• Anonym (Elsa)

Letrozol 2024 - följas åt?

Jag är inne på fjärde kuren. Var på UL igår på cd 11 och hade två äggblåsor på typ 12 mm. Förra gången var det också två men då på runt 18 på cd 10. 
    Vill helst inte ha tvillingar pga flera anledningar bla högt bmi, större risker under graviditet, redan väldigt rädd för en ev förlossning. Känner samtidigt att vi måste försöka de chanser som ges då jag är 36 så vi kommer försöka ändå. 

• Anonym (Elsa)

Det blev inget plus den här gången heller så imorgon börjar jag omgång fem med letrozol.

Jag ska äta dubbeldos men hittar ingen info i pappret från läkaren eller i min journal om hur många mg varken enkel eller dubbel dos är. Börjar fundera på om jag tagit för mycket letrozol tidigare. 

Nån som vet hur mycket enkel resp dubbel dos är?

• Anonym (Elsa)
    Elin97 skrev 2024-10-08 12:10:25 följande:
    Jag tar enkel dos, det är en tablett 2,5mg/ dag ☺️ så om du ska ta dubbel dos bör det vara två tabletter 5mg/ dag 
    Tack! 🤗
  • Anonym (Elsa)
    Jag tycker också att det är ensamt. Ingen vet förutom min partner.  Jag åt 2,5 mg första gången och hade blivit 17 mm dag 20. När jag sedan fick ökad dos har det varit en eller två runt 18-19 mm runt dag 14 alla tre gångar. Var hos läkaren idag (femte omgången letrozol) o en ledande med beräknad ägglossning om ett dygn. Fick även veta att om det inte tar sig inom ytterligare två gånger nu behövs nog en noggrannare utredning på oss båda och remiss till IVF. Känns väldigt jobbigt men får försöka fokusera på att allt idag såg bra ut med ägglossning om ett dygn så hoppas det är vår tur nu. Tycker också det kan vara svårt att fokusera på jobbet ialf när man kommer så här direkt från läkarbesök. 
  • Anonym (Elsa)
    Marie8989 skrev 2024-10-16 19:52:45 följande:
    Men 18-19 är väl en väldigt bra storlek? Får man bara försöka 5 gånger med letrozol?
    Ja precis, de blev större snabbare när dosen ökades. 
    Dit jag går har de sagt att vanligen gör man ca 7 försök innan man börjar utredning och remiss till IVF. Under utredningen pausar man sen när den är klar och man står i kö till ivf kan man göra försök med letrozol igen. Kan säkert vara olika på olika ställen. 
  • Anonym (Elsa)
    Marie8989 skrev 2024-10-16 22:57:28 följande:
    Jaha på så vis, ja det kanske är rimligt. Får du ta ovitrelle? Det ska ju hjälpa ägget att lossa Glad
    Nej det är inget som jag erbjudits. Har dock frågat om man kan va säker på att jag haft ägglossningar och då har de sagt ja eftersom jag fått en vanlig mens sen. 
  • Anonym (Elsa)
    Marie8989 skrev 2024-10-17 07:58:53 följande:
    Okej ja då har ju ägget lossat Glad Håller tummarna för att det tar sig denna gång! {#emotions_dlg.flower}
    Tack 🤗
  • Anonym (Elsa)
    Juliii86 skrev 2024-11-01 11:04:00 följande:

Jag är så lycklig och glad att det strålar om mig. Jag har fått en glad gubbe idag på ÄL test! Det känns overkligt för jag har ingen ägglossning på grund av pcos och endometrios som stökar till mina äggstockar. 
    Jag fick en tid för återföring den 7 november kl 13.00. 
    Hoppas hoppas att det går som det ska med upptining och att det blir en graviditet. Önska mig lycka till!

Lycka till :) 
  • Anonym (Elsa)

Tagit några tester som såklart varit negativa och nu fick jag mens. Så snart dags att börja med omgång sex då med letrozol. Så tufft detta är, heja oss alla som kämpar för ett plus. 

• Anonym (Elsa)

Tar man bara ovitrelle spruta om man inte får ägglossning trots att man äter letrozol? 

Jag har inte blivit erbjuden det men vet heller inte om jag behöver? Hade kört flera omgångar letrozol och fått ägglossning men ändå inte blivit gravid. Gynekologen har inte tagit upp nåt om ovitrelle utan bara sagt att nästa steg blir IVF.

• Anonym (Elsa)

Jag är nu på min sjätte letrozol-behandling nu, önskar så att det går vägen denna gång. Var på UL idag och det såg bra ut så som det gjort nästan varje gång. Läkaren tyckte att vi ska göra ett försök till om det inte tar sig nu sedan starta en utredning på både mig och sambon. 

Ganska stressad över tidsapekten då vi båda är 35+

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-11-12 19:52:56 följande:

Jag är nu på min sjätte letrozol-behandling nu, önskar så att det går vägen denna gång. Var på UL idag och det såg bra ut så som det gjort nästan varje gång. Läkaren tyckte att vi ska göra ett försök till om det inte tar sig nu sedan starta en utredning på både mig och sambon. 

Ganska stressad över tidsapekten då vi båda är 35+

Helt otroligt, efter sjätte behandlingen var det vår tur, jag har plussat!! Känns helt overkligt, hade börjat ställa in mig på att det nog blir ivf ändå. Så glada, tacksamma och oroliga på samma gång.

Önskar er alla här inne som kämpar stort lycka till och att det snart är er tur <3 
Svar på tråden Letrozol 2024 - följas åt?