Inlägg från: Anonym (Werthers) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Werthers)

Invandrarkultur kontra feminism

KillBill skrev 2024-04-16 19:07:07 följande:
    Att svenska kvinnor under 1800-talet och början av 1900-talet  kände sådan stor skam att föda barn utanför äktenskapen att man lämnade bort sitt barn med syfte att få barnet dödat var ett resultat av svensk hederskultur.

www.aftonbladet.se/relationer/a/WLg77j/hon-mordade-fosterbarnen-i-tvattstugan

// liu.se/artikel/skammens-profitorer

Jag förstår inte varför snacket egentligen ska gå åt svensk hederskultur eller vad syftet med att få någon att plocka fram artiklar över det ska leda till. Hederskulturer tar inte ut varandra.

tycker trådstarten är baserat på en missuppfattning. Det skylld på feminister till vänster och höger, om någon blir motbevisad så dras det till ytterligare en växel och feministerna blir kallade för vänsterfeminister i stället. 

Har aldrig, och kommer aldrig att läsa att en feminist, vare sig till höger eller vänster är positiv till könsstympning och barnäktenskap.

man kan ju fundera över varför ffa misogyna och rasister försöker kränga det narrativet. Det handlar inte ens om feminism om man börjar gräva djupare.

• Anonym (Werthers)
    EnAnonumius skrev 2024-04-16 22:34:53 följande:
    Då du har sagt flertalet gånger i dina inlägg (i många andra trådar) att du inte accepterar länkar till höger media, så är det lika fel faktiskt att utgå från att det skall vara acceptabelt att länka till   vänstermedia.
    Så Aftonbladet dissar jag då det är vänstermedia, och en tidningsartikel är i sig knappast en objektiv källa. Det borde till och med du förstå att det kan knappast räknas som objektiv källa, med en tidningsartikel från kvällspressen (oavsett om det är höger eller vänster kvällspress).

Med det sagt...

Nu var det ju inte kommentaren från mig, om du kunde lägga med en objektiv källa som beskriver vad en änglamakerska var för något och vad hbn gjorde.  Vilket är det artikeln beskriver från Linköpings Universitet.

Du hävdade b.la i inlägg #155 citerar dig och dina ord":

"Nyfödda spädbarn mördades i Sverige en bit in på 1900-talet av s.k. änglamakerskor så visst har det även funnits hemska exempel på hederskultur i Sverige."

(slut citat)

Min kommentar till det hela (inlägg #157) var b.la följande citerar mig själv:

"Du påstår, att babymorden berodde hederskultur med att mörda barn i Sverige genom änglamakerskor."

(slut på citatet)

Jag hittar ingenstans i artikeln från Linköpings Universitet att babymorden berodde på någon hederskultur. Och då har jag läst det tre gånger.

Så kan du bevisa ditt påstående med en objektiv källa att babymorden var ett exempel/resultatet på hederskultur i Sverige?

Så vad är dina objektiva bevis på att vi haft hederskultur i Sverige?
    Varför vill du ha bevis över dåtidens hederskultur? Vad anser du om sk modern svensk hederskultur som XXX nämnde att hon i form av sd-kvinna anser att sd Peters vadhanuheters kladdande ska vara något som kvinnor ska acceptera för att inte skada (sd i det här fallet)-s rykte? Kvinnan som berättade det och hennes väninna har fått emotta en hel del hot för att de inte accepterade det, hot om våld osv.

(fattar inte sd-kvinnor att det klassas som en annan slags hederskultur? Obegripligt)
  • Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-04-16 23:14:29 följande:
    Har du något exempel från en offentlig debatt?
    Du kan rimligen anta att de som debatterar könsstympning eller barngifte är någon form av feminister. Om det inte är rasisterna förstås, då finns det risk för att det lirar bekvämt med deras agenda att göra sig av med invandrare.
  • Anonym (Werthers)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-16 23:50:42 följande:
    Du kan rimligen anta att de som debatterar könsstympning eller barngifte är någon form av feminister. Om det inte är rasisterna förstås, då finns det risk för att det lirar bekvämt med deras agenda att göra sig av med invandrare.
    Förstår f ö att du känner att det inte existerar en debatt? Hur kan du missat det? Det här var första debattartikeln jag hittade vid en googling. Scrollar man neråt så finns en hel del artiklar om närliggande ämnen. 
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/OrXRW1/borja-anvanda-lagen-mot-konsstympning

Rasisterna vill gärna kabla ut det narrativet också. Att feministerna vill ha könsstympning på något krystat sätt. (För att de troligen är både misogyna och rasistiska) 
  • Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-04-17 00:10:09 följande:
    Ge mig bara exempel.

Jag har mycket stort intresse av dessa ämnen men ser aldrig någon vänsterorienterad feminist delta i sådan debatt eller samtal.

