Inlägg från: Bis mis |Visa alla inlägg
  • Bis mis

Fettfördelning och hormonbalans

Jag hade kollat med en gynekolog om vilka preventivmedel som skulle kunna påverka det, om det är möjligt. Typiska ställen för fettinlagring med mkt östrogen är just rumpa och lår.

• Bis mis
    Ida83 skrev 2024-04-03 19:52:05 följande:
    Tack för tipset! Har också tänkt att det handlar om östrogen eller östrogendominans, men då borde väl även brösten vara stora? De är tyvärr väldigt små.
    Det kan man fundera över, vet inte faktiskt. Om jag tänker efter så har jag kompisar som man kan misstänka har mer testosteron än vanligt, dom har mer fett på magen och stora bröst. Smala ben och rätt mkt kroppshår. Helt anekdotiskt dock :)
  • Bis mis
    Ida83 skrev 2024-04-03 21:42:29 följande:
    Jag har noterat exakt detsamma. Det kanske är mer testosteron jag behöver.
    Jag tänkte det faktiskt när jag läste trådstarten. Lär ju vara så att vi alla har en uppsättning hormoner som samverkar, kanske är svårt att komma över testosteron sådär men som sagt, möjligen p-piller. Vet att det finns testosteron-gel som man stryker på t ex magen men är inte insatt i vilka lägen man kan få tag på det.

Det här med mat kan ju vara värt att kolla upp, kan ju vara så att det rör sig om mindre förändringar som att äta nötkött, inte sojaprodukter och att styrketräna.
  • Bis mis
    Bis mis skrev 2024-04-03 22:18:09 följande:
    Jag tänkte det faktiskt när jag läste trådstarten. Lär ju vara så att vi alla har en uppsättning hormoner som samverkar, kanske är svårt att komma över testosteron sådär men som sagt, möjligen p-piller. Vet att det finns testosteron-gel som man stryker på t ex magen men är inte insatt i vilka lägen man kan få tag på det.

Det här med mat kan ju vara värt att kolla upp, kan ju vara så att det rör sig om mindre förändringar som att äta nötkött, inte sojaprodukter och att styrketräna.
    Kom att tänka på att det här att äta på sätt som är bra hormonhälsa ger fördelar utöver vad det eventuellt skulle kunna göra för din fettfördelning. Bättre humör och hälsa är inte fy skam. Märker själv förbättringen när jag just nu testar att leva sådär, har fått mina sömnproblem att bli bättre och jag tycker att jag tål jobbstressen bättre. Bara att faktiskt bli sunt trött på kvällen istället för hög energinivå även då säger en del. Så funkar iaf jag. En väl fungerande kropp har bra förutsättningar att sköta annat som energiomvandling och lymfan.
  • Bis mis
    Agda90 skrev 2024-04-04 11:03:49 följande:
    Att vakna pigg och utvilad kan jag lägga till till den listan. Mindre sug efter sött, bättre koncentrationsförmåga, bättre immunförsvar. Det finns många fördelar
    Jamen precis, utvilad när man vaknar med istället för kaffeberoende zombie. Som "behövde" dras igång med adrenalinpåslag, koffein och nikotin(snusar än så länge ja :)). Kan få sug efter bröd men då ligger jag rättså lågt just nu på kalorier och kollisar. Inga förkylningar på länge nu heller, ta i trä.

Är lite frågande till att det inte har varit mer på tapeten den här med hormoner, eller så är det jag som inte har funderat över det.
  • Bis mis
    Ida83 skrev 2024-04-04 17:27:09 följande:

Vet inte om det är så mycket att förändra. Äter bra mat med till exempel nötkött, inga soya-produkter. Tränar flera gånger i veckan på ett sätt som får mig att må bra. 

Som sagt äter jag och lever jag redan hälsosamt, men skulle gärna vilja lägga på mig lite på överkroppen.

Din mat verkar vara på banan, det är ju bra. Du vet säkert redan det att just styrketräning ökar testosteron även hos kvinnor. Det skulle fylla ut lite på överkroppen ju men inte riktigt specifikt brösten. Även om det ger ett aningen större intryck när bröstmuskulaturen är ngt större.
Svar på tråden Fettfördelning och hormonbalans