Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Spelar antalet sexpartners någon roll?

Jag vill inte veta så detaljerat en partners historik. Har själv varken fått frågan eller själv tagit upp ämnet.

• Anonym (Maria)
    Deacon skrev 2024-04-06 17:53:05 följande:

Tycker det är extremt sunkigt med personer, oavsett kön, som har haft många sexpartners. För mig betyder det att

1. Personen är lättfotad (mer benägen att vänstra)
    2. Stor risk att personen bara ser mig som något kul för stunden och inte vill satsa långsiktigt.
    3. Större risk att personen bär på könssjukdomar.
    4. Inte särskilt kräsen i val av sexpartner och eftersom jag vill känna mig speciell och utvald i en relation blir det helt tokigt om jag är nummer 37 i raden av partners.... inte så speciell mao.
    5. Har personen inte klarat av att få till en långvarig relation trots att hon är 30-35 eller äldre då har vi väldigt olika syn på relationer. Nej, problemet ligger nog inte i 40 tidigare misslyckade relationer utan problemet ligger nog hos personen istället.
    6. Personen är möjligen rädd för att binda sig och att släppa in nya bekantskaper i sitt inre och då blir inte relationen bra.
    7. Personen är kanske extremt osäker med låg självkänsla och är beroende av bekräftelse från utomstående för att känna att de duger. Detta är oattraktivt.

Säger inte att det är en dealbreaker men relationen skulle starta i en väldigt brant uppförsbacke och hon hade haft mycket att bevisa för mig innan jag hade varit villig att satsa känslor och energi på relationen om hon har legat runt en massa tidigare.

Frågar du en ny dejt om det då? Om du inte vill riskera att lägga känslor på någon som haft för många
  • Anonym (Maria)
    Deacon skrev 2024-04-06 18:14:12 följande:
    Kanske inte det första jag gör men jag kommer absolut försöka göra en egen tidig bedömning av det samt ställa frågan om jag är tveksam.

Tycker hon att jag är dum som ställer en sån fråga, eller om hon anser att den är oviktig, så är vi sannolikt inte rätt för varandra ändå. Då har vi troligen väldigt olika inställning i denna, för mig, viktiga fråga. Lika bra då att få klarhet i det så tidigt som möjligt så att mitt fokus och energi landar hos en kvinna med "rätt" (enligt mig) inställning till relationer. 
    En bedömning? Hur kommer du fram till en bedömning där du INTE är tveksam och behöver fråga henne?
  • Anonym (Maria)
    Divide and you Will win skrev 2024-04-06 21:52:56 följande:

En man som lyckas ha sex med många kvinnor måste ha goda egenskaper som gör att kvinnor känner sig attraherad.
    Och det där kan ge en man hög status 

En kvinna behöver inte anstränga sig mycket för att få ligga. Det vill säga att om det är för enkelt, så är värdet låg . Inte som person men som en potentiell seriös partner

Så tänker män 
    det finns biologiska anledningar

läs Parental investment Theory

Hmmm jag har ansträngt mig som f*n i x antal månader nu och först häromdagen lyckats hitta någon jag kan tänka mig att ligga med. Hur svårt skulle det inte vara att få till ligg med 20-30 stycken, tänker jag. Och jag är alltså kvinna.
  • Anonym (Maria)
    Deacon skrev 2024-04-07 00:27:46 följande:
    Kan givetvis aldrig veta säkert men tänker att hennes beteende kan ge en del indikationer: i synnerhet hur hon kommunicerar och vilket kroppsspråk hon visar upp gentemot andra personer hon känner bra och mindre bra. Utseende och klädval kan också ge en indikation men givetvis går det inte att veta säkert inte ens om jag frågor. Där får lita på det som sägs iaf tills motsatsen har bevisats. Har den kanske något naiva tanken att hon inte vill inleda en ny relation med en fet lögn rakt upp i ansiktet.

Andra frågor som också är intressanta men inte så bekväma att ta upp är om hon har eller har haft psykiska problem, ekonomiska problem, något i belastningsregistret, har varit otrogen och om det finns halvgalna ex eller familjemedlemmar och annat med i bilden. Även det är frågor som förmodligen kommer att tas upp av mig undervägs.

Tänker att vi måste kunna vara öppna och prata om allt så att vi sedan kan agera utifrån det. De flesta har ju en del bitar som man helst inte skyltar med men tycker det är mest respektfullt mot en ny bekantskap om man är ärlig med dessa.
    Fast nu frågade jag om hur du gör en bedömning av antalet utan att ställa just den frågan. Du skrev att du frågar först om du är tveksam efter din bedömning. Så hur bedömer du? Vilket kroppsspråk menar du att hon har om hon har ett för högt antal? Och vilka kläder och utseende? Vad behövs i din bedömning för att du inte ska vara tveksam och behöva fråga?
  • Anonym (Maria)

Det är inte antalet som spelar roll. Utan personen. Om han är en oattraktiv man som ingen vill ligga med, eller en osympatisk man som utnyttjar och lurar massa tjejer, så är det ju på grund av den personligheten som man i så fall väljer bort honom. Inte antalet. Att bara veta ett antal säger ju inte så mycket, man vet ju inte hur och varför bara av att veta ett antal. Så jag svarade nej antalet spelar ingen roll.

