• Sand13

BIM maj 2024

En grupp för oss som hoppas på PLUS i maj! Lycka till allihopa! <3

• Svar på tråden BIM maj 2024
  • Anonym (förstamamma)
    Sand13 skrev 2024-04-08 23:30:20 följande:

Antar att för det inte har kommit så många hit ännu beror på att folk har BIM nu i dagarna. Hoppas på lycka för alla! Men ni som, som jag, inte lyckats ännu får väldigt gärna hänga med mig här inne :) Jag går snart in på 4:e dagens mens, tar rosenrot nu och vet inte om det är därför mensen verkar förkortas, jag blöder knappt längre. Läste att det skulle skynda på ägglossningen också. Och göra ägglossningen tydligare. Och förkorta och stabilisera menscykeln för oss med långa cyklar. Hoppas det, då min är väldigt oregelbunden och ofta lång...

Låter bra om cykeln stabiliserats! Funderar på efter hur många försök man bör testa sådant som rosenrot, funkar det bara för oregelbunden cykel? Min är ganska regelbunden men finns andra fördelar? 

Tror jag precis avslutat min mens idag så nu är det bara nedräkning till ÄL. Funderar på om jag ska börja testa med äl-test. Verkar intressant! Rekommenderar ni något särskilt test?
  • Sand13
    Anonym (förstamamma) skrev 2024-04-09 12:39:13 följande:
    Låter bra om cykeln stabiliserats! Funderar på efter hur många försök man bör testa sådant som rosenrot, funkar det bara för oregelbunden cykel? Min är ganska regelbunden men finns andra fördelar? 

Tror jag precis avslutat min mens idag så nu är det bara nedräkning till ÄL. Funderar på om jag ska börja testa med äl-test. Verkar intressant! Rekommenderar ni något särskilt test?
    Jag tror det stärker ägglossningen genom att man får mer ägglossningsflytningar och känner av ägglossningen mer. Är vad jag läst. Sen att den ofta kommer tidigare för oss som har oregelbunden och/eller långa cykler. Jag får ju ägglossning jättesent, typ cykeldag 18 som absolut tidigast. Man ska börja ta rosenrot på mensens första dag fram till ägglossning, sen uppehåll tills man vet om man är gravid eller ej. Kommer mensen så börjar man ta rosenrot igen :)
  • Sand13

Jag är också på sluttampen av mensen nu tror jag. Dag 5. Brukar blöda 6-8 dagar. Sen blir det nedräkning till ägglossning här med. Om rosenrot stabiliserar min cykel nu direkt bör ägglossningen komma runt 19 april. BIM blir då 3/5. Längtar ihjäl mig månad efter månad... 

Gällande ägglossningstest så använder jag två olika; ClearBlue lila ägglossningstest samt ClearBlue rosa ägglossningstest. Mest för att vara säker :) Dom lila ägglossningstesten låser sig 48 timmar efter fast gubbe så man kan inte testa mer då. Då är det bra att ha andra med. Jag dubbelkollar då att det också blir fast gubbe på dom rosa. Sen dom lila blinkar några dagar innan ägglossningen närmar sig, så man vet att man kan börja försöka redan då. Det kan ju vara för sent om man bara har dom rosa och inväntar fast gubbe där. Ägget lever bara 24-48 timmar efter fast gubbe. Så för att spermierna ska hinna få ett "försprång" är det bra att ligga under dom blinkande dagarna med dom lila testen också, eftersom spermier kan leva flera dagar :) Sen en till anledning att jag började använda både rosa och lila var för att min cykel ibland försöker ägglossa mer än en gång, så får jag fast gubbe på lila testen låses det resultatet på testet i 48 timmar och jag kan inte testa mer den tiden, och kan hinna missa nästa gång då kroppen försöker ägglossa igen. Det har hänt att jag fått fast gubbe på lila testen, men negativt på rosa samtidigt, sen fast gubbe på rosa nån dag senare, när det fortfarande var låst på det lila testet. Så bättre att kolla dubbelt för min del. Men hoppas rosenrot nu gör det enklare för kroppen och att jag får en stabil cykel. :) Hade varit skönt. :)

