Vart går gränsen för höginkomsttagare?
Ja, vad är din definition av en höginkomsttagare? Motivera gärna hur du tänker.
Ja, vad är din definition av en höginkomsttagare? Motivera gärna hur du tänker.
Landar en bit över 800 tkr -24, för några år sedan hade jag tyckt det var högt men gränsen flyttas ju fram allteftersom.
Till stor del tror jag det beror på att vår bundna ränta gick ut ungefär när jag bytte jobb och löneökningen gick ungefär jämt upp med den höjda räntan. Jag upplevde ingen förbättring trots ca 30% påök, men hade jag inte fått det hade jag ju fått en rejäl sänkning av disponibel inkomst.
Nu säger jag 1MSEK/år då är det högt (för mig). Jag är ca 40 år.
Jag kan inte förstå att personer som tjänar bra inte kan se objektivt på sin egen lön. Rimligtvis bör man ju ha den förmågan om man har ett välbetalt jobb.
Om vi klassar de 10% med högst lön som höginkomsttagare så går gränsen troligen strax under 60 000 kr/mån. Vi kan alltid diskutera exakt var gränsen ska gå. 5% högst betalda?
Jag har siffrorna från 2022:
10% med högst lön: cirka 54000 kr/mån
5% med högst lön: cirka 66000 kr/mån.
Lägg på 7-8% för löneutveckling sedan dess:
10% cirka 58000 kr/mån
5% cirka 71000 kr/mån
Färre än 5% så börjar vi nog tala om toppinkomsttagare.
Jag kan inte förstå att personer som tjänar bra inte kan se objektivt på sin egen lön. Rimligtvis bör man ju ha den förmågan om man har ett välbetalt jobb.
Om vi klassar de 10% med högst lön som höginkomsttagare så går gränsen troligen strax under 60 000 kr/mån. Vi kan alltid diskutera exakt var gränsen ska gå. 5% högst betalda?
Jag har siffrorna från 2022:
10% med högst lön: cirka 54000 kr/mån
5% med högst lön: cirka 66000 kr/mån.
Lägg på 7-8% för löneutveckling sedan dess:
10% cirka 58000 kr/mån
5% cirka 71000 kr/mån
Färre än 5% så börjar vi nog tala om toppinkomsttagare.