• Anonym (Maria)
    Anonym (jag) skrev 2024-04-09 19:39:05 följande:
    Nja, blanda inte in ålder ihop med smak, nej man blir inte ok med gränslös sexualitet bara för att man blir äldre. Jag är man, 50+ och hade absolut inte valt en relation med en kvinna som legat med 200 män oavsett när det skett. Det har inget med syn på sex att göra utan snarare med syn på urelationer att göra.

Jag vill ha en partner som ser på relationer och en partner som något unikt och värdefullt, inte som bara en till köttbit i mängden.
    Fast just relationer blir ju unika och värdefulla om de personerna inte haft så många förhållanden. Sen kan kan de ju fortfarande värdera olika förhållanden de haft olika mycket. Om det nu verkligen är det som stör dig och inte sexet.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (jag) skrev 2024-04-09 19:51:27 följande:
    Elle så gör man det men kommer ändå fram till att man inte vill det?

Vad får dig att tro att det baaaaara är människor med gränslös sexualitet som har förmåga att tänka "längre"? Låter ju snarare som att du håller på och vinklar på alla möjliga sätt för att få fram det du anser är "rätt svar". Typ, om man inte kommer fram till samma slutsats som du så har man bara inte tänkt klart, för bara man tänker tillräckligt länge så är det ju självklart att man kommer tycka som du,  urlöjligt.

Du får väl gilla vad du vill, men det vore ju bra om du då kan låta bli att påstå att människor som inte gillar samma saker som du gör bara inte tänkt klart.
    Tror nog att de faktiskt har sina gränser när det gäller sexualitet.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Hh) skrev 2024-04-10 07:08:05 följande:
    Jag hoppas verkligen ni förstår att det inte gäller ALLA kvinnor. Vi är ju individer, och mitt antal sexpartners har inget att göra med hur jag sköter mitt jobb eller ekonomi. Och vad har slarv med sex att göra ?
    Om man inte skyddar sig eller tex är oförsiktig och sätter sig i utsatta situationer 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Hh) skrev 2024-04-10 12:39:49 följande:
    Varför måste det bli så? Om det inte blivit så för dig (och inte för mig) så är det väl inget som säger att det riskerar det för andra.
    Jag hade kärlekslöst och mekaniskt sex med min andra sexpartner i livet. 
    Men nr 30+ som jag älskade av hela mitt hjärta och lite till fanns det inget känslobortfall alls. Vi ÄLSKADE med varandra, inte knullade (fast ibland vill man bli ordentligt påsatt också).

Det KAN bli så, men BEHÖVER absolut inte det. Det beror ju på varför man har sex, oavsett om det är nr 1 eller 54. 
    Det som skadar en människas sexualitet är väl mer om det har varit utan samtycke eller att man går med på sånt man egentligen inte ville eller kändes bra. Sen att bli skammad av andra kan nog också påverka
  • Anonym (Maria)
    Anonym (jag) skrev 2024-04-11 14:04:52 följande:
    Nja, eftersom de allra flesta relationer är monogama relationer så är det ju väldigt tveksamt om en person som haft väldigt många sexpartner haft så många långa relationer, utan kanske snarare väldigt många korta relationer, kk relationer, ons, etc. Det skulle få mig att fundera över hur bra en sån person fungerar i en lång relation, hur personen ser på relationer, hur personen  ser på exklusivitet, etc. Eller om personen levt öppna relationer som jag absolut inte är intresserad av, eller kanske till och med haft långa relationer med knullat runt i smyg och det är jag definitivt inte intresserad av. 

OBS! Det här är hur JAG resonerar kring en potentiell partner, hur andra gör är upp till dem, smaken är som baken. Tråden handlar om vad var och en tycker och inte om vad som är rätt för alla. Och personligen skippar nog en relation med en personer med gränslös sexualitet i bagaget eftersom jag inte dels tror att våran syn på relationer inte skulle vara kompatibla, och dels för att jag skulle ha svårt för att lita på en sån person. 
    Det var ju just det jag skrev, att personen kanske inte haft så många förhållanden, och med förhållanden menar jag alltså seriösa längre relationer.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-11 14:14:59 följande:
    Jag är bisexuell och var kåt en gång när jag hade en hantverkare hemma. Fantiserade och var på vippen att stöta på honom. Men många kan lägga band på sig, även om man haft sex med flera. Nu har jag inte haft många, 5 st totalt, men de flesta vill man ju faktiskt inte ha sex med. Bara för att en kvinna kan ge sig hän så betyder det inte att hon är en sexmissbrukare.
    Ja tex 20 sexpartners betyder ju inte att personen kan tänka sig att ligga med vem som helst eller inte har gränser eller urskiljning. Men som kvinna är möjligheterna generellt många gånger fler än 20 st män. Så hon väljer bort de allra flesta ändå.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (jag) skrev 2024-04-11 14:33:14 följande:
    Japp, och då kan man ju fråga sig om det är rätt person för ett lång förhållande?
    Ja det blir det ju om man håller med inlägget jag svarade på som handlade om att förhållande skulle vara något unikt och värdefullt. Det var det jag kommenterade.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Helena) skrev 2024-04-11 18:22:40 följande:
    I min ungdom kallades sådana människor för vandringspokal vs häradsbetäckare.
    Inget vidare rykte att ha.
    Nej det var nog inget vidare att bli utsatt för, här har vi möjligtvis en koppling mellan många sexpartners och dåligt känslomässigt mående. Att personen blir skambelagd för det 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (jag) skrev 2024-04-12 12:35:39 följande:
    Frågan är ju om hon kommer hålla sig till bara dig om hon är van vida att ha flera åt gången jämfört med en som inte är van vid det?

