Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Planerat kejsarsnitt

Jag rekommenderar att lägga fokus på stödsamtal i någon form och även terapi innan du blir gravid.  En graviditet innebär många undersökningar och du kan få göra fler undersökningar om det är så att du eller bebis inte mår så bra. Både vaginala och vanliga . 
    Kejsarsnitt är ingen garanti för att du slipper gynundersökningar . Såna får du göra ändå i någon form och även efter ett snitt/förlossning. 

För din egen skull behöver du komma till rätta med din skräck och hitta en lösning sim hjälper dig. 

• Fjäril kär
    Sommarsol2 skrev 2024-04-08 20:33:16 följande:

Tack. Ja. Jag får ju än så länge ingen tid pga långa väntetider vilket suger då jag är 37 år o jag och min pojkvän planerar barn nu.

Jag vet inte vad det är för typ av gynundersökningar?
    Men jag klarar med nöd o näppe en cellprovsy dersökning o då får jag lite panikattacker.
    Tänker ändå att gynundersökningarna inte kan vara värre än det?

Själva utkrystandet måste ju vara mycket värre?

Det finns olika typer typer av undersökningar som alla kan ta olika lång tid beroende på anledningen.  Sen kan det ju slumpa sig att man behöver behöver göra flera/många undersökningar. Har du jobbigt med detta kan det ju vara svårt förstås. 

Att krysta ut ett barn gör du ju på egen hand . Lite som att bajsa. Det är samma mekanism . Barnmorskan står bara bredvid dig just då och kollar att du och barnet mår bra men hon rör dig inte . Går krystadet bra tar hon ju bara emot barnet när det kommer ut. 
  • Fjäril kär

Klarar du av att titta på förlossningar? I så fall kan du ju leta upp olika tv-program att titta på så du ser hur en förlossning Går till och vad du kan förvänta dig. Dessutom får du träffa mammor som är livrädda för förlossning,  har olika krav och olika svårigheter och får se hur dom löser det.  På Tv4 Fakta har dom sänt olika serier om förlossning som du kan leta upp. "En unge i minuten " är tex från England och just nu visas en serie från Norge. 

• Fjäril kär
    Sommarsol2 skrev 2024-04-08 21:09:04 följande:

Fjärilkär: tror inte det är läge att titta på fler förlossningsvideor. Det gör saken värre o jag får ännu mer panik.

Men jag ska ringa vården o diskutera allt igen.

Nyfiken fråga men vad bottnar din rädsla i? Har du nån aning vad det handlar om kan det vara enklare att ta tag i det och få rätt sorts hjälp.  Då kan du ju få hjälp från andra håll också utöver hjälpen för förrlossningsrädsla . Då kan det gå fortare också 

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt