• Deacon

Spelar antalet sexpartners någon roll?

Tycker det är extremt sunkigt med personer, oavsett kön, som har haft många sexpartners. För mig betyder det att

1. Personen är lättfotad (mer benägen att vänstra)
    2. Stor risk att personen bara ser mig som något kul för stunden och inte vill satsa långsiktigt.
    3. Större risk att personen bär på könssjukdomar.
    4. Inte särskilt kräsen i val av sexpartner och eftersom jag vill känna mig speciell och utvald i en relation blir det helt tokigt om jag är nummer 37 i raden av partners.... inte så speciell mao.
    5. Har personen inte klarat av att få till en långvarig relation trots att hon är 30-35 eller äldre då har vi väldigt olika syn på relationer. Nej, problemet ligger nog inte i 40 tidigare misslyckade relationer utan problemet ligger nog hos personen istället.
    6. Personen är möjligen rädd för att binda sig och att släppa in nya bekantskaper i sitt inre och då blir inte relationen bra.
    7. Personen är kanske extremt osäker med låg självkänsla och är beroende av bekräftelse från utomstående för att känna att de duger. Detta är oattraktivt.

Säger inte att det är en dealbreaker men relationen skulle starta i en väldigt brant uppförsbacke och hon hade haft mycket att bevisa för mig innan jag hade varit villig att satsa känslor och energi på relationen om hon har legat runt en massa tidigare.

• Deacon
    Anonym (Maria) skrev 2024-04-06 17:59:26 följande:
    Frågar du en ny dejt om det då? Om du inte vill riskera att lägga känslor på någon som haft för många
    Kanske inte det första jag gör men jag kommer absolut försöka göra en egen tidig bedömning av det samt ställa frågan om jag är tveksam.

Tycker hon att jag är dum som ställer en sån fråga, eller om hon anser att den är oviktig, så är vi sannolikt inte rätt för varandra ändå. Då har vi troligen väldigt olika inställning i denna, för mig, viktiga fråga. Lika bra då att få klarhet i det så tidigt som möjligt så att mitt fokus och energi landar hos en kvinna med "rätt" (enligt mig) inställning till relationer. 
  • Deacon
    Hjelm skrev 2024-04-06 18:16:13 följande:

Deacon, i känslan håller jag med dig i mycket av det du beskriver. Men hur ska man veta? Man frågar knappast vid ett första möte med en människa hur många denne haft sex med - när är rätt tidpunkt att ta upp det och hur långt får intresset gå till dess? Och om denne talar sanning när hen svarar på frågan vet vi inte heller. 

Det är givetvis inte lätt (omöjligt) att veta 100% och självklart kan personen tala osanning om man frågar. Personen kan dock inte lura sig själv och vet denne hur viktig frågan är för mig  är min förhoppning och tro att hon är ärlig om det och inte väljer att försöka bygga en långsiktig relation på en lögn i en så viktig fråga.

Får jag reda på i efterhand att hon har varit oärlig om det är det förmodligen över för min del men är hon ärlig när jag frågar måste det inte vara kört, fast blir en uppförsbacke där jag kommer möta henne med misstro i början. Mitt förtroende för andra byggs med tid, kommunikation och erfarenheter och om personen har för vana att ligga runt är iaf förtroendet ganska lågt när det gäller relationsbyggande i mina ögon. En av de bästa faktorerna för att förutspå en persons beteende och livsval är ju att se hur personen har gjort historiskt. Självklart kan en del ändra sig och börja göra tvärtom men jag är så pass gammal att, och enligt min erfarenhet, är dessa ganska få.
  • Deacon
    Anonym (Hh) skrev 2024-04-06 18:37:47 följande:

Men fy vilken deprimerande tråd jag har skapat.

Jag, kvinna (37 år) har levt hela mitt vuxna liv tillsammans med en partner utan att överhuvudtaget ta ett endaste snedsteg för att vänstra. 
    Min sambo var min andra sexpartner och vi blev ett par omkring 20 årsåldern. Vi var ett par i 15 år!
    När det tog slut blev jag lite crazy. Vi hade knappt haft sex alls de sista åren och jag körde rätt hårt i dejtsvängen för att jag ville ha roligt, jag lärde mig uppskatta sex, jag var nyfiken och äventyrslysten. Fick ihop ganska många partners. 
    Har sen blivit jättekär och dumpad och vill inget hellre än träffa den stora kärleken som jag kan leva resten av mitt liv med. 
    Och nu menar ni att det inte går för att risken är för hög att jag skulle vara otrogen?!
    Jag blir så jävla ledsen. Det handlar om ett år av mitt liv som jag utforskade min sexualitet under och nu är det kört att hitta en vettig partner. 

Blir otroligt ledsen ☹️

Åsikter är givetvis individuella och situationsberoende. Det finns män som inte bryr sig och män som bryr sig väldigt mycket i just denna fråga

Ett "ligga runt beteende" som har pågått i 20-30 år ser iaf jag som ett betydligt större problem än en kvinna som har haft ett par stadiga förhållande i kanske 10-20 år och sedan utsvulten på närhet och intimitet ligger runt lite under en kortare period (1-2 år) när den långa relationen till sist är helt över.

Med det sagt så är det knappast kört för dig. Det finns män som inte bryr sig, män som har förmågan att känna in och förstå hur det känns att bli singel efter en lång relation utan närhet på slutet och sen givetvis män som inte under några omständigheter vill ha en kvinna som har legat runt vid något tillfälle.....och sen allt däremellan. Tror dock att den sistnämnda gruppen är en minoritet av männen.
  • Deacon
    Anonym (Vår) skrev 2024-04-06 19:20:05 följande:
    Skulle någon ställa sådana frågor då var det hej då
    Win win 👍
  • Deacon
    Anonym (Maria) skrev 2024-04-06 22:34:29 följande:
    En bedömning? Hur kommer du fram till en bedömning där du INTE är tveksam och behöver fråga henne?
    Kan givetvis aldrig veta säkert men tänker att hennes beteende kan ge en del indikationer: i synnerhet hur hon kommunicerar och vilket kroppsspråk hon visar upp gentemot andra personer hon känner bra och mindre bra. Utseende och klädval kan också ge en indikation men givetvis går det inte att veta säkert inte ens om jag frågor. Där får lita på det som sägs iaf tills motsatsen har bevisats. Har den kanske något naiva tanken att hon inte vill inleda en ny relation med en fet lögn rakt upp i ansiktet.

Andra frågor som också är intressanta men inte så bekväma att ta upp är om hon har eller har haft psykiska problem, ekonomiska problem, något i belastningsregistret, har varit otrogen och om det finns halvgalna ex eller familjemedlemmar och annat med i bilden. Även det är frågor som förmodligen kommer att tas upp av mig undervägs.

Tänker att vi måste kunna vara öppna och prata om allt så att vi sedan kan agera utifrån det. De flesta har ju en del bitar som man helst inte skyltar med men tycker det är mest respektfullt mot en ny bekantskap om man är ärlig med dessa.
Svar på tråden Spelar antalet sexpartners någon roll?