Anonym (E) skrev 2024-12-04 10:50:27 följande:
Ok, det här verkar meningslöst för du missförstår medvetet.
Jag har ingen annan agenda än att driva feministiska frågor, bland annat för att jag är en av alla dessa kvinnor som blev utsatt för våld av pappan till mitt barn. Trots att jag gjorde allt rätt - lämnade och polisanmälde - så har jag levt i helvete sedan dess eftersom samhället fortfarande sviker kvinnor i min situation.
Därifrån kommer min ilska och min nolltolerans mot alla former av mäns våld mot kvinnor oavsett vilken bakgrund förövaren har.
Jag är och har alltid varit vänster så jag vet inte vilken annan agenda jag skulle ha men även vänstern sviker.
Jag var politisk engagerad inom Vänsterpartiet tidigare som är ett uttalat feministiskt parti. Jag har en kurdisk vän som försökte lyfte problemet med hedersvåld inom sin egen kultur men blev tillsagd av personer i ledningen att inte ta upp det eftersom det kan gynna rasisterna. Det är en verklig händelse och fler sådana incidenter fick mig att lämna partiet.
Det är ju också därför en annan kurdisk politiker- Amine Kakanaveh - lämnade partiet.
Det här är ett citat från den kommunistiska tidningen Proletären - det finns alltså definitivt ingen högeragenda - - om det feministiska Vänsterpartiets dubbla måttstockar.
När Kakabaveh lämnade partiet, konstaterade partiledaren Jonas Sjöstedt att (v) underskattat problemen med hedersrelaterat våld och förtryck. Han lovade att partiet skulle ta frågorna mer på allvar och vara tydligare om hedersvåldet.
Men det blev inte så:
? Partiet argumenterar nu på samma sätt som de gjorde när de reserverade sig mot en särskild brottsrubricering för hedersrelaterade brott, eftersom de var rädda för att ?personer från en viss kultur kommer att misstänkliggöras?, säger Amineh Kakabaveh till Proletären.
https://proletaren.se/artikel/amineh-kakabaveh-vansterpartiet-har-anpassat-sig-till-islamister
Det är ingen som hävdar att det finns feminister som anser att misogyny och hedersförtryck är bra men det finns personer som själva definierar sig som feminister och som väljer att blunda för kvinnors utsatthet på grund av en politisk agenda.
Det spelar ingen roll om du eller jag anser att de är feminister eller ej. De säger själva uttryckligen att de är feminister och ändå blundar de för problemen, vilket till och med Sjöstedt - den f.d. partiledaren för det uttalat feministiska V - har erkänt öppet.
Det är ett så svart-vitt tänk. Du kan vara feminist och mot hedersvåld, någon annan kan kalla sig för feminist men vara för hedersvåld. Men av förklarliga skäl så diskvalificeras det som en feministisk åsikt.
Någon som säger sig vara för jämställdhet men sam anser att löneskillnaderna mellan män och kvinnor är ok diskvalificeras från att vara jämställd. Förstår du?