Om hon haft många sexpartners för att hon aldrig haft en lång relation utan många korta så kan man ju fråga sig hur det kommer sig, är hon knepig att leva med? Har hon problem? 

Filmer är väl kanske inte den bästa källan till "kunskap". Det är fiktion och speglar ofta inte realiteten. 
    Tråden handlar inte om att ha flera åt gången, utan flera totalt.

Vill du överhuvudtaget ha någon som har älskat någon annan innan dig? Hon kan ju vara van vid att ha någon mycket bättre person, tänk om hon inte kan hålla sig till dig?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (jaja) skrev 2024-04-12 08:20:41 följande:

Ju fler, desto bättre. 

Har själv stor lust och skulle det finna det tråkigt om partnern var pryd och försiktig och oerfaren.

Fast du vet ju inte orsaken till att hon haft få? Det behöver väl inte betyda pryd. Och betyder oerfaren per automatik att personen är försiktig?

Är väl samma åt båda håll, man vet inte på förhand hur  och varför en person har haft få eller många.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (jag) skrev 2024-04-12 17:42:48 följande:
    Handlar inte tråden om det eller är det din alldeles egna väldigt subjektiva tolkning av vad tråden handlar om?

Tråden handlar om man är ok eller inte ok med en partner som haft många sexpartners punkt slut, vad just du vill begränsa det till att handla om är bara en åsikt och inget andra behöver rätta sig efter, så var snäll och låt bli att försöka styra eller begränsa diskussionerna till vad just du vill ha dem till. Gillar du inte det som skrivs så står det dig fritt att låta bli att läsa eller kommentera.

Jag har inga som helst problem med att en ny partner haft både sex eller älskat andra före mig, dock försöker jag undvika onödiga komplikationer. Vad hon tycker är bäst för henne får hon avgöra själv, precis som jag avgör vad jag anser passar mig bäst. Alla väljer ju en partner efter vad just de anser passar dem bäst och det är något alla behöver acceptera.

Jag skrev ett FLERTAL anledningar till att jag sållar bort en person med många sexpartners där en av dem (risk för att personen inte kommer vara trogen) inte verkar ha fallit dig i smaken. Varför är just det en sån känslig fråga för dig att du känner att det inte får nämnas?
    Nej, det står ingenting i trådstarten om att ha haft många samtidigt, det hittade du på helt själv.

Du resonerar ju som så att om hon är van vid något så kanske hon inte håller sig till dig, så gäller inte det allt i hennes historia? Resonerar du så då blir det ju väldigt svårt om hon har haft bara ett eller två förhållande innan dig. Hon kan ju vara van vid kärleken och allt som de hade, så hon kanske inte håller sig till dig?

Ja den anledningen kritiserar jag och har nu förklarat varför. Jag har inte skrivit att det inte får nämnas.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (jag) skrev 2024-04-15 13:01:29 följande:
    Ok, verkar som att du inte fattade poängen, jag får göra det tydligare då.

Jag struntar fullkomligen i vad just du anser att tråden handlar om och vad just du anser att andra får skriva. 

Kan vi avsluta denna meningslösa diskussion nu?
    Att du säger dig strunta i det spelar ingen roll alls, för det här diskussionen, har inget att göra med vad jag anser, utan faktum kvarstår att det står ingenting i trådstarten om frågan är om det spelar roll att en respektive tidigare samtidigt har haft flera sexpartners, så nej du har ingen poäng. Och jag har inte sagt någonting om vad andra får skriva, så du har ingen poäng där heller. Skriv om vad du vill, precis som jag skriver vad jag vill som svar.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (jag) skrev 2024-04-18 11:13:54 följande:
    Jaha, då får du väl tycka så...
    Återigen, har inget med tycka att göra. Det är inte att jag tycker att det inte står i trådstarten, utan det står faktiskt inte.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Hh) skrev 2024-04-18 21:52:05 följande:

Hej hej, 
    Frågan gällde hur om hur många sexpartners någon totalt har haft spelar någon roll. 
    Har man deltagit i orgier/gruppsex osv så ökar ju siffran per automatik. 

Men det är fritt fram att tolka frågan och svara det man känner för. 

Nu var det ju så att denna skribent (jaha) verkar väljer bort en potentiell partner som haft många sexpartners på grund av att han utgår ifrån att den personen måste ha haft många samtidigt och så behöver det ju inte alls vara. 
Svar på tråden Spelar antalet sexpartners någon roll?