• Agda90

Skapa sömnrutin vid samsovning?

Jag försöker minnas vilka rutiner/vanor vi hade med våra barn när de var små. Det jag minns allra bäst var att så fort man hade lärt sig bebisens nya rutin så var det dags att lära om. Värst var väl när bebis tyckte att gå upp för dagen var kl 5 på morgonen. 

Sömn är A och O. Men egentid är också viktigt. När du skriver egentid, menar du tid där DU får vara  själv eller där du och din partner får vara ensamma?
    Har ni möjlighet till barnvakt? Någon som tar hand om bebis någon enstaka timme? Använd den möjligheten i så fall så att ni får vårda er relation. Det är viktigt och det har ni igen som par på sikt. En promenad, en fika i solen, en picknick, sex, prata ostört. Det finns inget som är litet eller stort nog och allt kan vara viktigt. 
    Din tid för dig själv är också viktig. Att ta en lång och varm dusch är lyx som varje mamma borde få kunna göra (om det är det man vill).

• Agda90
    Tusenskona1 skrev 2024-04-05 10:53:45 följande:

Både egentid själv och med varandra. Ja duschtid och lite sånt kan jag ta men det är ju begränsat med tid när mannen jobbar och sen ska vi ordna med mat osv och vips har hela kvällen gått. 

vi har familj som ställer upp som barnvakt men jag och bebis är inte redo ännu, Bebis ammar nästan en gång i timmen på dagtid när hon inte sover, och när hon sover är på mig. I vagnen somnar hon inte alltid och somnar hon så är det Max 20 min sen är det skrik.

Men ta de där 20 min ni kan få. Testa. Om du känner att det är något du kan vara redo för. 

Nu är mina barn tonåringar, den ena räknas nästan till vuxen, så jag har lämnat det där stadiet där bebis alltid satt fast vid mig så det är lätt för mig att säga detta. Men med facit i hand så ångrar jag att jag inte tog den där stunden och släpade ut maken på en snabbis i skogen när släkten kunde passa bebis en stund. 

Hade du känt dig bekväm att någon som du är trygg med går runt med bebis i er trygga miljö hemma medan du och din man bara är utanför och får vara själva en stund? 

Sen kan man be nära släkt om hjälp med annat också. Du och bebis kan ligga i soffan så kan någon annan dammsuga och kanske göra ett storkok till er så att ni får matlådor i frysen. 

Jag ångrar som sagt att jag inte bad om mer hjälp när barnen var små. 
Svar på tråden Skapa sömnrutin vid samsovning?