Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Storasyskon som hindrar oss att klä på småsyskon

Jag är mer som du och försöker vara konsekvent. Man kan inte köra en låt-gå mentalitet med barn för de har inga verktyg att avgöra när det funkar och när det inte funkar. Med äldre barn kan man skoja lite och låtsas att man är "busig" när man gör avsteg från rutiner och det som är känt för barnet. Men med små barn måste man försöka vara konsekvent. Särskilt när det annars bidrar till problem likt de du beskriver.

Skulle man kunna avleda femåringen med något? Antingen så att hen fortsätter med sin lek eller sitt pyssel tills den lilla är påklädd och klar och sitter med sele i vagn till exempel? Eller kan hen klä på sig först och vänta ute på gården?
    Alternativt att man försöker locka fram det äldre syskonets vilja att framstå som just äldre och hjälpa till? Det är väl vad jag konkret kommer på.

Vi försöker att inte klampa in i den aktuella situationen när det händer, men varken jag eller min man är främmande för att ta upp det som hänt vid ett senare tillfälle och prata igenom det. Att tillsammans gå en föräldrakurs typ ABC eller KOMET via kommunen eller BVC är också ett tips eftersom man då får exakt samma information. 

• Anotherone
    AndyPandyLandy skrev 2024-04-02 11:41:50 följande:

Sen är det för lite beslut från oss föräldrar. Det är ofta att barnen tillfrågas när det kommer till vad vi ska göra, vad vi ska äta, vad de ska ha på sig, osv. Begränsade val kan vara ok men ofta är det inte det. Det blir "vad ska du ha för kläder idag?" istället för "Vill du ha de blåa eller de röda byxorna?"

Enligt en barnpsykolog jag pratat med är det inte bra att låta barnen få öppna frågor i många sammanhang eller låta dem ta för många beslut i den åldern.

Det är en bra reflektion! Ge inte barn fler än två alternativ. Och ställ inte ens frågan om marginalerna är små.
    Dvs har vi inte råd/möjlighet/tid att åka till badhuset så fråga inte barnet "vad vill du göra idag". Hen svarar badhuset och sen blir det nej. 
  • Anotherone
    AndyPandyLandy skrev 2024-04-02 15:52:39 följande:

Ibland går den äldre ut och leker på gården. Vi har en lekplats fem meter utanför ytterdörren. Men kanske ska prova det mer ofta.

Vi tar inte upp saker i situationen längre. Gjorde det ett tag men det blev aldrig bra. 

Vi hade kunnat gå någon sån kurs men det är opraktiska tider. Tycker det borde finnas som föreläsningar via nätet.

Tack för svaret!

Ingen orsak! Vår kommun löste det exemplariskt i samarbete med BVC genom att ha dessa kurser på öppna förskolan där en av pedagogerna tog hand om barnen. Det var win win och guld värt. Barnen kände henne eftersom vi varit mycket där under ledigheterna. Kanske något att tipsa er kommun/BVC om?
Svar på tråden Storasyskon som hindrar oss att klä på småsyskon