Könsstympnig är ett ämne för en egen tråd, eftersom den även omfattar frågan om vilka som ett eventuellt skydd ska omfatta och om religion kan utgöra skäl för undantag.
    Se ovan, vet inte vad du avser med vänsterorienterad. Denattörerna kommer från tre olika läger, antagligen tillräckligt vänsterorienterat för dig.

annars så finns det mängder med debatter, så jag förstår verkligen inte hur det kan undgått dig.
  • Anonym (Werthers)
    Trådstarten handlar om att skapa ett narrativ att feminister på något sätt hålls ansvariga för att ta itu med hedersproblematiken, och att de gör för lite. (Inte hur ska "vi" lösa hedersproblematiken) Att feminister generellt gillar hedersförtryck. Det är det här jag motsätter mig mot. Det finns ingen (varken självutnämnda feminister eller andra) som kan övertyga mig om att feminister försöker sopa väg framför misogyni.

Mestadels av det jag läser skiljer sig inte från det skapade narrativet då många artiklar verkar köra hårt på det "varför gör feministerna ingenting" (trots att de bevisligen gör en hel del) Jag antar att narrativet syftar till att misstänkliggöra feminismen och i längden kvinnor, då det ligger en del misogyna/ rasistiska krafter bakom.
  • Anonym (Werthers)
    EnAnonumius skrev 2024-04-17 02:49:43 följande:
    Det får du fråga SD-kvinnorna om.

Jag är inte intresserad av att sitta och leka "snillen spekulerar" om SD-kvinnor och deras synsätt (ja enligt DIG) som de nu skulle ha.
    Du kan ju läsa vad XXX anser. Du verkade intresserad av hederskultur i Sverige. Men du kanske inte är det då.
  • Anonym (Werthers)
    Anonym (Brak) skrev 2024-04-17 06:03:24 följande:
    Werthers pratar om att feminism inte kan hållas ansvariga för något när dom till viss del blundar för vissa företeelser. Samtidigt, om man läst tråden, klandrar han SD som parti för olika saker.

Werthers försöker bara styra bort diskussionen från feminismen och göra andra grupperingar ansvariga, trots att det är just feminismens relation till flera invandrarkulturers kvinnosyn som diskuteras.

Din uppfattning att feminister gillar misogynitet mot kvinnor är ju felaktig. Du försöker betrakta det som en allmän sanning. Dvs du försöker etablera ett falskt narrativ.

Varför skulle någon vilja diskutera en missuppfattning och därmed validera falsk propaganda är frågan?

Varför skulle någon medvetet vilja kabla ut ett sånt falskt narrativ? 

• Anonym (Werthers)

Tycker också det är anmärkningsvärt att samma personer som tycker att man inte ska gruppera och klumpa ihop människor gällande diskussionen om mäns våld mot kvinnor är samma personer som utan tvekan påför samtliga invandrare exakta egenskaper.

Vad är psykologin bakom detta? Känns som att alla medel är tillåtna för att driva ut invandrare, skylla på feminismen, mena att våld mot kvinnor är ett invandrarproblem (dvs allt våld mot kvinnor tas med av invandrare när dom lämnar landet)

Jag tycker det är obehagligt. Olika sidor av samma mynt, det är väl därför man ibland kan läsa att det bara är svenska män som får våldta svenska kvinnor.

• Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-04-17 14:31:40 följande:
    Ansvariga eller inte... men V tillsammans med MP har ju varit de som under alla perioder under 2000-talet förespråkat en migrationspolitik som är generös bortanför alla andra partiers politik, så det faller sig naturligt att man vänder sig dit för svar i de problem som uppstått, antagligen för att man vill påvisa att deras ställningstagande inte var genomtänkt och att man har varit naiva inför konsekvenserna. Det är också från V och MP som dragit sig längst med att erkänna den naivitet inför konsekvenserna som man mer eller mindre kollektivt hade fram till ca 2014-2016 och där i stort sett alla politiker har vänt i frågan. Det är först under de senaste åren som V och MP åtminstone delvis har sällat sig med den övriga politikerkåren i migrationsfrågan.
    Detta är anmärkningsvärt i förhållande till hur hårt V har drivit frågor med feministisk inriktning och att de har en bakgrund som arbetarparti, två grupper som inte gynnas av partiets migrationspolitik.

Ändå är det moderaterna med Reinfeldt i spetsen som ffa drivit på en ökad invandring på den tiden. Det var också trendigt att kalla sin regering för feministisk och samtidigt inte följa en feministiskt politik. Alla människor är ändå människor. 

Här kan jag återigen nämna att en feministisk ståndpunkt är inte en tolerans för misogyni, oavsett om någon väljer att kalla sig för feminister eller inte.

Tror f ö att det har varit en generell ståndpunkt bland många partier på den tiden innan missnöjespartier gick in och ville förändra vilket lett till en opinionsbildning. (av goda skäl kan jag tillägga)

Läste i en annan tråd för inte så länge sen en självutnämnd sd-man som ville att tvångsgifte mellan svenskar skulle införas. Han ville att män och kvinnor skulle paras ihop. Samma attityd mot kvinnor (misogyn) och feminism som man kan förvänta sig. Förväxlar kvinnor med feminister som vanligt, (eller väljer att förväxla) eller XXX som vill att( sd:s )heder ska bevaras.

Samma typ av hederskultur som inga svenskar egentligen vill ha. Det är väl klart att feminister (och andra som blir uppfattade som feminister) protesterar mot detta. Eftersom sd-mannen i mitt exempel är extremt invaggad i ett polariserande synsätt så blir dennes reaktion något i stil med ts. Att feminister tycker om invandrares misogyna åsikter.

Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism