Nikiiii skrev 2024-04-09 19:01:19 följande:
Hej!
Jag känner igen mej I dej 100 procent.
Är i din sits och förstår din skräck/känslor.
Är 36 år gammal och pga av min gynskräck har jag endast gjort ett cellprov i mitt liv. Klarar inte ens av det, får panik ångest och tappar de totalt.
För 12 år sedan gick jag till en barnmorska och sa att jag vill ha barn men vägrar föda normalt. Hon förstod mig och förminska inte min skräck och känslor. Blev gravid och fick hjälp att få ett planerat snitt. Fick besöka en psykolog 1 el 2 gånger se träffa jag läkare för planera datum.
Ut kom en frisk pojke och du ska veta att ett planerat snitt går inte att jämföra med akut snitt.
Det var en underbar upplevelse, allr gick som en klocka och personalen var så vänliga och omhändertagande. Har bara positiva saker att säga.
Efter snittet är de klart att man har lite ont , inte jätte farligt då man är medicinerad och smärtan är inte jätte hemsk. Efter några dagar så kommer man på fötterna igen.
Hur som helst nu är jag gravid igen och tidigt än, men boka in en tid innan jag blev gravid och min barnmorska sa att vi ska lösa planerat snitt igen.
Man får inte tvinga en kvinna att föda vaginalt, det är lag på det!
Hoppas denna graviditet går vägen och ser fram emot ännu en fin förlossning via kejsarsnitt.
Lycka till och ge inte upp barn pga av en förlossning. Du har rätt till snitt!
Nej, det finns ingen sådan lag. En patient kan inte begära att få en operation, oavsett vilken, utan det avgör en läkare. Eller menar du att det har kommit en sådan lag de senaste åren? Det är ett tag sedan jag arbetade i vården nu. Har du någon lagparagraf att hänvisa till i så fall?
Jag har svårt att tro på detta faktiskt, för det skulle bli bisarrt om patienter skulle få kräva operationer utan medicinsk indikation. Sjukvården är liksom "lite" överbelastad som den är, och ett kejsarsnitt är dubbelt så dyrt som en normal förlossning p.g.a. att det krävs fler personal och mer välbetald personal, samt att kvinnan måste ligga kvar på sjukhuset flera dagar längre än efter en naturlig förlossning.