Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

Fettfördelning och hormonbalans

Det är kosten som avgår hur kroppen fungerar. 
    Så du får vackert lägga om kosten om du vill komma tillrätta med dina problem. 
    Finns ingen quick fix. 

Martina är duktig på hormoner som någon skrev tidigare. 

Ida83 skrev 2024-04-03 14:57:47 följande:
    Fettfördelning och hormonbalans

Jag har inga stora förhoppningar om en lösning men undrar om någon har samma problem och även kanske har hittat något som hjälper.

Mitt problem är att allt fett samlar sig nedanför midjan. Jag är på gränsen till underviktig och skulle gärna vilja gå upp några kilo för utseendets skull men allt hamnar på rumpan och benen. Vid viktuppgång upplever jag även svullnad och tyngdkänsla i benen. Det känns inte bra alls. Jag har därför hållit mig till samma vikt genom hela livet förutom ett par försök till viktuppgång. Är i övrigt hälsosam, äter bra mat och rör på mig. Är sällan sjuk, har bra energi och sover gott.

Misstänker att mitt problem är hormonrelatetat då det har varit bättre under mina graviditeter. Fettet sätter sig helt naturligt mer på överkroppen och benen såg finare ut. 

Finns det något man kan göra? Vill absolut innehåller gå på några dieter eller utesluta olika saker ur kosten. Det är det inte värt. Det kanske finns något tillskott som balanserar hormonerna eller preventivmedel med sådan effekt? Något som har erfarenhet av det? Kan det bli bättre efter klimakteriet? Vissa kvinnor tenderar ju att lägga på sig över midjan då.

• Agda90
    Ida83 skrev 2024-04-03 16:58:51 följande:

Jag tror inte att det gör tillräcklig skillnad för att vara värt att lägga så mycket tid och energi på att äta specifika saker. Vill inte riskera att hamna i ett ätstört beteende. 

Hormoner regleras även av annat och tänkte att det kanske finns någon som har något tips och råd som inte involverar olika dieter, som sagt.

Har läst inlägg av Martina och det kan säkert ligga något i det, men det är inte för mig.

Det var tråkigt att höra. 
    Man hamnar inte i ett ätstört beteende för att man ändrar kosten. 

Hormoner hänger ihop. Könshormoner hänger ihop med sköldkörteln och binjurarna i en sk OAT axel. Så oftast kan man inte bara fokusera på en sak utan måste lära sig helheten. 

Du skriver att du funderat på om detta kan vara relaterat till könshormoner. Det du har kan även vara lipödem. Men det har vården svårt att hjälpa med så man måste läsa på själv. 

Det kan även vara lymfsystemet som har "havererat" och stoppar du i dig fel mat så kan inte lymfsystemet "kicka igång" utan skräpet som skulle ha transporterats bort med hjälp av lymfsystemet blir kvar i kroppen. Det är också något som den vanliga vården har extremt dålig koll på som man får läsa på om själv. 

Så det finns ganska mycket att titta på och lära sig om. Jag hoppas att du hittar rätt. 
  • Agda90
    Bis mis skrev 2024-04-04 11:01:08 följande:
    Kom att tänka på att det här att äta på sätt som är bra hormonhälsa ger fördelar utöver vad det eventuellt skulle kunna göra för din fettfördelning. Bättre humör och hälsa är inte fy skam. Märker själv förbättringen när jag just nu testar att leva sådär, har fått mina sömnproblem att bli bättre och jag tycker att jag tål jobbstressen bättre. Bara att faktiskt bli sunt trött på kvällen istället för hög energinivå även då säger en del. Så funkar iaf jag. En väl fungerande kropp har bra förutsättningar att sköta annat som energiomvandling och lymfan.
    Att vakna pigg och utvilad kan jag lägga till till den listan. Mindre sug efter sött, bättre koncentrationsförmåga, bättre immunförsvar. Det finns många fördelar
  • Agda90
    Bis mis skrev 2024-04-04 13:15:47 följande:
    Jamen precis, utvilad när man vaknar med istället för kaffeberoende zombie. Som "behövde" dras igång med adrenalinpåslag, koffein och nikotin(snusar än så länge ja :)). Kan få sug efter bröd men då ligger jag rättså lågt just nu på kalorier och kollisar. Inga förkylningar på länge nu heller, ta i trä.

Är lite frågande till att det inte har varit mer på tapeten den här med hormoner, eller så är det jag som inte har funderat över det.
    Jag glömde kaffet!!
    Slutade dricka kaffe för flera år sedan. Saknar det inte ens !
  • Agda90
    Ida83 skrev 2024-04-04 16:13:16 följande:
    Att äta keto-diet är enligt mig ätstört. Jag tror inte att det överlag är hälsosamt att gå på extrema dieter även om vissa dieter kan ha fördelar i vissa avseenden.

Jag har redan lagt om min kost stegvis sedan väldigt många år tillbaka. Jag äter till 90 % nyttig mat lagad från grunden som till exempel fisk, kyckling, nötkött rotfrukter och grönsaker. Även bär, nötter, frukter, fullkornsbröd och gryn. Det är inget fel på min kost och jag mår generellt väldigt bra. 
    Jag har ingenstans skrivit om keto-diet. Så varför du refererar till det förstår jag inte. Martina har många olika åsikter vad gäller kosthållning och man får läsa sig till vad som funkar för en själv. 

Det är jättebra att du äter så mycket mat lagad från grunden. Hoppas att det fungerar för dig. Om det gör det i längden vet du inte förrän om x antal år för det tar tid för oss att ta sönder vår kropp då människokroppen är ganska tålig. Gryn och fullkorn är det jag inte håller med om är bra för oss men det är ju utifrån 15 års av studier i ämnet gällande kost. 
Svar på tråden Fettfördelning och hormonbalans