titta och lyssna på vad som sägs i det jag länkar till, så har du en rimlig chans att förstå vad jag vill säga.

Ok, jag scrollade igenom dina postade youtube saker och drar slutsatsen att det handlar om att de tycker att hederskultur är dåligt. (Vem gillar hederskultur egentligen? Det är som att slå in öppna dörrar) Betyder det att feminister vill ha hederskultur tror du? 

Det borde vara en no-brainer att begripa att feminister inte gillar misogyni eller våld mot kvinnor i någon form. Är det någon som påstår det så borde du anta att de i så fall har en annan agenda än feminism.

• Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-04 03:14:40 följande:
    annan agenda än feminism är nog vanligare än vad man tror

Vem vill främja våld mot kvinnor och misogyni?

Tror det kan vara samma personer som vill ha ut alla invandrare med motiveringen att de är de som våldtar kvinnor. Tror att feministerna fattar det också. 

-en annan agenda. Sen att dra slutsatsen att det då ska vara feministerna som vill ha våld mot kvinnor och misogyni handlar antagligen om samma personer med en annan agenda.

Snart kanske det kommer påståenden såsom att feministerna äter hundar och katter.

• Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-12-04 03:57:31 följande:

Du har ju diskuterat detta med mig och andra i tråden sedan i våras och fortfarande med grund i att du inte kollat på eller läst något länkat och som trådens ämne grundar sig på.

I mina inlägg #192 och 194  länkar jag till ett antal tv-inslag där hederskultur och hedersrelaterade brott och övergrepp beskrivs, bl.a. med verkliga fall.

I inlägg #193 så länkar jag till ett antal tidningsartiklar.
    Dessa är

1. En opinionsartikel från 2017 som handlar om hur utsatta personer är som kommer från konservativa kulturer och sedan kommer ut som HBTQ. Man menar att det svenska samhället sviker dessa genom att blunda för problemet. 
    Bakom artikeln står Mats Nordström, Robert Hannah och Anton Johansson från Liberalerna samt Sara Mohammad, grundare av organisationen 'Glöm aldrig Pela och Fadime'.
    ?Våga se hedersförtrycket mot hbtq-personer? | SVT Nyheter

2. Debattartikel i GP 2017 med frågan "Varför har vänsterns så svårt att se hedersförtrycket", skriven av författaren och journalisten Mikael Törnqvist.
    Rubriken talar nog för sig självt, så jag lägger inte till någon ytterligare beskrivning.
    Varför har vänstern så svårt för att se hedersförtrycket? | Göteborgs-Posten

3. Artikel från Expressens ledarredaktion 2023. Rubriken talar nog för sig självt här också; "Strandhäll och S blundar fortfarande för hederskulturen".
    Strandhäll och S blundar fortfarande för hederskulturen

4. Artikel i ETC 2019 av Ulrika Lindahl om den problematiska och splittrande interna debatten inom Vänsterpartiet om hur man ska hantera hederkultursproblematiken. Rubriken är; "Så har hedersfrågan delat Vänsterpartiet".
    Så har hedersfrågan delat Vänsterpartiet | Dagens ETC

5. Debattartikel i DN 2021 av Maria Hind Alias, Mattias Färm och Maria Arkeby från AiP media och tankesmedjan Tiden. Rubriken är; "Vänstern måste våga diskutera hederskultur utan ängslighet".
    ?Vänstern måste våga diskutera hederskultur utan ängslighet? - DN.se

6. Debattartikel i Aftonbladet 2029 av Omar Makram och Sara Mohammad, båda från organisationen GAPF. Rubriken är; "Jo, hederskultur har med religion att göra".
    Hederskultur har faktiskt med religion att göra

I mitt inlägg #235 länkar jag till en intervju med journalisten Helene Bergman, där hon bl.a. berättar om sin nya bok 'Med svärtad ögonskugga' samt om sina upplevelser av hur hederskultursfrågan har hanterats och bemöts inom vänstern och bland vänsterorienterade journalister och media.

I mitt inlägg #236 länkar jag till en intervju med Sara Mohammad om hedersvåld, förtryck och Islamism.
    Mer om vem Sara är kan du läsa här:
    Sara Mohammad ? Wikipedia

I mitt inlägg #241 länkar jag till en intervju med Per Brinkemo och Sohelia Fors om skillnaderna mellan hederskultur/hederrelaterat våld och våld i nära relationer i mer generell mening.

I mitt inlägg #242 länkar jag till ett kort tv-inslag av den tyska tv-kanalen DW, där man intervjuar män på gatan i något ME-land och där de med egna ord beskriver vad heder betyder för dem.

I mitt inlägg #243 länkar jag till Youtubern Henrik Jönssons mycket välgjorda video i ämnet, där han går igenom vad problemet handlar om, hur olika politiska företrädare ställer sig inför detta och vilka konsekvenser det för med sig. Henrik uttrycker inte bara sina egna ord och uppfattningar, utan är flitig med att klippa in även intervjuer, debatter och artiklar.

I mitt inlägg #246 länkar jag till Tv-programmet 'Kalla fakta's avsnitt om oskuldskontroll.

I mitt inlägg #248 länkar jag till en video med Amineh Kakabavehs tal i riksdagen om hedersförtryck.