• amiilee
    Sand13 skrev 2024-04-05 12:53:06 följande:
    Välkommen ❤
    Vi ska också boka tid för utredning snart. Är ju 35+ och då kan man ju söka hjälp efter 6 månader. Men vi har legat oskyddat ännu längre. Jag räknar egentligen bara månaderna med äl-tester som "aktiva försök". Det blir ju i juni för oss också ❤ 

Vill förtydliga att du inte behöver vänta till juni för att söka. Har ni legat oskyddat så ?gills? det (plus att du inte behöver specificera om du tar ÄL-test eller inte). Men med det sagt kan det fortfarande vara normalt att det ännu inte tagit sig ❤️

• Sand13
    amiilee skrev 2024-04-09 22:08:57 följande:

Vill förtydliga att du inte behöver vänta till juni för att söka. Har ni legat oskyddat så ?gills? det (plus att du inte behöver specificera om du tar ÄL-test eller inte). Men med det sagt kan det fortfarande vara normalt att det ännu inte tagit sig ❤️

Nej det har du rätt i. Vi har legat regelbundet oskyddat med varandra många månader utan att jag blivit gravid. Så vi kan kolla upp oss :)
  • Sand13

BIM maj 2024:
    Förstamamma, 2/5, 1:a barnet, 1:a försöket.
    Sand13, 3/5, 5:e barnet (1:a för sambon), 5:e försöket.
    Bebissugen91, 5/5, 1:a barnet, 9e försöket (utredning bokad i juni).

• Nostalgitripp

Fick mens idag (fem dagar, för tidigt) så det blir att hoppa in här i majtråden. Jag hade ett utomkvedshavandeskap och opererade bort en äggledare i februari och cykeln är knäpp och nu senast väldigt kort. Jag får gissa BIM baserat på senaste cykeln och sedan uppdatera vid ägglossning. :)

Förstamamma, 2/5, 1:a barnet, 1:a försöket.
    Nostalgitripp, 3/5, 3e barnet, 4e försöket (1 utomkveds) 
    Sand13, 3/5, 5:e barnet (1:a för sambon), 5:e försöket.
    Bebissugen91, 5/5, 1:a barnet, 9e försöket (utredning bokad i juni).

• Sand13

Läste precis i den stora rosenrot tråden här på familjeliv. Alltså typ alla blir ju gravida på första försöket med rosenrot. Även dom som försökt länge utan et. Blev verkligen hoppfull efter att ha läst om rosenrot. Denna cykeln gick jag all in med rosenrot, började på mensens första dag, som man ska. Mensen varade i 5 dagar, alltså kortare än vanligt för mig. Vilket andra kvinnor oftast också upplevde med rosenrot. Folk fick tidigare och tydligare ägglossning med rosenrot. Min mens slutade för två dagar sedan, är bara på cd7 nu och vanligtvis känner jag inget så tidigt i cykeln! Men, idag har jag tydliga äl-känningar i BÅDA äggstockarna, vilket aldrig händer annars, jag känner bara i ena äggstocken varje cykel. Jag tror ju dock inte det är ägglossning exakt nu redan, men något börjar definitivt hända i äggstockarna redan nu. Spännande! Många fick tidigare äl än vanligtvis, vissa redan cd8-cd10. Jag har vanligtvis sen äl, tidigast cd18. Så att det känns att äggstockarna jobbar redan cd7 känns häftigt! Jag äter Life's egna rosenrot, två om dagen. Detta är första cykeln jag testar rosenrot. Men vågar inte hoppas för mycket för jag har inte mycket tur här i livet hehe

• Anonym (förstamamma)

Då har precis mina äl-tester kommit till brevlådan så nu blir det att börja testa. Undrar dock när man ska börja. Har beräknad ÄL 17/4 enligt Flo. Borde jag börja testa nu direkt då?

• Anonym (förstamamma)

Kunde inte hålla mig så testade nu med cb lila och fick blinkade gubbe. Så nu blir det att köra på med sambon!Flört

Svar på tråden BIM maj 2024