I mitt inlägg #149 länkar jag till en video från ett seminarie om homofobi och hederskultur, med bl.a. Josef Wijk och Eduardo Grutzky.

I mitt inlägg #250 länkar jag till samtalet mellan Sakine Madon och Navid Modiri om svensk yttrandefrihet.

Men intet av det här tycker du är viktigt och är ej heller intresserad av att diskutera eller bemöta.

Vad är kopplingen till feminism? Det är det jag ifrågasätter. Förstår du? 

Skulle vara intressant om du postade en video där feminister berättar hur bra hedersvåld, hederskultur, misogyni och våldsutsatta kvinnor är i feminismens namn. Men av förklarliga skäl så existerar det inte.

• Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-12-04 04:08:35 följande:
    Du har redan fått flera och omfattande svar på din fråga.

Du får börja läsa, ta till dig och bemöta dem istället för att bara upprepa samma fråga om och om igen.
    Det är ju det jag inte får. Och det är inte en fråga utan mer ett påstående om att misogyni och våld mot kvinnor inte är feminism eller är något som feminister står för.

Det är lite anmärkningsvärt att något sånt inte klassas som  allmän kunskap. 
  • Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-12-04 04:45:08 följande:
    Du menar att inga av de som artiklarna, tv-inslagen och Youtube-videona handlar om är feminister?
    Nej, det tycker jag inte. Du verkar mest dra abstrakta slutsatser. Du borde själv förstå att våld mot kvinnor inte lirar med feminism. Så slutsatsen borde då bli att åsikter där våld mot kvinnor är inkluderad och främjas INTE handlar om feminism utan något helt annat. 
  • Anonym (Werthers)
    Anonym (E) skrev 2024-12-04 10:50:27 följande:

Ok, det här verkar meningslöst för du missförstår medvetet. 

Jag har ingen annan agenda än att driva feministiska frågor, bland annat för att jag är en av alla dessa kvinnor som blev utsatt för våld av pappan till mitt barn. Trots att jag gjorde allt rätt - lämnade och polisanmälde - så har jag levt i helvete sedan dess eftersom samhället fortfarande sviker kvinnor i min situation. 

Därifrån kommer min ilska och min nolltolerans mot alla former av mäns våld mot kvinnor oavsett vilken bakgrund förövaren har. 

Jag är och har alltid varit vänster så jag vet inte vilken annan agenda jag skulle ha men även vänstern sviker. 

Jag var politisk engagerad inom Vänsterpartiet tidigare som är ett uttalat feministiskt parti. Jag har en kurdisk vän som försökte lyfte problemet med hedersvåld inom sin egen kultur men blev tillsagd av personer i ledningen att inte ta upp det eftersom det kan gynna rasisterna. Det är en verklig händelse och fler sådana incidenter fick mig att lämna partiet. 

Det är ju också därför en annan kurdisk politiker- Amine Kakanaveh - lämnade partiet. 

Det här är ett citat från den kommunistiska tidningen Proletären - det finns alltså definitivt ingen högeragenda - -  om det feministiska Vänsterpartiets dubbla måttstockar. 

När Kakabaveh lämnade partiet, konstaterade partiledaren Jonas Sjöstedt att (v) underskattat problemen med hedersrelaterat våld och förtryck. Han lovade att partiet skulle ta frågorna mer på allvar och vara tydligare om hedersvåldet.

Men det blev inte så:

? Partiet argumenterar nu på samma sätt som de gjorde när de reserverade sig mot en särskild brottsrubricering för hedersrelaterade brott, eftersom de var rädda för att ?personer från en viss kultur kommer att misstänkliggöras?, säger Amineh Kakabaveh till Proletären.

https://proletaren.se/artikel/amineh-kakabaveh-vansterpartiet-har-anpassat-sig-till-islamister

Det är ingen som hävdar att det finns feminister som anser att misogyny och hedersförtryck är bra men det finns personer som själva definierar sig som feminister och som väljer att blunda för kvinnors utsatthet på grund av en politisk agenda. 

Det spelar ingen roll om du eller jag anser att de är feminister eller ej. De säger själva uttryckligen att de är feminister och ändå blundar de för problemen, vilket till och med Sjöstedt - den f.d. partiledaren för det uttalat feministiska V - har erkänt öppet. 

Det är ett så svart-vitt tänk. Du kan vara feminist och mot hedersvåld, någon annan kan kalla sig för feminist men vara för hedersvåld. Men av förklarliga skäl så diskvalificeras det som en feministisk åsikt. 

Någon som säger sig vara för jämställdhet men sam anser att löneskillnaderna mellan män och kvinnor är ok diskvalificeras från att vara jämställd. Förstår du?
  • Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-12-04 05:48:42 följande:
    I den här artikeln beskrivs tydligt hur Vänsterpartiets narrativ är att det är rasism och islamofobi att uppmärksamma och motarbeta hederskultur.

Carolin Dahlman: Vänsterpartiet sviker flickorna
    Publicerad: 2022-10-29
    NWT - Ledare: Carolin Dahlman: Vänsterpartiet sviker flickorna
    Det faller inom feminism att motarbeta hederskultur. Men varför är det bara något som framställs vara feministernas ansvar?  Är feministerna då ansvariga för att hederskultur finns?

Motarbeta rasism och islamofobi är något som landar utanför spektrumet feminism.

Håll två tankar i huvudet samtidigt.
Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism